• Anonym (Hmmmm)

Låst käke

Jag drog ut en visdomstand för en vecka sedan och fick en kraftig infektion som jag nu äter antibiotika mot. Själva itdragningen av tanden gick fort och smidigt men ca 2 timmar efteråt så kunde jag bara öppna munnen lite grann. Jag har svinont rent ut sagt och låsningen blir bara värre och värre. Nu är det så pass att jag inte ens får in tabletterna i munnen utan måste krossa all medicin.

Jag har självklart varit i kontakt med tandläkaren igen, vid två tillfällen. Första gången fick jag Kåvepenin utskrivet och andra gången fick jag "lilla gumman det är ingen fara med dig" behandling och jag kände mig jättedum. Fick veta att medicinen måste verka i 3-5 dagar först innan jag kan förvänta mig att bli bättre.

Jag börjar nu tröttna rejält och orkar inte ha det så här. Allt jag får i mig är mediciner och youghurt som måste vara helt slät. Jag har konstant ont och tar voltaren mot smärtan.

Är det nån som vet vad jag kan göra för att få bort låsningen eller som har något annat tips på hur jag kan underlätta för mig själv?

Allt jag vill är att få upp munnen så pass att jag kan äta mat igen. Jag har förstått att det kan ta lång tid innnan låsningen helt har gått över så det är inga mirakelkurer jag förväntar mig.

• Svar på tråden Låst käke
  • Anonym (ring)

Du måste ringa tillbaka redan IDAG för du behöver uppenbarligen en annan pencillinsort!

• Anonym (Hmmmm)

Jag pratade med dom igår och fick höra att jag ska vänta tills imorgon åtminstone. Tyvärr får jag ingen hjälp därifrån utan fick höra att jag ska vara glad och nöjd för jag är iaf av med min tand. Så har det inte blivit bättre imorgon så ringer jag igen men tills dess så tänkte jag kolla här om nån har nåt tips...

• Anonym (Hmmmm)

Har ätit antibiotika sen tisdag morgon så det är inte så många dagar än så länge. Men käken har varit låst i en vecka

• Anonym (Hmmmm)

Nån som har nåt tips?

• Anonym (Tandis)

Har du feber? Är du mycket svullen? Om svaret är ja, risk att antibiotikan ej fungerar.

Om svaret är nej, så fungerar antibiotikan och det troligaste är att rörligheten i käkleden kommer tillbaka när svullnaden lägger sig. Det är viktigt med smärtlindring för att våga röra på käken trots smärta. I normalfallet är Ipren och alvedon i maxdos tillräckligt, men det måste du höra med din tandläkare eftersom hen har tillgång till din sjukdomshistoria och jag bara kan uttala mig på ett generellt plan.

• Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Tandis) skrev 2017-02-02 19:08:49 följande:

Har du feber? Är du mycket svullen? Om svaret är ja, risk att antibiotikan ej fungerar.

Om svaret är nej, så fungerar antibiotikan och det troligaste är att rörligheten i käkleden kommer tillbaka när svullnaden lägger sig. Det är viktigt med smärtlindring för att våga röra på käken trots smärta. I normalfallet är Ipren och alvedon i maxdos tillräckligt, men det måste du höra med din tandläkare eftersom hen har tillgång till din sjukdomshistoria och jag bara kan uttala mig på ett generellt plan.

Tack för ditt svar!

Jag vet inte om jag har feber eftersom jag går på alvedon konstant. Men igår hade jag det och tempen har troligtvis gått ner idag eftersom jag svettades som en gris inatt Är fortfarande ganska svullen men även den har minskat till idag. Så troligtvis är det på väg åt rätt håll. Men låsningen har blivit värre, jag kan inte öppna alls nu och var det inte för mitt lilla överbett så skulle jag inte få in youghurten heller. Jag försöker röra på käken så gått det går åt olika håll men trots smärtlindring så gör det fruktansvärt ont. Jag tar voltaren suppar mot smärtan, 3 ggr om dagen och nån alvedon emellanåt för att stå ut däremellan. Men hur länge kan svullnaden hålla i sig? Nu har jag stått ut en vecka med smärtan som inte blivit bättre utan tvärtom. Känns som min tunga snart inte får plats i munnen och känner mig svullen ända bak mot halsen. Får mosa alla tabletter och blanda i youghurt för att få i mig dom. Gud vad jag längtar efter mat, att kunna öpnna munnen och kunna prata ordentligt!
  • Anonym (Hmmmm)

En liten uppdatering och några frågor..

