Inlägg från: i-o |Visa alla inlägg
  • i-o

Psykiatri

Rätt svar är ingenting eftersom det bara är en uppgift. :p

Dessutom utelämnas information. Det går inte att ställa någon diagnos utifrån ett par listade kriterier. Det måste ställas motfrågor. Hur ser livet ut i övrigt, vad tillbringar han tiden med? Vad finns det för faktorer som påverkat dennes föreställningar, är substansanvändande inblandat o.s.v.

• i-o
    Anonym (..) skrev 2017-02-03 16:17:41 följande:
    Så med andra ord anser du att ingen borde försökt hjälpa TS med sin skoluppgift?
    Helt riktigt. Är det mer eller mindre sannolikt att eleven lär sig något då?
  • i-o
    Anonym (..) skrev 2017-02-03 18:08:29 följande:
    Okej, så vanligt folk är inkapabla att avgör skillnad mellan vaneföreställningar och schizofreni. Är det så konstigt egentligen? Vaneföreställningar är ett av huvudtecknerna för schizofreni, så därmed är det rätt logiskt att folk gör den kopplingen. Schizofreni är även samlingsnamnet för en mängd olika psykiska sjukdomar/störningar där just vaneföreställningar är vad de har gemensamt.

Så jag följer din tes om att det inte är schizofreni Linus drabbats av, vad har han då drabbats av?
    Alla har vanföreställningar till någon grad vid något tillfälle i livet.

T.ex. har man sämre självförtroende är man mer mottaglig för vad andra tycker om en och har därmed lättare att kanske få för sig att andra okända snackar skit, men mindre sannolikt att nära vänner snackar skit. Förstår du hur jag menar?

Det finns jättemycket variabler och ibland kan ensamhet ibland kan vara en viktig komponent i tillvaron. Men då ska man inte heller hänga på internet t.ex. för internet är i allra högsta grad ett propagandaverktyg.
  • i-o
    Anonym (fia) skrev 2017-02-03 19:46:10 följande:
    Precis! Dessutom är jag ärligt talat lite bekymrad över själva uppgiften. Att ungdomar på gymnasiet ska fokusera på att "hitta felet!!". Kan man inte lugna sig med det, eller lämna det till läkarna om det nu måste göras? Att ta hand om, bemöta och lugna är väl det viktigaste. Kanske stör det bara behandlingen att alla direkt tänker på "vad det är" och inte på hur personen mår?
    Man ska också ha i åtanke att mobbning behöver inte ha fysisk natur utan även psykologisk natur. På internet är detta en absolut mardröm då det är ett stort glapp i tekniskt kunnande och desinformation kan dyka upp på många sätt. Wikipedia t.ex. kan lätt redigeras, webbtrafik kan enkelt styras om till andra sidor med modifierad text och är datorn kapad kan rentav en overlay slängas in ovanpå texter så at ett ja blir nej, o.s.v. således ställs verkligen läsaren på prov och kan därmed aktivt påverkas.

Sedan ska man också ha i åtanke att funktionsnedsatta kan ha problem med theory of mind och intentionalitet vilket också är en problematik inom en mängd sjukdomstillstånd. Speciellt vid inblandning av narkotika då verklighetsprövningen är annorlunda, det blir en desentisivisering och destabilisering.

Sådant här är en av anledning att man starkt bör överväga att sätta restriktioner på användning av internet. Teknikens utveckling kan i mångt och mycket skapa perceptionsstörningar, speciellt om det också existerar en komorbiditet med andra störningar. En "frisk" men ej "normal" individ med malign och snedvriden syn på moral och med teknisk expertis kan mycket väl använda internet för att t.ex. influera en sårbar individ att tro att denne är utvald till något o.s.v. utan att individen nödvändigtvis är sjuk, men uppträder och kanske talar som att denne är det, eller som i det här fallet skapa eller "bekräfta" vanföreställningen kring tidningspapper.
    Rätta mig gärna om något verkar luddigt.
  • i-o
    Anonym (..) skrev 2017-02-03 20:50:54 följande:
    Ja, jag förstår dig och jag håller med. Det jag skrev var mer för att förklara varför folk kan göra koppling mellan vaneföreställningar och schizofreni. Det är inte mina egna åsikter jag uttrycker om vaneföreställningar utan ett svar på varför folk kan tro på det viset.
    Taget.

