Inlägg från: Glinda från Oz |Visa alla inlägg
  • Glinda från Oz

Psykiatri

Jag har bara läst psykiatri 1 men har en del psykisk sjuka i min närhet och läst på för att jag är intresserad. (Jag tänkte att det kan vara bra att veta så du vet hur seriöst du ska ta mitt svar.) Jag antar att man ska resonera kring vad det kan vara.

Jag skullle ha svarat att det kan vara någon form av psykossjukdom, t.ex schizofreni, drogutlöst psykos, kort reaktiv psykos, vanföreställningssyndrom eller schizoaffektivitet. Det som tyder på en psykos är att han har vanföreställningar, som att det finns en giftig gas som tidningspapper stoppar. Han har också ångest och isolerar sig. Att han tror att folk snackar skit om honom skulle kunna vara ett tecken på paranoia, men det är svårt att veta utan mer information. Det finns ju faktiskt mobbing också.

Det skulle också kunna vara depression med stark ångest i samband med en NPF diagnos. Asperger/autism och andra NPF diagnoser misstas ibland för andra sjukdomar. I gymnasiet börjar det ställas andra krav, mycket händer rent fysiskt i kroppen, många byter umgänge och det ställs högre krav. Blir han dessutom mobbad (han upplever att många snackar skit om honom) kan det leda till ett sammanbrott. När jag säger det här utgår jag från att han blir mobbad påriktigt eller upplever att han inte passar in, vilket är vanligt vid en NPF diagnos. Att man tror att världen ska gå under eller att det känns som att den ska det kan man uppleva vid depression och har man en ATS diagnos tenderar man att tolka saker bokstavligt, dvs han kan ha fastnat i något sektliknande eller läst undergångsprofetior på nätet.

• Glinda från Oz
    Anonym (fia) skrev 2017-02-03 19:46:10 följande:

Precis! Dessutom är jag ärligt talat lite bekymrad över själva uppgiften. Att ungdomar på gymnasiet ska fokusera på att "hitta felet!!". Kan man inte lugna sig med det, eller lämna det till läkarna om det nu måste göras? Att ta hand om, bemöta och lugna är väl det viktigaste. Kanske stör det bara behandlingen att alla direkt tänker på "vad det är" och inte på hur personen mår?

Det här är ju en uppgift av flera, vi vet inte hur de andra uppgifterna ser ut. Jag tycker det är en bra uppgift, det är ingen som har en färdig utbildning efter att ha läst psykiatri 2, vissa som läser kursen kanske blir psykiatriker senare i livet? Då jag läste psykiatri 1 fick vi lära oss om de olika "skolorna" och lite om olika psykiska sjukdomarna, jag tyckte det var bra oavsett vad man läser sedan. Nu ver man ju var olika sjukdomar är och folk som har fördomar får veta att de har fel.
  • Glinda från Oz
    Anonym (..) skrev 2017-02-04 12:41:19 följande:

Jag håller med. Jag har mött människor i psykos både inom vården och privat och inte en enda av dem (under sin psykos) har gått att övertyga att det inte är på riktigt. Det spelar ingen roll hur ologisk och overklig vaneföreställningen är, utan för dem blir det deras verklighet.

Det låter som att du mött dem under en akut fas, då en schizofren person tar medicin och mår bättre kan de mycket väl se/höra saker och veta att det inte är påriktigt. Vanföreställningar är däremot alltid svårare för dem att förstå att det inte är påriktigt, men inte omöjligt.
  • Glinda från Oz
    Anonym (..) skrev 2017-02-04 14:56:53 följande:

Ja, det har jag. När de hittat en fungerande medicin brukar de slippa psykoserna. Men när de varit i en psykos har det varit omöjligt att övertyga dem att det de upplever inte är verkligt. Nu ska det tilläggas att deras psykoser hör till det ovanliga, och att de oftast inte har problem med detta genom behandling och medicinering. Psykoser är luriga, och jag tror att det i vissa fall krävs att man själv upplevt en psykos för att förstå hur svårt det är att skilja på verklighet och fantasi.

Min mamma har paranoid schizofreni så jag har inga problem att sätta mig in i hur det är. Medicin tar bort hela psykosen hos vissa, men inte alla. En del kan bli av med vanföreställningarna men har fortfarande hallucinationer eller så har de vissa former av vanföreställningar. Även psykoser kan vara olika allvarliga också,

Min poäng är att man kan ha hallucinationer och veta att det inte är påriktigt samtidigt som man har en psykos sjukdom.
  • Glinda från Oz
    i-o skrev 2017-02-04 17:08:47 följande:

Tveksamt rörande insikten.

Det är inte en åsikt utan fakta. Det finns en tjej som har en Youtube kanal, Rachel Star heter hon, hon har scizofreni och berättar om hur det är för henne. Jag rekommenderar dig att se någon av hennes videos.

Länk: m.youtube.com/channel/UCqRf_JmX8QgDM6w7MyX0vxQ
  • Glinda från Oz
    i-o skrev 2017-02-04 19:07:33 följande:

Tror inte du förstår vad du pratar om riktigt.

Har inget uttalat behov av att se något sådant. Tack ändå.

Din "fakta" kissar jag på för den luktar illa.

Vad får du ut av att komma med angrepp och vara elak? Jag tycker synd om dig som har så pass dåligt självförtroende.
  • Glinda från Oz
    Anonym (..) skrev 2017-02-04 20:48:35 följande:

Fast nu gjorde du samma sak och använde dig av personligt angrepp :/

Det du gör nu är en del av en härskarteknik, du försöker flytta fokus och byta ämne. Snyggt försök men det fungerar inte på mig. Du uttryckte dig väldigt illa, sluta med det!
Svar på tråden Psykiatri