Inlägg från: Rabarbapuppa |Visa alla inlägg
  • Rabarbapuppa

    Bilen startar inte, hjälp!

    Justdoit skrev 2017-02-02 11:15:37 följande:

    Tack för era svar.

    Idag när jag skulle till jobbet så var det svårt att starta den, fick ge lite gas för att den skulle starta.


    Nu är vi alltså inne på två helt skilda områden för felsökning. Folk i denna tråd kommer med tips avseende batteri, jordning, starthjälp. Du säger i ditt inlägg här att du behöver ge lite gas för att den ska starta. Det innebär att vi redan är strax förbi och efter själva startproceduren, d.v.s man kan baserat på din kommentar anta att både batteri och startmotor fungerar som de ska - men du får den inte att TÄNDA som den ska? Tolkar jag rätt?

    Att ge lite gas är egentligen inget som ska behövas på en modern bil, det är gamla förgasarmotorfasoner. I samma ögonblick du vrider nyckeln (innan startmotorn engageras) så duschas förbränningsrummen med bränsle/luft så det finns där att antändas sekunden efter att startmotorn drar runt motorn, så det ska normalt fungera utan att du trycker på gasen alls. 
    Enligt min enkla mening verkar det således vara något annat än just batteri och startmotor, för jag fattar som att motorn faktiskt går runt men inte tänder som den ska, fattar jag problemet rätt?

    /Puppa
  • Rabarbapuppa
    Justdoit skrev 2017-02-02 21:20:37 följande:
    Så set det ut i motorrummet, vad jag ser så är det från minuspolen går det en kabel ner i motorn men inte direkt till chassit, tittar jag rätt? Vill inte förstöra något annat.
    Motorblocket i sig är en ju en jordpunkt, så det är fullt möjligt att minus jordar i blocket och inte nödvändigtvis i karossen (vilket är väldigt vanligt också)

    Nu när jag läser din beskrivning fattar jag bättre. Du har med andra ord (misstänkligen) två fel. 1) Dålig jord, för du får inte startmotorn att gå vissa tillfällen. Men de tillfällen startmotorn faktiskt går, verkar motorn 2) ha svårt att tända, du få "gnugga" ett tag på starten innan den tänder och går igång.

    Mja, som sagt, kan du primärt få jorden felfri och att starten alltid går, då är vi en bit påväg. Jag har/har haft bilar som alltid varit lite långsamma att tända, medan jag har/har haft (min BMW t.ex) alltid startar på nästan minsta lilla så fort startmotorn går. (men där har jag också haft ur spridarna och vet hur vansinnigt snabbt motorstyrning faktiskt engagerar sprutet i startögonblicket, det finns något tändbart i förbränningsrummen på nån millisekund)

    /Puppa
  • Rabarbapuppa
    Justdoit skrev 2017-02-03 14:57:03 följande:
    Vid nr 2 menar du tändstift eller glödstift?
    Ja, är det en bensinare eller en diesel? Det framgick inte.
    Nu i din absolut senaste post, som svar på Katarina2011 så säger du att det är en diesel, så ja, då borde det vara glödstift då m.a.o.

    Nu är det inte primärt glödstiftets jobb att "tända", snarare förvärma, om luften är kall. I en dieselmotor självantänder dieselbränslet p.g.a den värme som blir av den kraftiga kompressionen. Men startmotorn måste vara frisk och ganska snabb, funderar därför på om det trots allt inte kan vara ett startmotorproblem du har.

     
Svar på tråden Bilen startar inte, hjälp!