Rabarbapuppa skrev 2017-02-02 15:48:36 följande:
Nu är vi alltså inne på två helt skilda områden för felsökning. Folk i denna tråd kommer med tips avseende batteri, jordning, starthjälp. Du säger i ditt inlägg här att du behöver ge lite gas för att den ska starta. Det innebär att vi redan är strax förbi och efter själva startproceduren, d.v.s man kan baserat på din kommentar anta att både batteri och startmotor fungerar som de ska - men du får den inte att TÄNDA som den ska? Tolkar jag rätt?
Att ge lite gas är egentligen inget som ska behövas på en modern bil, det är gamla förgasarmotorfasoner. I samma ögonblick du vrider nyckeln (innan startmotorn engageras) så duschas förbränningsrummen med bränsle/luft så det finns där att antändas sekunden efter att startmotorn drar runt motorn, så det ska normalt fungera utan att du trycker på gasen alls.
Enligt min enkla mening verkar det således vara något annat än just batteri och startmotor, för jag fattar som att motorn faktiskt går runt men inte tänder som den ska, fattar jag problemet rätt?
/Puppa
Jag säger som tidigare. Precis samma problem för mig. Behövde också ofta ge gas för att starta den. Allt löste sig med nytt batteri.