Inlägg från: Anonym (..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (..)

Psykiatri

Schizofreni

• Anonym (..)
    Tofflans skrev 2017-02-03 14:21:47 följande:

Enkelt, psykotisk schizofreni.

Jag är inte expert på området, men är inte all schizofreni klassad som en psykotisk "störning"? Eller är det skillnad på psykotisk schizofreni och "bara" scizofreni?
  • Anonym (..)

Nu vet jag inte hur djupt det är menat att ni ska ta frågan, men det finns fler diagnoser som påminner och schizofreni. Dessa kam vara utlösta av somatiska sjukdomar eller droger exempelvis, (organisk psykos och narkotikarelaterad psykos). Även kan Linus symptom vara prepsykotiska, det innebär att schozofrenin inte utvecklats än, och kategoriseras som lågpsykotisk störning. Prepsykos är i princip första stadiet till schizofreni och brukar pågå några år innan det utvecklas till schizofreni. Eftersom Linus endast haft dessa symptom i ett halvår är det mer sannolikt att det är prepsykos, men det beror som sagt på hur djupt frågan ska tas.

• Anonym (..)
    Anonym (fia) skrev 2017-02-03 14:55:58 följande:

Oj. Vad många som svarat schizofreni. Det är inte rätt svar då den diagnosen kan ställas först efter betydligt längre tid.

Svara inte det, då får du fel.

Men nu var ju frågan "vad Linus kan ha drabbats av", och inte att man ska fastställa en diagnos.

För min del tror jag att vaneförställningar är ett alldeles för vagt svar. Det är ett symtom som finns i en mängd olika grader och som inte ens behöver klassificeras som en psykiatrisk sjukdom. Symptomet ingår i en mängd olika diagnoser där paranoia etc som Linus har inte ens behöver ingå. Den typ av vaneförställningar som Linus har är ett tecken på psykos eller schizofreni då de har en övernaturlig tendes, ergo därför andra svarat just schizofreni.

Så jag säger inte att vaneförställningar är ett felaktigt svar, men jag tror inte att TS lärare kommer nöja sig med det då det är ett symptom som kan te sig på en mängd olika sätt.

Sen är jag lite osäker på följande, men jag har för mig att läkaren som utvärderar patienten måste sätta en preliminär diagnos vid intagning för att eventuellt sätta in behandlingsinsattser. När de skriver i ens journal så måste de även skriva diagnos, oavsett om det gäller abort såsom psykiatrisk vård. Rätta mig gärna om jag har fel då jag är lite osäker på detta.
  • Anonym (..)
    Litet My skrev 2017-02-03 16:05:46 följande:

Kan bara instämma, lite skrämmande att folk bara kan kasta ur sig diagnosgissningat om något de helt saknar kunskap i.

Så med andra ord anser du att ingen borde försökt hjälpa TS med sin skoluppgift?
  • Anonym (..)
    Litet My skrev 2017-02-03 16:52:07 följande:

Inte om man har noll kunskap.

Okej, men då har ingen gjort fel. Varenda människa (exklusive dig då du inte svarat på frågan alls) som skrivit i tråden besitter tydligen någon form av kunskap eftersom de ens koppla samman texten med en specifik störning eller diagnos etc. Hade de haft noll kunskap så hade de inte ens vetat vad schizofreni och dylikt har för karaktärsdrag. Så om detta är dina referenser så känns ditt första inlägg rätt onödigt.

Jag ser inte riktigt problematiken att diskutera hypoteser på ett forum, oavsett om de rör känsliga ämnen. Allting behöver inte vara så värdeladdat och genom att kunna diskutera känsliga ämnen i god ton visar snarare på en sund inställning till människors olikheter och lika värde. Vad jag tycker är skrämmande är censur och att inte låta människor få disskutera om ett ämne (och därmed lära sig mer om ämnet) eftersom ämnet har fått en negativ värdeladdning. En schizofren människa eller psykotisk är lika mycket värd som en vanlig, så varför måste vi göra lekmanna samtal (utan hets och hatpropaganda) till tabu? Det är mer skrämmande för mig, för okunskap och censur är en stor anledning till världens osämjor och fördommar. Detta är inte menat som påhopp mot dig, utan handlar mer om att berätta hur jag tycker och tänker.
  • Anonym (..)
    Litet My skrev 2017-02-03 16:58:02 följande:

