Inlägg från: Anonym (fia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fia)

Psykiatri

Uppenbarligen vanföreställningar, men de kan i sig ha flera orsaker. Drogutlöst eller psykos.

• Anonym (fia)

Oj. Vad många som svarat schizofreni. Det är inte rätt svar då den diagnosen kan ställas först efter betydligt längre tid.

Svara inte det, då får du fel.

• Anonym (fia)
    Anonym (..) skrev 2017-02-03 18:08:29 följande:
    Okej, så vanligt folk är inkapabla att avgör skillnad mellan vaneföreställningar och schizofreni. Är det så konstigt egentligen? Vaneföreställningar är ett av huvudtecknerna för schizofreni, så därmed är det rätt logiskt att folk gör den kopplingen. Schizofreni är även samlingsnamnet för en mängd olika psykiska sjukdomar/störningar där just vaneföreställningar är vad de har gemensamt.

Så jag följer din tes om att det inte är schizofreni Linus drabbats av, vad har han då drabbats av?
    Nej, vanföreställningar är inte "vad de har gemensamt".

Vad det kan vara mer?

Schizofreni, vanföreställningssyndrom, schizoaffektiv, psykos (reaktiv, drogutlöst etc), Borderline (tidigare även kallad "gränspsykotiskt"), hjärntumör (brukar ge visuella hallucinationer, men det kan inte uteslutas), läkemedelspåverkan, förgiftning. . . 

Och det ärvad jag kom på på rak arm. . .
  • Anonym (fia)
    i-o skrev 2017-02-03 19:42:59 följande:

Rätt svar är ingenting eftersom det bara är en uppgift. :p

Dessutom utelämnas information. Det går inte att ställa någon diagnos utifrån ett par listade kriterier. Det måste ställas motfrågor. Hur ser livet ut i övrigt, vad tillbringar han tiden med? Vad finns det för faktorer som påverkat dennes föreställningar, är substansanvändande inblandat o.s.v.

Precis! Dessutom är jag ärligt talat lite bekymrad över själva uppgiften. Att ungdomar på gymnasiet ska fokusera på att "hitta felet!!". Kan man inte lugna sig med det, eller lämna det till läkarna om det nu måste göras? Att ta hand om, bemöta och lugna är väl det viktigaste. Kanske stör det bara behandlingen att alla direkt tänker på "vad det är" och inte på hur personen mår?
  • Anonym (fia)
    Anonym (..) skrev 2017-02-03 20:10:30 följande:
    Taget från 1177:

Schizofreni är en beteckning på ett psykostillstånd som varar i mer än ett halvt år, och som kan vara i resten av livet. En psykos innebär att man har störd verklighetsuppfattning, att man har svårt att skilja mellan verkliga händelser och fantiserade.

Jag borde skrivit in "ofta" har gemensamt då du har rätt i att det inte alltid är så. Men dock är vaneföreställningar det vanligaste symtomet.

Vad menar du med att det kan vara borderline?
    Borderline kallades tidigare just "gränspsykotisk sjukdom" just för att den låg mitt emellan psykos och neuros. Det är inte alls ovanligt att Borderlinepatienter går över gränsen och går in i psykoser ibland. Därför kan det inte uteslutas.

Visst står det säkert så på 1177, men det är en förenklad beskrivning. Inför DSM IV var det många som propagerade för att diagnosen skulle splittas upp, just för att den är så väldigt bred och det inte finns något som är gemensamt för alla.
  • Anonym (fia)
    Anonym (..) skrev 2017-02-03 21:19:40 följande:
    Borderline kallades just borderline eftersom man tidigare indelade psykiska sjukdomar i antigen neuros eller psykos, och eftersom borderline inte passade in i någon av dessa valde man att kategorisera det som ett mellanting (alltså inte det ena, eller det andra). Eftersom namnet är alldeles för brett och otydligt kallas det numera för emotionell instabil personlighetsstörning. En person med denna diagnos har ökad känslighet och har mer kraftfulla känslor än "vanliga". Så det har inget att göra med psykoser, och sjukdomen framkallar inte psykoser heller. Jag kan gå in djupare på vad diagnosen innebär då jag är väldigt påläst på denna om du vill?

Hursomhelst var det därför jag reagerade när du skrev borderline eftersom jag inte förstod hur du kopplade det.
    Självklart är psykosliknande symtom inte ovanliga vid Borderline, även om det är sant att de sällan övergår i traditionella aktiva skov. Det skulle vara intressant att veta var du läst att det inte har en psykotiska symtom att göra, då det enligt min erfarenhet inte alls är ovanligt.
  • Anonym (fia)
    Anonym (..) skrev 2017-02-03 21:54:10 följande:
    Jag måste bara säga (med glimten i ögat) att det låter oerhört tungt att vara förgiftad i ett halvår ;)
    Jo, kan man inte spontant komma på något annat än "schizofreni" som enda ord måste man väl ge sig på andra bästa man kan. . .

