• Äldre 2 Feb 18:19
    6587 visningar
    19 svar
    19
    6587

    Varför lyckas jag inte få bra betyg på Universitetet?

    Jag började studera på Universitetet för ett halvår sedan och är så himla besviken på mig själv. Jag börjar tro att jag är dum i huvudet! Jag har förvisso klarat alla tentor, men jag lägger så vansinnigt mycket tid. Jag har knappt tid att umgås med varken vänner eller familj och jag läser allt vi ska läsa. Folk tipsar om att man inte ska läsa allt, men jag förstår inte hur jag ska klara mig om jag inte gör det. Hur skulle jag kunna få godkänt utan att läsa så mycket, när det är på håret att jag klarar mig när jag faktiskt läser.

    Jag började bra på terminen, men sedan har jag legat på D (skala F-A, där F är underkänd och A bästa betyg).

    Jag känner mig gråtfärdig! Det känns som att jag kämpar tio gånger hårdare än alla andra och ändå slutar det så här. Vad gör jag för fel?! Jag är oerhört noga och kommentarerna från lärarna som rättat är få. Jag använder ett akademiskt språk och jag är noga med strukturen i essän. Inga felaktigheter. Möjligen någon detalj, men inte mer än så.

    Funderar på att bara strunta i att läsa och se hur det går.

    Vill bara gråta.

  • Svar på tråden Varför lyckas jag inte få bra betyg på Universitetet?
  • Anonym (a)
    Äldre 2 Feb 18:22
    #1

    studieteknik?

  • Caramb­olan
    Äldre 2 Feb 18:23
    #2

    Ett vanligt fel brukar vara att fokusera för mycket på att mata fakta och för lite på att se och redovisa övergripande sammanhang och resonemang. "Fakta" är lite något som hör högstadiet till - på universitetet måste du ägna dig åt forskning som ju är en ständigt levande process som kan diskuteras och omprövas.

  • Anonym (a)
    Äldre 2 Feb 18:25
    #3

    Kanske också vanligt är att man tror att man är "duktig" tex på gymnasiet men man har inte förstått hur det är på högre nivåer. Man kan lära sig en hel del men man klarar kanske inte av att analysera och lyfta alla olika aspekter som krävs i en essä för att få de högre betygen. 

  • Anonym (ettan­olla)
    Äldre 2 Feb 18:29
    #4
    Anonym (a) skrev 2017-02-02 18:22:48 följande:

    studieteknik?


    +1

    Vad studerar du till?
  • Anonym (Wildr­at)
    Äldre 2 Feb 18:49
    #5

    Lär dig läsa snabbare och sålla i böckerna. Håller med om studieteknik, kolla med skolans kurator det brukar ingå i deras tjänst att hjälpa till med studieteknik.

  • Anonym (Z)
    Äldre 2 Feb 19:03
    #6

    Universitet/högskola har ingen skyldighet att lämna formativ bedömning på dina uppgifter och tentor. De behöver bara bedöma summativt. Att de ändå har kommenterat är snällt. Du kan inte klaga på att de kommenterar för lite.

    De låter som att du har en för dålig studieteknik. Läs inte allt utan läs det du behöver, kolla kursplanen och betygskriterierna, gör exakt det som står i tentan/uppgiften osv. Mycket handlat om att analysera och reflektera när man studerar på en högre nivå. Högstadiet och gymnasiet är mycket att trycks in fakta, men nu ska du reflektera över och analysera det du läser, komma med egna tankar samtidigt du visar på att du förstått det du läst och tagit till det det.

  • Äldre 2 Feb 19:15
    #7

    Plugga extentor :) Det var ett vinnande koncept under min studietid. Lärare gör inte mer jobb än nödvändigt med tentor. Samma frågor brukar dyka upp regelbundet. Dessutom brukar tentorna spegla kursinnehållet på ett bra sätt så man fokuserar på rätt saker.

  • Äldre 3 Feb 11:35
    #8

    Tack för bra och givande svar.

    Jag ska försöka våga skumläsa, våga misslyckas och våga sväva ut i egna analyser och inte bara återge och analysera på ett allmänt vis. Det går kanske helt åt...

