Psykiatri
Jag har bara läst psykiatri 1 men har en del psykisk sjuka i min närhet och läst på för att jag är intresserad. (Jag tänkte att det kan vara bra att veta så du vet hur seriöst du ska ta mitt svar.) Jag antar att man ska resonera kring vad det kan vara.
Jag skullle ha svarat att det kan vara någon form av psykossjukdom, t.ex schizofreni, drogutlöst psykos, kort reaktiv psykos, vanföreställningssyndrom eller schizoaffektivitet. Det som tyder på en psykos är att han har vanföreställningar, som att det finns en giftig gas som tidningspapper stoppar. Han har också ångest och isolerar sig. Att han tror att folk snackar skit om honom skulle kunna vara ett tecken på paranoia, men det är svårt att veta utan mer information. Det finns ju faktiskt mobbing också.
Det skulle också kunna vara depression med stark ångest i samband med en NPF diagnos. Asperger/autism och andra NPF diagnoser misstas ibland för andra sjukdomar. I gymnasiet börjar det ställas andra krav, mycket händer rent fysiskt i kroppen, många byter umgänge och det ställs högre krav. Blir han dessutom mobbad (han upplever att många snackar skit om honom) kan det leda till ett sammanbrott. När jag säger det här utgår jag från att han blir mobbad påriktigt eller upplever att han inte passar in, vilket är vanligt vid en NPF diagnos. Att man tror att världen ska gå under eller att det känns som att den ska det kan man uppleva vid depression och har man en ATS diagnos tenderar man att tolka saker bokstavligt, dvs han kan ha fastnat i något sektliknande eller läst undergångsprofetior på nätet.