Förstår!
  • Anonym (fia)
    Anonym (..) skrev 2017-02-03 22:53:11 följande:
    Jag har gått ubildning om just "borderline" i mer än ett år samt även privat läst på om störningen i snart 10 år m.m. så därför jag menar att jag är rejält påläst inom just denna diagnos.

Du kan nog läsa på vilken som helst objektiv sida att störningen inte är psykotisk, men om du vill kan jag länka lite till dig. Det jag tänker lite är om du kanske blandat ihop borderline med bipolär?

Hursomhelst om vi ska ta lite konkret fakta så kan personer med borderline få psykoser, men detta beror uteslutande på andra diagnoser, exempelvis PTSD. Borderline kan få några sympton som påminner om en psykos, med betoning på några. Det kan röra sig om paranoia och förföljelse tankar men inga hallucinationer eller sådant

.. . .
    Nej, jag blandar inte ihop med bipolär, även om "bipolär med psykotiska symtom" också är tänkbart.

Om du läser TS igen ser du att det inte heller finns några hallucinationer i beskrivningen, utan en stark oro för att vara utsatt (kompisarna, sedan något i rummet).
  • Anonym (fia)
    i-o skrev 2017-02-04 19:07:33 följande:
    Tror inte du förstår vad du pratar om riktigt.

Har inget uttalat behov av att se något sådant. Tack ändå.

Din "fakta" kissar jag på för den luktar illa.
    Det är bara att du kommer in på te x viska.se så får du prata med säkert ett hundratal som har schizofreni. Hallucinationer kan ligga och störa utan att personen tror på dem eller är märkbart påverkad av dem. Hallucinationer behöver inte uppträda tillsammans med samtida vanföreställningar, utan kan förekomma ensamma.
  • Anonym (fia)
    i-o skrev 2017-02-04 22:04:11 följande:

Jo, för att vara schizofreni krävs det att ett antal kriterier också är uppfyllda enl. DSM.

Tror inte jag orkar skriva in mig på fler fora för massa nonsenssnack faktiskt. Det är på upprinningen med FL p.g.a. moderationen. Därefter följer förmodligen internet.

Klart att kriterier måste vara uppfyllda. . . men vanföreställningar måste inte vara med. Du har blivit överbevisad av flera, det måste du ju se.
  • Anonym (fia)
    i-o skrev 2017-02-05 04:37:12 följande:
    Hur menar du måste inte vara med? Har du vanföreställningar nu när du tror att jag är överbevisad?
    Vanföreställningar måste inte finnas för diagnosen. Det kan vara hallucinationer (som är svårt besvärande, men patienten vet inte är sanna) och till exempel tankestörningar som ligger till grund.
  • Anonym (fia)
    Anonym (..) skrev 2017-02-05 11:52:01 följande:
    Är inte hallucinationer en sorts vaneföreställningar? Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag funderar på om vi alla pratar om samma sak eller inte? Jag pratar exempelvis om psykoser (inte psykossjukdomar utan själva psykosen), jag är osäker men jag tolkar det som att IO också skriver om psykoser. Dig Fia tolkar jag som att du skriver om schizofreni. Då kanske det inte är så konstigt att vi inte håller med varandra då vi skriver om olika saker?

Förövrigt, när det kommer till schizofreni så har du helt rätt att man inte behöver ha vaneföreställningar. Har man positiva symptom har man bland annat vaneförställningar, men har man negativa symtom så har man det inte.
    Nej, det är det i och för sig inte. Vanföreställningar är idéer och föreställningar som patienten är totalt övertygad om trots att de saknar all rim och reson för andra. En vanlig form är till exempel att personen tror sig få hemliga meddelanden från Säpo / Gud / en annan civilisation. En snörstump som hänger på väggen blir ett meddelande till just patienten. Det är ingen hallucination att snöret finns, men det feltolkas.

Hallucinationer är felaktiga sinnesintryck som kan beröra alla sinnen samtidigt eller bara ett. Man ser människor runt sig eller hör något som inte finns. För att krångla till det ännu mer talar man också om illusioner. Det är när det verkligen finns något i den yttre verkligheten, men detta feltolkas och blir något annat för patienten. Det kan vara det monotona ljudet från en torktumlare som blir till en agiterande röst. När den stängs av försvinner rösten.

Ibland förekommer hallucinationer och vanföreställningar samtidigt, ibland inte.

Jag vet inte om jag talat om något speciellt egentligen (har ingen agenda). Jag svarar på inlägg allteftersom för att det är kul.
  • Anonym (fia)
    i-o skrev 2017-02-05 21:21:20 följande:
    Lycka till att hantera stressmomentet att få hantera ett par dussin inlägg varje gång du är inne.

Enklaste lösningen är att ignorera diskussionsforum om man inte är ute efter ett specifikt svar, och då kan man oftast söka på andras svar dessutom.  
    Stressmomentet?!

Tror du att jag sitter på FL och bluddar i trådar om det stressar mig och är tråkigt? Hur tänkte du där?
Svar på tråden Psykiatri