• Vetingenting

Allt känns så fel

Allt känns så otroligt fel just nu. Väntar mitt första barn tillsammans med en man som jag älskar. Barnet är planerat och vi blev bägge två otroligt lyckliga när det äntligen visade positivt på stickan.

Men... Sen dess har det varit allt annat än en dans på rosor. Var under de första fyra månaderna konstant illamående och så trött att jag många gånger stängde in mig på toaletten och grät när jag var på jobbet. Jobbar inom vården. Vantrivdes på jobbet och hade en chef som var totalt oförstående inför min situation. Vantrivdes även hemma i ett hus som vi ganska nyligen köpt. Hatade med andra ord livet i stort. Tog tag i livet ordentligt och gjorde en rejäl förändring. Sålde vårt nya hus och flyttade långt ut på landet till en gård som vi alltid drömt om. Bytte även jobb och fick en chef som verkligen visade hänsyn och förståelse. Därefter blev det bättre och orken började så sakta komma tillbaka igen. Trivs på gården och trivs på jobbet.

Men återigen känner jag mig ångestfylld och ledsen. I och med flytten bytte jag bm, vilket jag är glad för då jag inte trivdes med min första. Dock fick jag bara träffa den nya två gånger innan det blev dags att byta igen. Patienterna skulle delas upp mer lika mellan de två som arbetar på orten. Inget fel på den nya heller, men kontinuitet är det ju inte att tala om. Dessutom kommer vi inte få chansen att gå i någon föräldragrupp. Finns ingen som startar fören efter beräknad födsel, om jag inte vill gå en på arabiska. BM erbjöd att titta på någon film i väntrummet om det var något vi ville fördjupa oss i. Saknar att träffa människor i samma situation. Jag vill kunna prata med andra blivande mammor häromkring, men den chansen får jag inte nu. Det fanns heller ingen möjlighet att vara med i en grupp i grannkommunerna då de hade fullt.

Jag har inte fått någon information om förlossningen, värkarbete, andningsövningar osv. Ingen info om vad man kan komma att vänta sig efter förlossningen. Jag känner mig så ensam i detta och har mer och mer fått känslan av att jag gett mig in i något jag inte klarar av. Jag kan ingenting om barn sedan innan och har aldrig velat ha innan jag träffade min man.

Jag känner dessutom att jag inte har några moderskänslor. Tycker enbart det är obehagligt och obekvämt när bebisen rör på sig och sparkar. Folk som har barn sedan tidigare berättar hur underbart de tyckte att det kändes och hur de längtade efter att barnet skulle födas. Jag känner bara ångest och skräck.

De senaste har jag även börjat storgrina av att tänka på hur förändrat mitt liv kommer att bli. Folk skrattar åt mig när jag beskriver hur jag vill försöka fortsätta leva på det sätt jag gör idag med mina hundar och hästar. Ofta kommer kommentarer så som, "Du kommer aldrig hinna med. Barnet tar all tid.", eller "Det ska bli roligt att se hur du ställer dig till dina djur när barnet är fött". Detta gör mig jätte ledsen. Såklart vet jag att livet förändras, men är det meningen att man helt ska ge upp sig själv och den man är?

Även svärföräldrarna kommer med sårande kommentarer. Sist gav dom rådet att vi skulle sova i olika sovrum efter att barnet fötts då min man kommer behöva sin sömn. Som föräldraledig mamma kommer jag ju ändå kunna sova på dagen om jag vill tydligen.

Vågar inte prata med någon om mina känslor då jag skäms över att inte vara överlycklig. Ler och ser glad ut...

• Svar på tråden Allt känns så fel
  • HippHipp

Om det är någon tröst så avskydde jag att vara gravid men älskar mina barn och att vara mamma. Du är fylld med hormoner, kan det inte vara det? Och ovissheten att du faktiskt inte vet hur det kommer bli att vara föräldrar? Kanske har du som mig ett stort kontrollbehov?

Vad gäller förlossning, tiden efter etc så finns det många bra böcker. Vad gäller gemenskap med andra mammor- du kanske kan annonsera efter andra blivande mammor i din trakt? På FB? Här?

Pepp pepp pepp- lycka till (och svärmödrar ska man aldrig lyssna så mycket på...;))

• Misscaswell

Men åh. Kram! Jag hade inte direkt moderskänslor under graviditeten heller - att det var en BEBIS i magen och inte bara någon diffus och otrevlig liten alien som envisades med att sparka mig i urinblåsan var helt overkligt för mig tills det ögonblick då han lades på mitt bröst.

Och ja, dina förutsättningar att leva det liv du är van vid kommer helt klart att förändras, och det är svårt att veta hur mycket. Vad som är viktigt att komma ihåg är att den första superintensiva perioden ÄR tillfällig, hur evig den än känns just då! Men du, lär dig i god tid att knyta en bärsjal - öva på dockor och nallar. Knyt upp bebis på bröstet och låt hen följa med i det du vill göra, i den mån du orkar. Dina förutsättningar kommer att ändras, men du kan faktiskt fortfarande bestämma en hel del själv. Stort lycka till!

• Vetingenting

Jo jag har mycket hormoner och nu verkar det helt ha slagit över. Känner mig bara så väldigt ensam i mina känslor. Känner knappt någon här uppe och pratar jag med vänner i telefon som har barn sedan innan skäms jag över hur jag känner. De var ju så lyckliga... Min man är inte heller någon idé att prata med då han inte heller förstår. Vad gäller svärmor så har hon en del inflytande över sin son bara. Så det har blivit en del vilda diskussioner ang detta.

Jobbigt att känna sig så ensam när det närmar sig förlossningen. V 34 och jag känner ingen glädje eller förväntan.

• Misscaswell

En sak till. Kan du be din bm om extra samtal, kanske hos en kurator eller en annan bm beroende på vad du tycker att du behöver? Säg att du känner dig orolig och ångestfylld inför förlossningen och tiden efter och att du vill ha mycket information för att kunna hantera oron.

Finns det någon öppen förskola i närheten där du bor? I så fall rekommenderar jag dig att gå dit så fort du orkar och vågar. Bebis kommer inte att få ut så mycket av det i början, men du kan träffa andra mammor att prata och fika och promenera med. Värt guld.

• Meriall

Bara så du vet, bebisar tar typ all tid första året men inte resten av livet. Sedan blir det lättare och lättare. Så känns det jobbigt i början så kom ihåg att det är en begränsad tid. Det är ju samma sak med hundvalp egentligen, de tar också all tid i början :)

Svar på tråden Allt känns så fel