• Äldre 3 Feb 00:51
    9674 visningar
    11 svar
    11
    9674

    Före/Efter Kristus eller Vår tideräkning?

    Fler och fler använder sig av "vår tideräkning"/common era istället för Före/Efter Kristus/BC/AD. Helt ok, enligt mig....

    Men kanske lite vanskligt. Vilka är "vi", egentligen? Vad är "Common", egentligen? Visst är "efter kristus" kanske lite överreligiöst idag, och lika arbiträrt som "vår tideräkning", men det är i alla fall en hyfsat specifik punkt i historien, medan "vår tideräkning"/"common" är lite.... "ja, det här är min grupp och vi räknar så här och om du inte hör till vår grupp så vet du inte när vi talar om, om vi inte relaterar det till något annat." En grupp Elvis-fanatiker kanske räknar "common" från Elvis födelse? Eller, jag som älskar kokkonsten, kanske ska framhärda i att det är år 877 common?

    Nattliga funderingar.....

    Vad tycker ni? Kristus eller Common?


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 83. Bara 17 kvar.
  • Svar på tråden Före/Efter Kristus eller Vår tideräkning?
  • Äldre 3 Feb 07:31
    #1

    Förhåller man sig (i det här landet) till något annat än Jesu födelse när man anger ett årtal så är det primära inte att förmedla förståelsen för en specifik tidpunkt, utan då gör man ett statement som går över gränsen för det löjliga. 

  • Äldre 3 Feb 09:22
    #2

    Förstår idén- varför ska jag räkna tiden från en Kristus jag inte tror på?

    Men med det sagt: Skulle bli för krångligt att ändra. Inte värt det. Finns så mycket viktigare saker att fokusera på.

  • Äldre 3 Feb 09:52
    #3

    Tja, "vår tideräkning" förefaller lite diffust utan någon annan kontext men jag antar det var svårt att enas om något namn och alla vet väl vad det betyder ändå.

    En referens till "Kristus" i tideräkningen kan förefalla både som ett påstående om att personen i fråga öht existerat och att han föddes ett specifikt år.

  • Äldre 3 Feb 12:56
    #4
    Pentagram skrev 2017-02-03 09:52:15 följande:

    Tja, "vår tideräkning" förefaller lite diffust utan någon annan kontext men jag antar det var svårt att enas om något namn och alla vet väl vad det betyder ändå.

    En referens till "Kristus" i tideräkningen kan förefalla både som ett påstående om att personen i fråga öht existerat och att han föddes ett specifikt år.


    Så klart. 

    Slår ett slag för BND/AND istället. Newton vet vi i alla fall när han dog.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 83. Bara 17 kvar.
  • nernu
    Äldre 3 Feb 17:45
    #5

    Så länge som vi räknar efter kristus så är det bara löjligt att använda något annat ord. Och att personen Jesus föddes är väl de flesta forskare överens om.

  • Äldre 3 Feb 19:51
    #6
    nernu skrev 2017-02-03 17:45:33 följande:

    Så länge som vi räknar efter kristus så är det bara löjligt att använda något annat ord. Och att personen Jesus föddes är väl de flesta forskare överens om.


    Jo, typ, men inte när. De är faktiskt överens att de har räknat fel på 2-7 år. Han skulle alltså inte vara född år 1 (år 0 finns inte), utan år -3 till -7.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 83. Bara 17 kvar.
  • Äldre 4 Feb 08:35
    #7
    Aniiee skrev 2017-02-03 19:51:00 följande:
    Jo, typ, men inte när. De är faktiskt överens att de har räknat fel på 2-7 år. Han skulle alltså inte vara född år 1 (år 0 finns inte), utan år -3 till -7.
    Huruvida Jesus är guds son eller ej, eller om han föddes just år noll eller ej är ovidkommande för allt annat än en akademisk diskussion eller någon religiös övertygelse.

    Vi vet att det är den 4/2, 2017 idag efter en tideräkning som fungerar och begrips av alla som inte vill låtsas något annat. Det är bara fantastiskt barnsligt att vuxna människor dryftar en så meningslös fråga.
  • Äldre 4 Feb 12:42
    #8
    Farfallos skrev 2017-02-04 08:35:36 följande:
    Huruvida Jesus är guds son eller ej, eller om han föddes just år noll eller ej är ovidkommande för allt annat än en akademisk diskussion eller någon religiös övertygelse.

    Vi vet att det är den 4/2, 2017 idag efter en tideräkning som fungerar och begrips av alla som inte vill låtsas något annat. Det är bara fantastiskt barnsligt att vuxna människor dryftar en så meningslös fråga.
    Så vad gör du här? =P
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 83. Bara 17 kvar.
  • nernu
    Äldre 4 Feb 15:11
    #9
    Aniiee skrev 2017-02-03 19:51:00 följande:

    Jo, typ, men inte när. De är faktiskt överens att de har räknat fel på 2-7 år. Han skulle alltså inte vara född år 1 (år 0 finns inte), utan år -3 till -7.


    Absolut! Det var någon annan som tyckte att det var konstigt att räkna efter en kristus man inte tror på så det var därför jag skrev. Och faktum kvarstår att anledningen till att det börjar där är för att vi ändå har tänkt att kristus föddes då även om han inte gjorde det. Blir lite märkligt med folk som låtsas som att det inte är relevant alls.
  • Äldre 5 Feb 08:22
    #10
    Aniiee skrev 2017-02-04 12:42:21 följande:
    Så vad gör du här? =P
    Manar till eftertanke hos dem som snöat in på ett spår som inte kommer kunna leda någon annan insikt än att frågan totalt saknar praktisk betydelse.
  • Äldre 5 Feb 11:37
    #11
    Aniiee skrev 2017-02-03 00:51:11 följande:
    Fler och fler använder sig av "vår tideräkning"/common era istället för Före/Efter Kristus/BC/AD. Helt ok, enligt mig....

    Men kanske lite vanskligt. Vilka är "vi", egentligen? Vad är "Common", egentligen? Visst är "efter kristus" kanske lite överreligiöst idag, och lika arbiträrt som "vår tideräkning", men det är i alla fall en hyfsat specifik punkt i historien, medan "vår tideräkning"/"common" är lite.... "ja, det här är min grupp och vi räknar så här och om du inte hör till vår grupp så vet du inte när vi talar om, om vi inte relaterar det till något annat." En grupp Elvis-fanatiker kanske räknar "common" från Elvis födelse? Eller, jag som älskar kokkonsten, kanske ska framhärda i att det är år 877 common?

    Nattliga funderingar.....

    Vad tycker ni? Kristus eller Common?
    Orden "vår tideräkning" är ju per definition relaterad till Kristi födelse (som den definierats) om det uttalas av någon i vår kultur (och förmodligen även om det uttalas av många andra från andra kulturer) så jag förstår inte problemet.

    Muslimer räknar från den där mohammed och har sin tideräkning på runt 1500-talet nu men det är ju bara en grej i deras kultur.

    Buddisterna räknar från Lord Budda och är på år 2550, ungefär.

    osv

    Men det är den kristna tideräknignen som dominerar världen över.

    Om man sedan lägger till BC/AD på engelska må så vara. På svenska säger vi ju ändå bara 2017 om detta år.
Svar på tråden Före/Efter Kristus eller Vår tideräkning?