Psykiatri
Schizofreni
Schizofreni
Enkelt, psykotisk schizofreni.
Nu vet jag inte hur djupt det är menat att ni ska ta frågan, men det finns fler diagnoser som påminner och schizofreni. Dessa kam vara utlösta av somatiska sjukdomar eller droger exempelvis, (organisk psykos och narkotikarelaterad psykos). Även kan Linus symptom vara prepsykotiska, det innebär att schozofrenin inte utvecklats än, och kategoriseras som lågpsykotisk störning. Prepsykos är i princip första stadiet till schizofreni och brukar pågå några år innan det utvecklas till schizofreni. Eftersom Linus endast haft dessa symptom i ett halvår är det mer sannolikt att det är prepsykos, men det beror som sagt på hur djupt frågan ska tas.
Oj. Vad många som svarat schizofreni. Det är inte rätt svar då den diagnosen kan ställas först efter betydligt längre tid.
Svara inte det, då får du fel.
Kan bara instämma, lite skrämmande att folk bara kan kasta ur sig diagnosgissningat om något de helt saknar kunskap i.
Inte om man har noll kunskap.
Skulle han haft schizofreni ligger det en bra bit framåt i tiden. Dock tror ju folk felaktigt att alla vanföreställningar heter Schizofreni så visst blir det fel. Ungefär som att säga att en förkyld person nog har lunginflammation eftersom hen varit förkyld 2 dagar. Visst kan det bli lunginflammation av det men det måste absolut inte bli det. I detta fallet har ju föräldrarna sökt hjälp fort vilket ger en större chans till återhämtning.
Ja det är ganska konstigt faktiskt. Ungefär som mitt exempel mellan förkylning och lunginflammation. I övrigt finns det hur mycket som helst som personen i TS skulle kunnat drabbats av. Men nu är det ju TS skoluppgift, inte min.
Nej, vanföreställningar är inte "vad de har gemensamt".
Vad det kan vara mer?
Schizofreni, vanföreställningssyndrom, schizoaffektiv, psykos (reaktiv, drogutlöst etc), Borderline (tidigare även kallad "gränspsykotiskt"), hjärntumör (brukar ge visuella hallucinationer, men det kan inte uteslutas), läkemedelspåverkan, förgiftning. . .
Och det ärvad jag kom på på rak arm. . .
Alla har vanföreställningar till någon grad vid något tillfälle i livet.
T.ex. har man sämre självförtroende är man mer mottaglig för vad andra tycker om en och har därmed lättare att kanske få för sig att andra okända snackar skit, men mindre sannolikt att nära vänner snackar skit. Förstår du hur jag menar?
Det finns jättemycket variabler och ibland kan ensamhet ibland kan vara en viktig komponent i tillvaron. Men då ska man inte heller hänga på internet t.ex. för internet är i allra högsta grad ett propagandaverktyg.