Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Hur mycket pengar lägger ni på kläder i månaden?

Till mig har jag haft en kläd- och nöjesbudget under föräldraledigheten på 500 kr, så när jag började jobba behövde garderoben uppdateras med en hel del baskläder, så kanske 700 kr i månaden på bara kläder. Till de 3 barnen mellan 1 och 6 år har jag satt en budget på 2000 kr för kläder och leksaker, men då shoppar jag mycket på rea, så januari brukar vara en "dyr" månad klädmässigt då jag handlar det som är fint och lägger undan. Mina två tjejer har haft mycket kläder då vi har tvättstuga en gång i veckan, så de har säkert 14 ombyten sm grund om tvätten skulle köra ihop sig. Vi är 3 familjer som slåss om två helgdagar, då en heldag går åt med våra sega maskiner. Första tvätten är torr 4-5 timmar efter start i tvättmaskinen ...

Så vissa månader kanske jag handlar för över 3000 kr, andra kanske 700 kr. Som regel har jag fyllt på rätt så väl 2 storlekar framåt. Just nu känns det inte som vi har så mycket vi måste köpa.

• mammalovis

Sambon handlar kläder stötvis några gånger per år, kanske 2 par shorts/byxor och ett gäng kalsonger/strumpor. Han
    har arbetskläder så behöver mindre, jag har inga arbetskläder från jobbet utan använder mina privata.

Bonusdottern, som bor här varannan helg, får typ 3-4 nya ombyten varje gång hon byter storlek. 

• mammalovis
    LFF skrev 2017-02-03 11:01:30 följande:
    Hur ofta använder man kläderna om man handlar så mycket? Eller skorna/väskorna? Och vad gör du med allt som inte används eller som har vuxits ur? Hur lär ni barnen att kunna handskas med pengar om de är vana att få allt de pekar på? 
    Fast det som inte framgår är väl vad prislappen på ts kläder ligger på. Det är ju en enorm skillnad om man handlar på rea från 25 kr plagget och säg 500-1000 kr per plagg. Så rent tekniskt skulle det ju kunna vara så att hon köper 7-10 plagg per månad, d v s 2-3 per person och det är ju inte överdrivet. Däremot tycker jag det är helt sjukt att lägga stora summor på t ex märkeskläder, framför allt medan barnen växer.

Jag antar att det är rätt normalt att ha några tröjor, t-shirts, byxor, shorts, skor, ytterkläder, strumpor, underkläder o s v.  Åtminstone hos oss så byter barnen storlek en gång per år. Nu har vi ju förmånen att lillasyster ärver storasyster,så den yngre får mer för sakens skull, medan lillebror ärver  betydligt mindre då stor del av kläderna är kjolar, klänningar och leggings samt att mycket är rosa. Tyvärr ärver vi inte något från släkt och vänner så det höjer  klädkontot, men en del kläder köper vi självklart begagnat och jag tillhör den kategorin som lagar de flesta klädesplaggen, om inte tyget är helt utnött förstås. Så mina barn har mycket kläder, dels p g a tvättmöjligheter, men också för att jag tycker det är avkopplande att gå på stan. Andra människor kan gå på museum - jag går på stan. Sedan har jag oftast med mig sonen som kan sova under tiden och lite motion blir det också. Annars går jag mest hemma och skrotar. Krävande motion pallar inte kroppen med just nu ändå.

Däremot försvarar jag inte ts om det handlar om mängder med kläder bara för sakens skull.
  • mammalovis
    Anonym (What??) skrev 2017-02-04 08:32:46 följande:
    Handlar nog kläder för ca 10 000 per ÅR till mig själv. Blir typ 1 jacka ca varannat år och i snitt 1 par skor, 1-2tröjor, 1-2 byxor, lite underkläder och 2-4 tröjor/toppar/skjortor. Lite träningskläder på det och kanske nån klänning ca varannat år om det är nåt särskilt. Det mesta håller ju några år så garderoben blir ju överfull om jag köper så mkt mer än så. Tänker lite på miljön också och köper endast sånt jag vet att jag kommer få användning för i sådan grad att det är motiverat att köpa det. Har bra ekonomi men investerar hellre pengarna än att konsumera för mycket. Nu är inte jag särskilt intresserad av kläder heller men ser till att vara hel och ren och lämpligt klädd för situationen.
    Men 10 000 kr per år som kvinna är väl också ganska mycket pengar om man inte behöver stå för egen arbetsuniform med kavaj, tycker jag.

Bara för skojs skull var jag tvungen att räkna på mitt klädkonto. Jag har bokfört sedan juli 2014 och kom fram till att jag lägger mellan 2500-3000 kr per år. Vartannat år har ett par träningsskor tillkommit på 700-1700 kr som är det jag i princip går i, i ur och skur.

Skulle jag upp i dina summor behöver jag ju antingen shoppande fyra gånger mer eller betala runt 500 kr plagget för tröjor/byxor.
  • mammalovis
    Tuggben skrev 2017-02-04 20:19:17 följande:
    Köper ni kläder varje månad? Hur kan det ens behövas köpa nytt varje månad?
    Jag köper leggings/strumpor till mig när allt gått sönder (1-2 ggr per år) och köper toppar osv på loppis eller tradera 2-4 ggr per år för kanske 350 :- per gång.
    Maken likaså, han köper ibland nytt på typ mellandagsrean.

Vi har märkesytterkläder (köpta på rean) som hållit i 3-4 år så det blir inte ofta vi köper det heller. Skor köper vi på skopunkten, ta 3 betala för 2.

Sonen på 4 år får kläder för kanske 2000 :- per år inkl ytterkläder, även det på rea eller tradera.

Så slår man ihop allt blir det max några hundralappar i månaden och vi har ändå fyllda garderober och fina plagg att ha.

Skulle skämmas om jag shoppade kläder varje månad...
    Till barnen köper jag i princip lite varje månad när jag springer på något, mer vid stora reor, men då samlar jag ju på mig kläder i större storlek. Till tjejerna är det lätt då de gillar leggings och klänningar. Till pojken är det svårare då man inte vet vad han kommer gilla än, så hans klädkonto kan bli betydligt dyrare om han blir jeanskille. 

Till mig själv blir det mer i perioder, t ex efter föräldraledighet när jag ska börja jobba, lämpliga plagg vid graviditet och amning då man går runt i samma kläder vecka ut och vecka in och det känns skönt med något nytt. Jag hade blivit så uttråkad av att bara ha 5 toppar att välja på vecka ut och vecka in livet ut. Mina kläder speglar ju vem jag är och vilket humör jag är på. Nedtill blir det tyvärr mest svarta leggings, då utbudet i princip bara är blå, svarta, grå och vita för vuxna ... Strumpbyxor är inte tillräckligt bekvämt.

Vad barnen kostar per klädstorlek har jag inte orkat räkna ut, men vore rätt intressant att veta. Om vi hade haft egen tvättmaskin hade vi lättare klarat oss med hälften.
Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på kläder i månaden?