För nyfikenhets skull. Vem har planterat de åsikterna i dig i så fall? ^^
  • i-o
    Anonym (..) skrev 2017-02-03 21:04:25 följande:
    Det var ett inlägg som skrevs tidigare i diskussionen:
    Litet My skrev 2017-02-03 16:58:02 följande:

Skulle han haft schizofreni ligger det en bra bit framåt i tiden. Dock tror ju folk felaktigt att alla vanföreställningar heter Schizofreni så visst blir det fel...

Så jag tänkte mest förklara varför folk kanske gör den kopplingen :)
    Man kan ju också använda ett psykiatriskt "axiom"; I alla fall av psykossjukdomar saknas sjukdomsinsikt hos patient.
  • i-o
    Anonym (..) skrev 2017-02-03 21:36:40 följande:
    Rätta mig gärna om jag har fel, men betyder inte axiom något som är obestridbart? Menar du då att folk med psykoser inte kan övertalas till att deras sinnesintryck är falska? Eller har jag missförstått? Jag har aldrig hört ordet användas i dessa sammanhang förut så jag försöker se om jag förstått det rätt :)
    Har du försökt snacka en psykotisk person till rätta någon gång?
    Det är som att försöka övertyga en matematiker att 1 = 2.
  • i-o
    Litet My skrev 2017-02-03 21:56:42 följande:
    Fast njae, det stämmer inte. Det finns många som förstår att det de upplever inte är "på riktigt". Jag har jobbat med flera, däremot är det ju inte så i den akuta fasen men när man jobbar med återhämtningen.
    Visst är det så. Men det motsäger inte att de som de upplever är på riktigt för dom.

Om du träffar din mamma och kramar henne och någon påtalar för dig att den du ser framför dig inte finns och du kramar ett stycke luft, skulle du köpa det eller skulle du idiotförklara denne medans din mor tår  bredvid och hejar på?
  • i-o
    Litet My skrev 2017-02-04 04:43:46 följande:
    Självklart är det verkligt för dem, samtidigt som många kan inse att det inte är på riktigt. Har jobbat inom psykiatrin och det var en stor del i deras återhämtning att jobba med.
    Inser de att det inte är på riktigt är det ingen psykos och definitivt inte schizofreni och kräver inte någon akut behandling.
    Klart slut.
  • i-o
    Litet My skrev 2017-02-04 13:41:37 följande:
    Nu tror jag att deras läkare är bättre på att avgöra det än du.
    Jag upprepar bara vad f.d. 3x ST-läkaren i familjen sagt. Det är förvisso ingen psykiatriker men sett till nedlagd tid på studier så väger åsikten rätt tungt anser jag, strikt akademiskt alltså.
  • i-o
    Anonym (..) skrev 2017-02-04 12:28:35 följande:
    Jag menade det inte som kritik, utan undrade bara om jag förstått dig rätt. Det du beskriver kallas ju patalogiska vaneföreställningar så det är ju ett fenomen som inte går att bestrida. Alltså när man inte kan övertyga "personen" att deras vaneföreställningar inte är på riktigt trots rationellt förklarande.
    Svårt att bestrida för den sjuke, men långt ifrån omöjligt. Därav nämnde jag brist på sjukdomsinsikt.

Det är hypotetiskt som att ha två i en relation med en omedveten personlighetsstörning i en relation som triggar varandra och skapar en resonans eller dissonans också, vari den kan vara lättare att upptäcka.
  • i-o
    Litet My skrev 2017-02-04 15:40:19 följande:
    Tror snarare det handlar om personer i det akuta skedet, inte i återhämtningsfasen eller kroniska psykoser.
    Kan vara. Den processen kan absolut vara skrämmande. Perceptionsstörningar kan absolut vara skrämmande att gå igenom om man inte förstår varför dessa inträffar.

