• Justdoit

    Bilen startar inte, hjälp!

    Vet inte om det är rätt kategori.

    Har en Nissan Qashqai 2013 rullat 15000 mil. Bilen startar inte ibland. Den beter sig konstigt. Ska försöka beskriva problemet.

    Någon gång startar den inte alls, bara ett klick från motorrummet hörs. Hjälper inte med startkablar, knacka på startmotorn, startar om man springer igång bilen. Ibland försöker den starta men får jobba lite innan den kommer igång. Känns som batteriet är dåligt eller startmotorn inte får tillräckligt med ström. Eller kan det vara tändstift, glödstift. Är inte så kunnig inom området därför frågar jag här om någon har haft samma problem och kan säga något.

    Lämnar man in bilen till verkstad för felsökning tar de ca 1500kr för det.

    Ska man börja med att byta batteriet kanske? Vad tror ni som kan om bilar.

  • Svar på tråden Bilen startar inte, hjälp!
  • Justdoit

    Har testat med starthjälp och det hjälpte inte.

    Ska kanske byta batteriet

  • Justdoit

    Tack för era svar.

    Jag resonerar som några här att startmotorn borde hålla flera år till. Batteriet kan set vara för de är 4år gammal bil. Men ska ta och kolla på jordkabel som viktorjohan nämnde. Att det så att man rensar med stålborste vid batteriskorn?

    Idag när jag skulle till jobbet så var det svårt att starta den, fick ge lite gas för att den skulle starta.

  • Justdoit
    Rabarbapuppa skrev 2017-02-02 15:48:36 följande:

    Nu är vi alltså inne på två helt skilda områden för felsökning. Folk i denna tråd kommer med tips avseende batteri, jordning, starthjälp. Du säger i ditt inlägg här att du behöver ge lite gas för att den ska starta. Det innebär att vi redan är strax förbi och efter själva startproceduren, d.v.s man kan baserat på din kommentar anta att både batteri och startmotor fungerar som de ska - men du får den inte att TÄNDA som den ska? Tolkar jag rätt?

    Att ge lite gas är egentligen inget som ska behövas på en modern bil, det är gamla förgasarmotorfasoner. I samma ögonblick du vrider nyckeln (innan startmotorn engageras) så duschas förbränningsrummen med bränsle/luft så det finns där att antändas sekunden efter att startmotorn drar runt motorn, så det ska normalt fungera utan att du trycker på gasen alls. 

    Enligt min enkla mening verkar det således vara något annat än just batteri och startmotor, för jag fattar som att motorn faktiskt går runt men inte tänder som den ska, fattar jag problemet rätt?

    /Puppa


    Ja det är två olika saker men det är faktiskt så här bilen beter sig.

    Jag ska förklara mer punktligt. Olika senario.

    1. Sätter mig i bilen och vrider om nyckeln, inget händer i motorn förutom ett klick, alla lampor tänds, fläkt, stereo och övrigt. Här försökte jag mycket själv, sen ringde bärgaren, han försökte med sina kraftiga startkablar, försökte med att knacka på startmotorn och det hjälpte inte heller, vi fick springa igång bilen för att det skulle starta.

    2. Sätter mig i bilen, vrider om nyckeln, bilen gör det klassiska ljudet när de försöker starta "tju tju tju" ja ni vet när bilen vill starta, den håller på ca 5 sekunder innan den kommer igång. Ibland hjälper det att ge lite gas.

    Idag när jag skulle hem, satte mig i bilen, vred om nyckeln. O det hände inget. Efter att ha fått tipset av vikotrjohan att kontrollera jordkabeln så öppnade jag motorhuven och följde minuskabeln och såg att det fanns fläta som är kopplad till chassit ryckte lite pp den några gånger, och då startade bilen men den fick också jobba i ca 5 sek.

    Nu antar jag att problemet är att det är dålig kontakt till jordkabeln? Eller startade bilen bara så där. måste bara få det beskrivet hur jag ska rengöra kontakten för att se om det verkligen är det som är problemet.
  • Justdoit
    Haskel skrev 2017-02-02 20:26:31 följande:

    Nästan garanterat är det för dålig jord, som nämnts tidigare. Minuskabeln har för dålig kontakt med karossen, pga av korrosion. Skruva loss anslutningen och gör rent bakom, med stålborste/slippapper. Ha på lite olja/kopparpasta, och skruva tillbaka.


    Ja det talar för det felet. Ska göra som beskrivs här och återkomma senare.

    Tack!
  • Justdoit
    viktorjohan skrev 2017-02-02 21:01:59 följande:

    Lossa bulten eller muttern som håller flätan mot karossen. Borsta rent med stålborste eller slippapper på både anslutningen och karossen. På med lite kopparpasta och skruva ihop igen. Ev kan samma sak behövas på anslutningen mot själva motorn men det är mindre troligt.


    Tack för tydlig beskrivning, uppskattas!!
  • Justdoit


    Så set det ut i motorrummet, vad jag ser så är det från minuspolen går det en kabel ner i motorn men inte direkt till chassit, tittar jag rätt? Vill inte förstöra något annat.
  • Justdoit
    Rabarbapuppa skrev 2017-02-03 10:27:59 följande:

    Motorblocket i sig är en ju en jordpunkt, så det är fullt möjligt att minus jordar i blocket och inte nödvändigtvis i karossen (vilket är väldigt vanligt också)

    Nu när jag läser din beskrivning fattar jag bättre. Du har med andra ord (misstänkligen) två fel. 1) Dålig jord, för du får inte startmotorn att gå vissa tillfällen. Men de tillfällen startmotorn faktiskt går, verkar motorn 2) ha svårt att tända, du få "gnugga" ett tag på starten innan den tänder och går igång.

    Mja, som sagt, kan du primärt få jorden felfri och att starten alltid går, då är vi en bit påväg. Jag har/har haft bilar som alltid varit lite långsamma att tända, medan jag har/har haft (min BMW t.ex) alltid startar på nästan minsta lilla så fort startmotorn går. (men där har jag också haft ur spridarna och vet hur vansinnigt snabbt motorstyrning faktiskt engagerar sprutet i startögonblicket, det finns något tändbart i förbränningsrummen på nån millisekund)

    /Puppa


    Vid nr 2 menar du tändstift eller glödstift?
  • Justdoit
    Katarina2011 skrev 2017-02-03 17:18:01 följande:

    15000 mil på 4år????

    Kör du Ystad Haparanda 10ggr/år eller?


    Haha ja det är faktiskt mycket.

    Köpte bilen för några månader sedan då den rullade strax under 15k mil.

    Tidigare ägare pendlat ca 9 mil enkel väg til jobbet. Tyckte själv att det var för mycket när jag skulle köpa den men farsan sa att det är inte så mycket för en dieselbil. Kan lätt rulla det dubbla utan problem
Svar på tråden Bilen startar inte, hjälp!