Min käke är ff låst. Jag har ett mellanrum på ca 1 cm när jag gapar som mest. Jag har inte ont hela tiden längre och klarar mig utan värktabletter för det mesta men får ont när jag tex äter, pratar för mkt eller stretchar käken men ibland har jag ont oavsett vad jag gör eller inte gör. Jag har varit i kontakt med tandläkaren flera ggr men blir i stort sett dumförklarad och får ingen hjälp. Jag börjar tröttna rejält på att ha det så här. Jag längtar efter att kunna tugga och äta annat än mjuk/mosad mat. Det är snart tre veckor sedan jag drog ut tanden och förra veckan avslutade jag antibiotika kuren som var på 10 dagar. Jag är inte svullen längre.

Nån som vet vad jag kan göra för att bli bättre eller som vet hur länge man kan ha det så här innan det blir bättre? Eftersom jag inte får nån hjälp av tandläkaren jag var hos så funderar jag på att vända mig nån annanstans. Frågan är bara vart? Hos en vanlig tandläkare kan jag inte röntga eftersom man ska ha in en platta i munnen och den går ju inte att öppna. Finns det nån annanstans jag kan vända mig utan remiss? Eller nån som har nåt annat att tipsa om som jag inte har tänkt på? Börjar känna mig desperat och trött på att ha ont

• Påven Johanna II
    Anonym (Hmmmm) skrev 2017-02-14 19:02:12 följande:

En liten uppdatering och några frågor..

Min käke är ff låst. Jag har ett mellanrum på ca 1 cm när jag gapar som mest. Jag har inte ont hela tiden längre och klarar mig utan värktabletter för det mesta men får ont när jag tex äter, pratar för mkt eller stretchar käken men ibland har jag ont oavsett vad jag gör eller inte gör. Jag har varit i kontakt med tandläkaren flera ggr men blir i stort sett dumförklarad och får ingen hjälp. Jag börjar tröttna rejält på att ha det så här. Jag längtar efter att kunna tugga och äta annat än mjuk/mosad mat. Det är snart tre veckor sedan jag drog ut tanden och förra veckan avslutade jag antibiotika kuren som var på 10 dagar. Jag är inte svullen längre.

Nån som vet vad jag kan göra för att bli bättre eller som vet hur länge man kan ha det så här innan det blir bättre? Eftersom jag inte får nån hjälp av tandläkaren jag var hos så funderar jag på att vända mig nån annanstans. Frågan är bara vart? Hos en vanlig tandläkare kan jag inte röntga eftersom man ska ha in en platta i munnen och den går ju inte att öppna. Finns det nån annanstans jag kan vända mig utan remiss? Eller nån som har nåt annat att tipsa om som jag inte har tänkt på? Börjar känna mig desperat och trött på att ha ont

Sök akuttandvård så skickar de dig till käkkirurgen. Så där kan du ju inte ha det. Låsningen kan ju vara just en låsning i käken och den kan de förstås behöva hjälpa dig med.
  • Anonym (Hmmmm)

Tack för ditt svar!

Ja jag får nog vända mig dit, problemet just nu är bara pengar och jag tycker att min tandläkare borde stå för remissen istället för ett kostsamt besök på tandakuten. Men bara att inse att jag får hosta upp med lite mer pengar

• Anonym (Tandis)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2017-02-14 20:48:35 följande:

Tack för ditt svar!

Ja jag får nog vända mig dit, problemet just nu är bara pengar och jag tycker att min tandläkare borde stå för remissen istället för ett kostsamt besök på tandakuten. Men bara att inse att jag får hosta upp med lite mer pengar

Be din tandläkare skriva remissen. Inga konstigheter. Fråga vad de annars tycker att du ska göra om du får nej
  • Anonym (Hmmmm)

Jag har självklart frågat tandläkaren redan men fått höra att de inte gör något än. Att jag ska ge det mer tid och se det positivt, tanden är ju borta och käken är ju inte totalt låst så jag kan ju äta

Men nästan tre veckor efter utdragningen så börjar jag tröttna på det beskedet och har ingen tilltro kvar till den mottagningen

Svar på tråden Låst käke