• Äldre 2 Feb 16:54
    3623 visningar
    3 svar
    3
    3623

    Önskar kejsarsnitt

    Hej!

    Jag har efter väldigt många försök äntligen blivit gravid. Trots min längtan och vilja att få barn känner jag inte att rädslan för att föda vaginalt har minskat. Den har snarare ökat. Jag är förstagångsföderska och 41 år och blir alldeles svettig och gråtmild när jag ens tänker tanken på att vara med om det. Tyvärr, hur jag än försöker förlika mig med det. Jag har pratat med barnmorska, terapeut och läkare men inget hjälper. Barnmorskan och terapeuten förstår mig och tycker inte att det är lämpligt att jag föder vaginalt. Läkaren är omöjlig och säger att de ENDAST beviljar medicinska orsaker. Jag har 1 1/2 månad kvar och börjar bli desperat. Jag klarar inte av tanken ens, och att jag befinner mig i ett sådant tillstånd skäms jag över och den oroar mig.

    Jag undrar nu , är det någon som vet om jag kan byta län? Hur går man till väga då? Jag vill verkligen ha kejsarsnitt .

  • Svar på tråden Önskar kejsarsnitt
  • blairw
    Äldre 2 Feb 17:38
    #1
    längdhopp skrev 2017-02-02 16:54:54 följande:

    Hej!

    Jag har efter väldigt många försök äntligen blivit gravid. Trots min längtan och vilja att få barn känner jag inte att rädslan för att föda vaginalt har minskat. Den har snarare ökat. Jag är förstagångsföderska och 41 år och blir alldeles svettig och gråtmild när jag ens tänker tanken på att vara med om det. Tyvärr, hur jag än försöker förlika mig med det. Jag har pratat med barnmorska, terapeut och läkare men inget hjälper. Barnmorskan och terapeuten förstår mig och tycker inte att det är lämpligt att jag föder vaginalt. Läkaren är omöjlig och säger att de ENDAST beviljar medicinska orsaker. Jag har 1 1/2 månad kvar och börjar bli desperat. Jag klarar inte av tanken ens, och att jag befinner mig i ett sådant tillstånd skäms jag över och den oroar mig.

    Jag undrar nu , är det någon som vet om jag kan byta län? Hur går man till väga då? Jag vill verkligen ha kejsarsnitt .


    Man beviljar inte kejsarsnitt på enbart medicinska indikationer, utan också humanitära. I det ingår extrem förlossningsrädsla. Skulle tipsa dig om tre saker:

    1. Läs på om processen av att få ett kejsarsnitt. Tyvärr kan man ofta få kämpa en del för det och hur mycket eller lite har dessvärre en hel del att göra med vem man träffar och vart man bor. Kan rekommendera två bloggar (Mirijam och Vanja) skrivna av kvinnor som genomgått planerat kejsarsnitt, de skriver dels om sin resa dit men lägger också in en hel del information
    mirijam.blogspot.se/search/label/kejsarsnitt
    nyheter24.se/modette/vanja/category/kejsarsnitt/

    2. Läs på så mycket du kan om risker vid kejsarsnitt och vaginal förlossning. På så sätt har du mer kött på benen i att kunna hävda att detta är vad du vill. Dessutom kan du lättare stå emot läkares övertalningar om en vaginal förlossning pga att det finns så många stora risker med kejsarsnitt (inte helt sant alls!). Som sagt, de två bloggarna här ovanför redogör ganska bra i olika inlägg för risker och dyl. Mirijam vet jag har ett helt inlägg tillägnat just detta, Vanja har det säkert också.
    mirijam.blogspot.se/2015/04/risker-vid-planerat-kejsarsnitt-siffror.html

    Skulle också rekommendera att du läser Socialstyrelsens dokument/rapport "Indikation för kejsarsnitt på moderns önskan". Detta är alltså nationella medicinska indikationer, vilket betyder att läkare SKA följa det egentligen. Dokumentet pratar om olika risker kring kejsarsnitt (detta är grunden till bl.a. Mirijams inlägg om risker, men hon sammanställer det lite tydligare bara och tar upp några andra baserat på studier). Skriv ut detta dokument och visa upp det i dina samtal med vården om detta, att de faktisk ska bevilja kejsarsnitt om det finns god anledning till det (förlossningsrädd, kan inte tänka sig något annat, osv.) framförallt sida 8-11 vänder sig till de som arbetar i vården angående etik och rättviseaspekter m.m. kring att faktiskt bevilja kejsarsnitt om det finns goda grunder. 
    www.socialstyrelsen.se/SiteCollectionDocuments/nationella-indikationer-kejsarsnitt-moderns-onskan.pdf

    3. Gå med i gruppen "Rätten att välja kejsarsnitt", det är en grupp enbart för de som är positiva till/stöttar kvinnors rättighet att själva få välja förlossningssätt. Du kan få massor med bra råd och tips där, du kan till och med skriva eget inlägg med specifikt vilket sjukhus du ska till och vem du ska träffa - oftast finns det andra i gruppen som vart till samma sjukhus, kanske haft samma vårdare och kan ge dig tips om vart du ska vända dig. Gruppen är sluten och alltså behöver du därför inte oroa dig för att någon som inte är stöttande kommer kunna läsa vad du skriver. 
    www.facebook.com/groups/408540175823586/
  • Äldre 2 Feb 22:16
    #2

    Tycker din barnmorska eller terapeut borde hjälpa dig i detta och guida dig eller intyga/remittera. Ta reda på vilka rättigheter du har t ex. Vet att det finns olika "kultur" på olika sjukhus hur lätt man beviljar kejsarsnitt. Finns det bara ett sjukhus i närheten?

    Jag var lika gammal som du när jag fick mitt första barn för ett år sedan. Var livrädd men bestämde mig ändå för att föda vaginalt. Det blev ändå kejsarsnitt av medicinska skäl men ålder och att jag var förstföderska vägde in. Har man dessutom stark förlossningsrädsla är det starka skäl för att få beviljat kejsarsnitt. Där jag födde hade det inte varit några problem att få igenom ett planerat snitt. Tyvärr är det en kostnadsfråga i vården och kliniker anser "duktiga" om man håller ner antalet kejsarsnitt, vilket gör att vissa läkare blir väldigt restriktiva. Men du har också rättigheter så stå på dig. Vilket län bor du i?

  • Äldre 8 Nov 00:48
    #3

    Hej. Tack för era svar. Dock är mitt svar lite senare. Det blev närmare 10 samtal och sedan beviljades kejsarsnitt . Allt gick bra och har gått bra . Dottern mår jättebra idag.

Svar på tråden Önskar kejsarsnitt