    Jag var inte så engagerad på gymnasiet, men det var länge sedan. Jag har inte studerat på 15 år. Det är nytt för mig. Jag försöker följa alla instruktioner och känner att jag blir sämre och sämre på att tänka själv. Källhänvisandet ställer också till det. Jag skriver helst ur huvudet, men eftersom de vill ha sidhänvisningar känner jag att jag måste berätta vad som står på just den sidan.

    Jag ska försöka få tid hos skolhälsan och hoppas att jag kan få till en bättre studieteknik.

    Tack verkligen för råd! Jag kommer nog inte att bli lika besviken på lägre betyg om jag inte lägger samma tid och energi som jag gör nu. Jag hoppas jag kan hitta en balans.

  • Anonym (a)
    Äldre 3 Feb 16:22
    #9
    Happymom skrev 2017-02-03 11:35:06 följande:

    Tack för bra och givande svar.

    Jag ska försöka våga skumläsa, våga misslyckas och våga sväva ut i egna analyser och inte bara återge och analysera på ett allmänt vis. Det går kanske helt åt...

    Jag var inte så engagerad på gymnasiet, men det var länge sedan. Jag har inte studerat på 15 år. Det är nytt för mig. Jag försöker följa alla instruktioner och känner att jag blir sämre och sämre på att tänka själv. Källhänvisandet ställer också till det. Jag skriver helst ur huvudet, men eftersom de vill ha sidhänvisningar känner jag att jag måste berätta vad som står på just den sidan.

    Jag ska försöka få tid hos skolhälsan och hoppas att jag kan få till en bättre studieteknik.

    Tack verkligen för råd! Jag kommer nog inte att bli lika besviken på lägre betyg om jag inte lägger samma tid och energi som jag gör nu. Jag hoppas jag kan hitta en balans.


    Detta med källhänvisning, referatteknik och att inte skriva av så det blir plagiat är ju väldigt viktigt på högre nivåer så då gissar jag att det är det du behöver träna på, dvs vetenskapligt skrivande. Jag undervisar i svenska på samhällsprogrammet på gymnasiet och vi jobbar oerhört mycket med sånt här med eleverna men jag tror inte man gjorde det lika mkt när du gick på gymnasiet (inte när jag gick på gymnasiet iaf, jag fick lära mig det på universitetet) . 

    Det som är bra är att det går att träna upp men det är också ganska arbetsamt innan man känner att det flyter. 
  • Anonym (Grupp­)
    Äldre 3 Feb 17:16
    #10

    Något som hjälpte mig massor - för första gången i livet - var att plugga i grupp. Vi var ett gäng på 5-6 pers som brukade boka grupprum och gå igenom gamla tentor gemensamt inför tentorna. Det hjälpte faktiskt att vi var och en fick ett område att detaljstudera lite mer än de andra. I och med att vi alla var motiverade blev det bra diskussioner om det vi pluggade, och det hjälpte oss framåt. Men det beror kanske lite på vad man läser.

  • Äldre 4 Feb 12:59
    #11

    Jag har tyvärr inte lärt känns så många i "klassen" och har en ganska oengagerad studiegrupp, så det blir svårt att samarbeta med andra (då det är jag som får göra jobbet - vilket känns extra surt. Jag känner att de andra inte alls lägger samma energi som jag på att läsa litteraturen, ändå går det bättre för mig än dem. Börjar känna att jag inte vill dela med mig av det jag läst längre, men det gör jag förstås ändå). Annars var det verkligen ett bra tips.

    Jag tror att min störstabesvikelse just nu ligger i att jag kände att jag verkligen gjorde mitt allra bästa. Jag trodde på ett högt betyg och förstår inte vad läraren tyckte var fel. De la ut exempelsamling efteråt som fött högsta betyg och när jag läste dem så var de oerhört lika min egen text. Inte ordagrant såklart, men det gjorde mig bara ännu mer förvirrad.

