• viktorjohan

Bilen startar inte, hjälp!

Testa först med startkablar från annan bil innan du köper nytt batteri. Funkar det då är det ditt batteri som har för låg kapacitet. Om bilen bara körs korta sträckor kan det bero på att batteriet inte hinner laddas ordentligt. Prova också att sätta batteriet på laddning. Skaffa eller låna en laddare.

• viktorjohan
    Justdoit skrev 2017-02-01 23:12:20 följande:

Har testat med starthjälp och det hjälpte inte.

Ska kanske byta batteriet

Om det inte hjälper med starthjälp kommer det inte hjälpa att byta batteri. Starthälpen är ju som ett nytt batteri kan man säga. Kolla att motorns jordanslutning är ok.

Man kan testa det genom att sätta en startkabel mellan motor och kaross eller direkt på batteriets minuspol. Funkar det då är det dålig kontakt mellan motor och jord/kaross. Hitta jordkabeln och dess anslutningar. Lossa dessa och gör rent. Lägg ev kopparpasta mellan och återmontera. Har själv haft det felet på ett par bilar.

Lycka till.
  • viktorjohan

Säger det igen. Kolla jordningen! Om den är dålig kommer inte batteriet kunna leverera tillräckligt hög strömstyrka för startmotorn.

• viktorjohan
    Justdoit skrev 2017-02-02 11:15:37 följande:

Tack för era svar.

Jag resonerar som några här att startmotorn borde hålla flera år till. Batteriet kan set vara för de är 4år gammal bil. Men ska ta och kolla på jordkabel som viktorjohan nämnde. Att det så att man rensar med stålborste vid batteriskorn?

Idag när jag skulle till jobbet så var det svårt att starta den, fick ge lite gas för att den skulle starta.

Jag menar att det kan vara jordkabeln mellan motor och kaross som har dålig kontakt. Alltså inte batteripolernas anslutningar. Men kolla dessa också för all del. Det är ju väldigt fort gjort. Jag har haft två bilar med liknande symtom som ts har. I båda fallen var det den sk jordflätan som hade dålig kontakt mot karossen. Det syntes inte nåt förrän jag lossade anslutningarna. Då syntes ärgbildning som gjorde att det blev dålig kontakt. Den ena bilen var en Volvo och den andra en Toyota. Det är ju enkelt att testa med en startkabel som jag skrev tidigare. Jorda motorn i karossen med en kabel. Funkar det då är det jordfel.
  • viktorjohan

Lossa bulten eller muttern som håller flätan mot karossen. Borsta rent med stålborste eller slippapper på både anslutningen och karossen. På med lite kopparpasta och skruva ihop igen. Ev kan samma sak behövas på anslutningen mot själva motorn men det är mindre troligt.

• viktorjohan
    Justdoit skrev 2017-02-02 21:12:37 följande:

Tack för tydlig beskrivning, uppskattas!!

Hoppas det funkar för dig nu.

Tacksam om du återkopplar hur resultatet blev.
  • viktorjohan

Troligen jordfel som sagt. Kan också vara som Haskel skrev. Alltså minuskabeln från batteriet som inte jordat ordentligt mot karossen. Samma åtgärd förstås.

• viktorjohan
    Katarina2011 skrev 2017-02-03 17:18:01 följande:

15000 mil på 4år????

Kör du Ystad Haparanda 10ggr/år eller?

Det är väl inte så mycket. 6-7 mil enkel väg till jobbet plus lite annan körning blir 15000 mil på 4 år. Vardag för många norrlänningar. Ingen kollektivtrafik finns heller som alternativ.
Svar på tråden Bilen startar inte, hjälp!