Skulle han haft schizofreni ligger det en bra bit framåt i tiden. Dock tror ju folk felaktigt att alla vanföreställningar heter Schizofreni så visst blir det fel. Ungefär som att säga att en förkyld person nog har lunginflammation eftersom hen varit förkyld 2 dagar. Visst kan det bli lunginflammation av det men det måste absolut inte bli det. I detta fallet har ju föräldrarna sökt hjälp fort vilket ger en större chans till återhämtning.

Okej, så vanligt folk är inkapabla att avgör skillnad mellan vaneföreställningar och schizofreni. Är det så konstigt egentligen? Vaneföreställningar är ett av huvudtecknerna för schizofreni, så därmed är det rätt logiskt att folk gör den kopplingen. Schizofreni är även samlingsnamnet för en mängd olika psykiska sjukdomar/störningar där just vaneföreställningar är vad de har gemensamt.

Så jag följer din tes om att det inte är schizofreni Linus drabbats av, vad har han då drabbats av?
  • Anonym (..)
    Litet My skrev 2017-02-03 18:27:16 följande:

Ja det är ganska konstigt faktiskt. Ungefär som mitt exempel mellan förkylning och lunginflammation. I övrigt finns det hur mycket som helst som personen i TS skulle kunnat drabbats av. Men nu är det ju TS skoluppgift, inte min.

Jag tycker inte att liknelsen med förkylning och lunginflammation är tillämpbar i sammanhanget då båda två är sjukdomar. Vaneförställningar är ett "symptom" medans schizofreni är en sjukdom. Kanske hade en liknelse med exempelvis halsont och förkylning passat bättre?

Okej, så med andra ord skriver du i tråden för att kritisera andra och inte för att ge TS någon konkret hjälp med sin hemuppgift? Då kan vi dra ett streck här i vår diskussion då jag nu förstått vad du vill ha sagt.
  • Anonym (..)
    Anonym (fia) skrev 2017-02-03 19:36:06 följande:

Nej, vanföreställningar är inte "vad de har gemensamt".

Vad det kan vara mer?

Schizofreni, vanföreställningssyndrom, schizoaffektiv, psykos (reaktiv, drogutlöst etc), Borderline (tidigare även kallad "gränspsykotiskt"), hjärntumör (brukar ge visuella hallucinationer, men det kan inte uteslutas), läkemedelspåverkan, förgiftning. . . 

Och det ärvad jag kom på på rak arm. . .

Taget från 1177:

Schizofreni är en beteckning på ett psykostillstånd som varar i mer än ett halvt år, och som kan vara i resten av livet. En psykos innebär att man har störd verklighetsuppfattning, att man har svårt att skilja mellan verkliga händelser och fantiserade.

Jag borde skrivit in "ofta" har gemensamt då du har rätt i att det inte alltid är så. Men dock är vaneföreställningar det vanligaste symtomet.

Vad menar du med att det kan vara borderline?
  • Anonym (..)
    i-o skrev 2017-02-03 19:51:11 följande:

Alla har vanföreställningar till någon grad vid något tillfälle i livet.

T.ex. har man sämre självförtroende är man mer mottaglig för vad andra tycker om en och har därmed lättare att kanske få för sig att andra okända snackar skit, men mindre sannolikt att nära vänner snackar skit. Förstår du hur jag menar?

Det finns jättemycket variabler och ibland kan ensamhet ibland kan vara en viktig komponent i tillvaron. Men då ska man inte heller hänga på internet t.ex. för internet är i allra högsta grad ett propagandaverktyg.

Ja, jag förstår dig och jag håller med. Det jag skrev var mer för att förklara varför folk kan göra koppling mellan vaneföreställningar och schizofreni. Det är inte mina egna åsikter jag uttrycker om vaneföreställningar utan ett svar på varför folk kan tro på det viset.
Svar på tråden Psykiatri