  • Äldre 4 Feb 13:00
    #12

    Exempelsvar*

  • Äldre 4 Feb 13:01
    #13

    bättre för dem än för mig* skulle det såklart stå

  • Äldre 4 Feb 14:08
    #14
    Happymom skrev 2017-02-04 12:59:24 följande:

    Jag har tyvärr inte lärt känns så många i "klassen" och har en ganska oengagerad studiegrupp, så det blir svårt att samarbeta med andra (då det är jag som får göra jobbet - vilket känns extra surt. Jag känner att de andra inte alls lägger samma energi som jag på att läsa litteraturen, ändå går det bättre för mig än dem. Börjar känna att jag inte vill dela med mig av det jag läst längre, men det gör jag förstås ändå). Annars var det verkligen ett bra tips.

    Jag tror att min störstabesvikelse just nu ligger i att jag kände att jag verkligen gjorde mitt allra bästa. Jag trodde på ett högt betyg och förstår inte vad läraren tyckte var fel. De la ut exempelsamling efteråt som fött högsta betyg och när jag läste dem så var de oerhört lika min egen text. Inte ordagrant såklart, men det gjorde mig bara ännu mer förvirrad.


    Fråga då läraren vad som gjorde att du fick sämre betyg om du skrivit ungefär likadant.
  • Äldre 4 Feb 14:36
    #15

    Utgå alltid från vad som står i kursplanen. Dör ser du alla kriterier och där kan du se vad det är du ska fokusera på att analysera.

  • Äldre 5 Feb 10:44
    #16
    Hannananana skrev 2017-02-04 14:36:40 följande:

    Utgå alltid från vad som står i kursplanen. Dör ser du alla kriterier och där kan du se vad det är du ska fokusera på att analysera.


    Det brukar lärarna säga till oss också. Jag tycker att det är ganska luddigt dock. Står inte specifikt vad vi ska lära oss.
  • Äldre 5 Feb 10:48
    #17
    Schack73 skrev 2017-02-04 14:08:27 följande:

    Fråga då läraren vad som gjorde att du fick sämre betyg om du skrivit ungefär likadant.


    Vissa lärare är vänliga och försöker svara. Inte många skriver kommentarer på tentan, men några gör det. Andra blir det ett kort svar om man mailar: "Det är omöjligt för mig att veta vem av oss som rättade ditt prov. Du får titta på kompendiet, där har vi samlat de vanligaste felen".

    Tack för rådet med andra ord, men den här läraren vill inte ha mail om tentamen tyvärr.
  • Sun 27 Dec 2020 23:08
    #18

    Vad roligt att läsa det här nu, flera år senare. Vad jobbigt det kändes just då, haha, men så dåliga betyg fick jag egentligen inte. Hade fått mitt första D här (Jag har aldrig fått F eller E), så jag inser ju nu hur fånig jag var. 

    Det gick bra för mig. Jag hade det lite kämpigt min första termin, men sedan knäckte jag koden, som man brukar säga och fick nästan bara bra betyg. Även c-uppsatsen gick bra.

    Jag studerar fortfarande Glad Det är fortfarande tufft ibland, men tydligen trivs jag med att studera, trots allt jobb det innebär, eftersom jag ändå har fortsatt.

  • Anonym (S)
    Mon 28 Dec 2020 00:53
    #19
    Happymom skrev 2020-12-27 23:08:06 följande:

    Vad roligt att läsa det här nu, flera år senare. Vad jobbigt det kändes just då, haha, men så dåliga betyg fick jag egentligen inte. Hade fått mitt första D här (Jag har aldrig fått F eller E), så jag inser ju nu hur fånig jag var. 

    Det gick bra för mig. Jag hade det lite kämpigt min första termin, men sedan knäckte jag koden, som man brukar säga och fick nästan bara bra betyg. Även c-uppsatsen gick bra.

    Jag studerar fortfarande  Det är fortfarande tufft ibland, men tydligen trivs jag med att studera, trots allt jobb det innebär, eftersom jag ändå har fortsatt.


    Av ren nyfikenhet, vad pluggar du för nåt?

    Och kul att det gått bättre!
Svar på tråden Varför lyckas jag inte få bra betyg på Universitetet?