Bästa 7-sitsiga bilen?
Vi är en familj på 5 personer, ibland 6! Går i tankarna på att köpa en 7-sitsig bil/SUV.
Vilken är bäst och mest prisvärd när det kommer till hur mycket den drar, skatt, reparationer mm?
Vi är en familj på 5 personer, ibland 6! Går i tankarna på att köpa en 7-sitsig bil/SUV.
Vilken är bäst och mest prisvärd när det kommer till hur mycket den drar, skatt, reparationer mm?
Vi har en Chrysler voyager. Men jag tror den är rätt oekonomisk tyvärr. Bensin och drar närmre 1.2l/mil beroende på hur man kör. Skatt ca 6000:- år. Sen är väl inte amerikanska bilar kända för att vara superkvalite och säkerligen inte så billig att laga. Men anledningen att vi köpte denna är att de andra alternativen var alldeles för små och trånga med obefintlig bagage utrymme. Kollade bland annat Ford s-max och ww sharan och touran (eller vad de nu hette) men det var inget för oss. I denna åker vi som kungar. Det bästa är att det är skjutdörrar på mitten=lätt att gå i och ur på trånga platser och ingen risk att ungarna slår upp dörren på någon annan bil. Sen kan man fälla ner vilka stolar man vill super lätt i golvet. Så man kan få plats med hur mycket grejer som helst om man vill. Oftast brukar jag ha en av mitten stolarna konstant nedfälld vilket ger mig en jätteyta jag kan röra mig på om jag behöver fixa och hjälpa barnen med något. Eller tex byta blöjor utan att behöva kliva ut ur bilen. Så länge vi är så här stor familj (tre barn) så kommer jag aldrig skaffa en annan bil!
Vi har en Toyota Avensis verso, slutade tillverkas 2005 tyvärr. Den är ungefär som VW sharan.
Liten för att vara sjusitsig, drar helt ok med bränsle och känns liksom rimligt stor att köra runt med till vardags.
Litet bagage dock, men vi har trots 4 barn ännu inte behövt skaffa takbox trots skidresor och bilande genom hela Sverige på sommaren. Nu när minsta är 6 är det bättre med plats än när de var små och behövde ha med vagn och resesäng men även det gick :)
Eftersom bilen iaf 48 av årets 52 veckor används som til-och-från-dagis-skola-jobbet-bil så ville vi ha en så liten bil det bara fick som ändå hade 7 riktiga säten. Men det är ju på bekostnad av ett större bagage.
Sen är det gräsligt högt ljud inne i bilen. Svär en ramsa varje bilsemester över att det knappt går höra vad de längst bak säger. Men trots att det absolut finns saker vi skulle vilja ha bättre kan jag inte hitta någon annan bil jag hellre vill ha så den får rulla tills den rasar ihop helt.
Följer
Vill ha mer åt suv-hållet :)
Följer också. Vi letar med, men det är så svårt!
Testkörde en Kia sorento. Riktigt snygg och bra bil, lika dyr som snygg :p
Nackdelen blir dock minskat bagageutrymme så man får nästan räkna med takbox vid längre resor.
Varför ligger den här i kategorin Ekonomi?
Chevrolet Captiva en utmärkt familjebil.
Testkörde en Kia sorento. Riktigt snygg och bra bil, lika dyr som snygg :p
Nackdelen blir dock minskat bagageutrymme så man får nästan räkna med takbox vid längre resor.
Vi har precis gått i från BMW X3 2016 till en Kia sorento 2016. Båda dieslar och automatare.
Sorenton kan jämföras med x5 storleksmässigt men jag tycker att bagageutrymmet är betydligt bättre!
Vi köpte vår Kia fullutrustad, går inte att få mer och vi gav samma som för vår X3 med minimal utrustning.
Jag kör mycket och jag kör den på 0.76 l/mil och det tycker jag är bra för en stor och tung bil!
Den är kanon att dra hösttransporten med och då drar den runt 0,85.
Den känns piggare än X3 trots att vår X3 hade fler hästar!
Min sambo är lång och sitter bekvämt längst bak, den enda bil som jag tycker har ordentliga extraplatser!
Jag har bara hittat en negativ sak och det är ljuset på bilen, LED lampor somr riktigt fina.... men det är också allt! Helljuset är som halvljuset med xenonlampor och då kan du gissa hur halvljuset är... tänkte sätta extraljus men kan inte montera på något vis pga parkeringssensorer och kamera fram :(
Kian ligger runt 4300:- i skatt, X3 låg på 2300:- och helförsäkringen för oss var några 100-lappar billigare än BMW-n.
Hej vi har en Audi SQ7 (Sportmodellen annars finns Q7) Och den är super bra vi har andvänt den i snart 1 år och den funkar super om man ska ta med kompisar hem eller ska på skidsemester så om man har pengar så recomenderar jag verkligen den MVH /Theodor
Den är Diesel och automat 4-Hjulsdrift också
Glömde den har en V8 diesel motor
Följer!
Vi är jätteinne på en Renault Espace som värkar bensinsnål, billig skatt och lagom stor förutom bagaget när de sista 2 sätena är uppe. Men det verkar vara så på de flesta?