Välja födelsedatum-född runt midnatt
Om ett barn föds runt midnatt typ 00.01, får man välja födelsedatum då?
Om ett barn föds runt midnatt typ 00.01, får man välja födelsedatum då?
Alltså måste vara bland det märkligaste jag läst. Om det slagit över till nytt datum så är det väl det datumet som gäller???? O tror du på riktigt att man får "välja" !?
Nej
Varför skulle man vilja? Nej, barnet är ju uppenbart fött en viss dag, varför skulle personalen ljuga för myndigheterna?
Enda gången jag kan föreställa mig att det händer är om barnet typ föds livlöst och det blir sådan kris och panik med återupplivningsförsök att alla inblandade glömmer kolla klockan vid födseln.
Det är ju inte som att tiden står still i en kvart i samband med 12slaget så du kan välja datum...
Vad jag har hört är att de som får tvillingar som är födda några minuter på varsin sida om tolvslaget (säg 23:58 och 00:02), så har de fått välja om man vill att de ska ha samma födelsedag eller om de ska ha varsin. Men det kanske inte stämmer då?
Min dotter föddes runt 00:00. Klockan var 00:01 när barnmorskan tittade på klockan men då hade det gått en kort stund (var lite stressigt på slutet så klockan var inte prio). Vi fick välja datum till dottern. Så det blev den 8:e då en släkting är född 7:e men vi fick faktiskt välja.
Lustigt, sambon fick höra idag att man ändrade hans födelsedatum till den 14e eftersom han föddes ett par min i midnatt fredagen den 13e och folk var vidskepliga.
Alltså måste vara bland det märkligaste jag läst. Om det slagit över till nytt datum så är det väl det datumet som gäller???? O tror du på riktigt att man får "välja" !?
Men får man välja om man föds 00.00?
Men det är ju skillnad om det är kaos när bebisen föds nära midnatt och ingen hinner med att titta på klockan, och om bebisen föds lugnt och fint en minut över. I det första exemplet kan man väl säkert få välja då, eftersom ingen vet vad klockan var, men i det andra exemplet så är det ju inget snack.
Sen kan säkert barnmorskan justera tiden lite om det är något viktigt, exakta minuten är det sällan så noga med, kan jag tänka.
Har hört att de som föds några min innan tolvslaget på nyårsafton fått välja att vara född 1 Jan istället för sista december...
Jag har från flera håll fått höra att födda på skottdagen får välja sin födelsedag.
En kompis var född dagen före skottdagen och har fått frågan oherrans många gånger ifall han egentligen var född på skottdagen.
Nej.
Lustigt, sambon fick höra idag att man ändrade hans födelsedatum till den 14e eftersom han föddes ett par min i midnatt fredagen den 13e och folk var vidskepliga.
Ehh om han är född ett par min in i fredagen den 13e så gränsar ju födelsedagen mellan 12 och 13. Konstigt att han då skulle få 14e som födelsedag?