• Anonym (kalorier)

Går man inte ner om man äter under 1000 kcal?

Jag försöker gå ner i vikt och tränar också drygt en halvtimma på crosstrainern varje dag och äter runt 1000-1100 kcal om dagen.

Men vikten står still...varför går jag inte ner? Bör jag öka intaget? Har hört det bara är en myt att man inte går ner om man äter för lite.

• Svar på tråden Går man inte ner om man äter under 1000 kcal?
  • Kjell2
    Anonym (kalorier) skrev 2017-02-02 14:35:05 följande:

Jag försöker gå ner i vikt och tränar också drygt en halvtimma på crosstrainern varje dag och äter runt 1000-1100 kcal om dagen.

Men vikten står still...varför går jag inte ner? Bör jag öka intaget? Har hört det bara är en myt att man inte går ner om man äter för lite.

Hur länge har du hållt på ?

På kort sikt kan det hända konstiga saker. På längre sikt går du ner om du ligger på kaloriunderkott.

• Fiiee
    Kjell2 skrev 2017-02-02 14:45:33 följande:

Hur länge har du hållt på ?

På kort sikt kan det hända konstiga saker. På längre sikt går du ner om du ligger på kaloriunderkott.

Ehm? Vadå för konstiga saker?
  • Anonym (Sebbe)

Jo du bör verkligen gå ner. Hur länge har du hållt på?

Ingen "kalorifälla" i vardagen som du kanske glömmer att räkna med? Läsk, fika eller så? 1000 kcal om dagen är väldigt lite. Har du tillräckligt med energi för att orka? Viktigt att du äter nyttigt och varierat när intaget är så lågt.

• Kjell2
    Fiiee skrev 2017-02-02 14:48:39 följande:
    Ehm? Vadå för konstiga saker?
    Vätska som binds t ex.
  • Anonym (Me too)

Jag har samma problem. Springer ca 2 mil i veckan (3x7 km) och går på 2st 60-minuterspass på Friskis och Svettis per vecka. Äter 1300-1400 kcal per dag. Inga sötsaker eller snacks överhuvud taget, bara grönsaker, knäckebröd och proteiner (i huvudsak vegetariskt).

Har hållit detta i några månader nu och står helt still i vikt. Innan jag började hålla diet gick jag upp ca 2 kg per månad (samma träning som nu). Det känns rätt orättvist att kämpa så hårt och inte få något resultat.

• Anonym (Sebbe)

Sedan vet jag inte om det kanske inte är bra att ligga på ett FÖR stort kaloriunderskott. Då går väl kroppen in i någon sorts svält-mode och lägger på sig varenda liten kalori man äter. 

Ett underskott på ca 500 kcal dagligen ger en viktminskning på ca ett halvt kilo i veckan. Kanske inte låter så spännande att bara gå ner ett halvt kilo i veckan men samtidigt, "slow and steady wins the race".

Så om du först räknar ut ditt ungefärliga kaloribehov kan du sedan dra av 500 kcal från det. Då bör du gå ner ca 0.5 kg i veckan om du är konsekvent med att äta så mycket. Här kan du räkna ut ditt kaloribehov:
    www.mabra.com/halsoverktyg/kaloribehov/

• Kjell2
    Anonym (Sebbe) skrev 2017-02-02 15:05:12 följande:

Sedan vet jag inte om det kanske inte är bra att ligga på ett FÖR stort kaloriunderskott. Då går väl kroppen in i någon sorts svält-mode och lägger på sig varenda liten kalori man äter. 

Ett underskott på ca 500 kcal dagligen ger en viktminskning på ca ett halvt kilo i veckan. Kanske inte låter så spännande att bara gå ner ett halvt kilo i veckan men samtidigt, "slow and steady wins the race".

Så om du först räknar ut ditt ungefärliga kaloribehov kan du sedan dra av 500 kcal från det. Då bör du gå ner ca 0.5 kg i veckan om du är konsekvent med att äta så mycket. Här kan du räkna ut ditt kaloribehov:

Om kalorunderskott skulle ge svältläge och ingen viktminskning  skulle inte krigsfångar och anorexidrabbade  se ut som skelett.

• Fiiee
    Anonym (Sebbe) skrev 2017-02-02 15:05:12 följande:

Hm. Jag äter mellan 700-1000 per dag. Och gör av med ca 300 på promenader.

Kollade på länken du lade upp. Och jag borde ligga på nästan 1700 om dagen tydligen.

Jag är 170 cm och väger 61
  • Haiduchi

Du äter på tok för lite. Kroppen ställer i sig på svält och vägrar släppa något. Men om man ligger på Max 500 kcal i underskott så går man sakta ner.

Bär jag tränade som mest, 160 lång och vägde ca 65-70 kg. Då låg jag på ett kcal intag på 1800 om dagen. Gick ner 0.4-1.6 kg i veckan. Om jag hade två veckor utan viktnedgång, istället för att öka träningsfrekvensen, ca 4-5 ggr i veckan, så ökade jag mängden mat. Ju mer muskler man får desto mer förbränner man, alltså ju mer kan man äta. Så var inte rädd för att äta. Men ät rätt och lagom.

Svar på tråden Går man inte ner om man äter under 1000 kcal?