• Grynet10

Vitamin B brist, fosterskador??

Nån här som haft kraftig vitamin b brist under graviditeten som sedan fått barn med fosterskador eller där barnet varit xtra litet vid förlossning?

• Svar på tråden Vitamin B brist, fosterskador??
  • elyse

Nej, men en bekant jobbar på barnintensiven och sett barn som fötts döva eller utan tandanlag till följd av svår B12-brist. Men hon har ju träffat tiotusentals barn...

• Grynet10

om det upptäcks i tid då? kan man då undvika det? och tas inte detta provet i början av graviditeten?

• elyse
    Grynet10 skrev 2017-02-02 13:52:08 följande:

om det upptäcks i tid då? kan man då undvika det? och tas inte detta provet i början av graviditeten?

Ja, på inskrivningen tar man ju många prover. Och de som vet att de redan har problem med B12 säger ju det då. Jag har haft lågt i många år, men med medicin är det acceptabla värden. Då ska det inte vara nån fara.
  • Grynet10

vid inskrivning hade jag inga brister enl bm 
    Men nu i v 24 så har jag låga vitamin b värden samt låga järnvärden

skit rädd att det ska varit så fr start och att fostret är skadat...
    på kub flyttade de tbx mig 2 veckor... ( fast jag vet exakt när jag hade mens och ägglossning)
    de såg heller inget konstigt på rul..borde de sett avvikelse där då if det funnits ngn?

• elyse
    Grynet10 skrev 2017-02-02 14:06:03 följande:

vid inskrivning hade jag inga brister enl bm 

Men nu i v 24 så har jag låga vitamin b värden samt låga järnvärden

skit rädd att det ska varit så fr start och att fostret är skadat...

på kub flyttade de tbx mig 2 veckor... ( fast jag vet exakt när jag hade mens och ägglossning)

de såg heller inget konstigt på rul..borde de sett avvikelse där då if det funnits ngn?

Fast låga värden innebär ju inte katastrofvärden. Får du ta tabletter eller injektioner för B-bristen? Låga värden har många under graviditeten och det är främst för att bebisen suger åt sig av det den behöver så det är vi mammor som blir trötta och matta för det är VI som har brist och inte bebisen. Du behöver inte oroa dig!
  • Grynet10

jag har långt under lägsta värdet... ska börja med tablett och hjälper inte det så blir det injektioner

• elyse
    Grynet10 skrev 2017-02-02 14:16:41 följande:

jag har långt under lägsta värdet... ska börja med tablett och hjälper inte det så blir det injektioner

Om du inte får injektioner på en gång så är värdena inte så låga att du behöver vara orolig. De har koll på sådant på MVC. Jag fick injektioner för flera år sedan, men inte under graviditet.
  • Aileen Allannah

Om allt var okej på inskrivningen så är det lugnt. Du behöver såklart fylla på b-vitamin, men lita på barnmorskan och läkaren.

• Grynet10

okey... för läkaren ville jag skulle kontakta bm direkt. 
    värdet låg på 90 och lägsta är 180 man ska ligga på sa han

• elyse
    Grynet10 skrev 2017-02-02 14:54:27 följande:

okey... för läkaren ville jag skulle kontakta bm direkt. 

värdet låg på 90 och lägsta är 180 man ska ligga på sa han

Jag hade 70. Vem är det som medicinerar dig, läkaren eller barnmorskan?
  • Grynet10

Bm går man knappt hos med femte barnet

Man fixar inskrivning och sen är nästa besök i v25-26

• elyse
    Grynet10 skrev 2017-02-02 20:03:45 följande:

Bm går man knappt hos med femte barnet

Man fixar inskrivning och sen är nästa besök i v25-26

Låter underligt. Alla graviditeter är ju så olika. Om jag var du skulle jag be om en second opinion angående injektioner. Med väldigt låga värden är det ju också depåerna som ska fyllas på. Barnmorskan antar jag att du redan ringt?
  • Grynet10

Jag ringde mvc igår så de ringer upp mig idag ( hel knasigt att man inte kan få prata m bm samma dag man ringer )

• elyse

Det är säkert ingen fara. Men jag är själv gravid och nojig. Och det ska man vara. Är väl biologiskt.

• Linn och Robin

Jag tror inte att det togs några prover för B12 på mig vid inskrivning, görs det inte som standard då eller?
    För jag frågade vad för prover som togs och kommer inte ihåg alla nu, men vet att inga prover togs för sköldkörteln vilket jag då bad om. 

Linn
  • Krusbärskompott
    Linn och Robin skrev 2018-02-22 15:11:28 följande:

Jag tror inte att det togs några prover för B12 på mig vid inskrivning, görs det inte som standard då eller?

För jag frågade vad för prover som togs och kommer inte ihåg alla nu, men vet att inga prover togs för sköldkörteln vilket jag då bad om. 

Nej det är inte standard. Det är ovanligt att friska fertila kvinnor som inte är veganer har b12-brist.
  • Ebo88
    Linn och Robin skrev 2018-02-22 15:11:28 följande:

Var det i år? I kommunen jag bor har dem sedan i år börjat ta sköldkörtel prov vid inskrivning. Förut gjorde man inte det men efter årskiftet görs det som sagt där jag bor på alla gravida. Var och tog prover idag.
  • Linn och Robin
    Ebo88 skrev 2018-02-22 16:03:07 följande:
    Var det i år? I kommunen jag bor har dem sedan i år börjat ta sköldkörtel prov vid inskrivning. Förut gjorde man inte det men efter årskiftet görs det som sagt där jag bor på alla gravida. Var och tog prover idag.
    Det är i Bodens kommun, ligger i Norrbotten.
    Linn
Svar på tråden Vitamin B brist, fosterskador??