Där tror jag att droger kan vara ett verktyg för att bota, men också ett vapen för att orsaka. Beror på omgivning och intentioner.
    Vikten av set and setting.
  • i-o
    Glinda från Oz skrev 2017-02-04 16:43:23 följande:
    Min poäng är att man kan ha hallucinationer och veta att det inte är påriktigt samtidigt som man har en psykos sjukdom.
    Tveksamt rörande insikten.
  • i-o
    Glinda från Oz skrev 2017-02-04 18:48:43 följande:
    Det är inte en åsikt utan fakta. Det finns en tjej som har en Youtube kanal, Rachel Star heter hon, hon har scizofreni och berättar om hur det är för henne. Jag rekommenderar dig att se någon av hennes videos.

Länk: m.youtube.com/channel/UCqRf_JmX8QgDM6w7MyX0vxQ
    Tror inte du förstår vad du pratar om riktigt.

Har inget uttalat behov av att se något sådant. Tack ändå.

Din "fakta" kissar jag på för den luktar illa.
  • i-o
    Glinda från Oz skrev 2017-02-04 19:43:58 följande:
    Vad får du ut av att komma med angrepp och vara elak? Jag tycker synd om dig som har så pass dåligt självförtroende.
    Ursäkta. Det är bara egots programmering i mig. Självförtroendet är det inget fel på direkt.
  • i-o
    Anonym (fia) skrev 2017-02-04 19:38:58 följande:
    Det är bara att du kommer in på te x viska.se så får du prata med säkert ett hundratal som har schizofreni. Hallucinationer kan ligga och störa utan att personen tror på dem eller är märkbart påverkad av dem. Hallucinationer behöver inte uppträda tillsammans med samtida vanföreställningar, utan kan förekomma ensamma.
    Jo, för att vara schizofreni krävs det att ett antal kriterier också är uppfyllda enl. DSM.

Tror inte jag orkar skriva in mig på fler fora för massa nonsenssnack faktiskt. Det är på upprinningen med FL p.g.a. moderationen. Därefter följer förmodligen internet.
  • i-o
    Anonym (fia) skrev 2017-02-04 22:23:23 följande:
    Klart att kriterier måste vara uppfyllda. . . men vanföreställningar måste inte vara med. Du har blivit överbevisad av flera, det måste du ju se.
    Hur menar du måste inte vara med? Har du vanföreställningar nu när du tror att jag är överbevisad?
  • i-o
    Anonym (..) skrev 2017-02-04 22:27:14 följande:
    Han tror att det finns giftig gas som han måste skydda sig mot genom tidningspapper som han täcker fönster och kropp med. Han mumlar för sig själv. Han rakar av sig håret och tror att en framtida katastrof ska hända.. osv..

Visst kunde de förstnämnda symtomen vara borderline, men de som jag nämnt ovanför tyder ju snarare på vaneföreställningar. Jag vet inte om du mött personer med borderline som har sådana vanföreställning, men jag har det inte och har inte läst om någon borderliner som har det. Den paranoian som personer med borderline kan ha bottnar oftast i dem själva och att de ser sig själva på ett annat sätt än andra ser dem. De är oroliga att bli lämnade, att folk tycker illa om dem, har intensiva känslor som kan pendla från lycka till sorg väldigt snabbt, vågar inte lita på sina känslor då de har en stor sårbarhet och tolkar saker annorlunda än "vanliga" personer. Alla symtom går i relation med andra människor och inte objekt såsom dödlig gas eller domedagen.
    Det är mycket möjligt att dennes beteende skulle kunna tolkas rent religiöst som något helt annat förr i tiden. Fast det är ju o andra sidan inte vad psykiatri handlar om. Men det kan vara bara att korrelera på flera plan, ibland kan det vara ganska intressant a iakttagelser.

I borderline är ju kännetecknande med just katastroftänk och sedan drag av kontrollfreak som hör till de mer psykotiska dragen t.ex. sedan kan man också leva i nuet och vara fummlig och inse att allt inte är en katastrof, även om det känns så ibland. xD Det är bättre att sådant händer ofta än att något värre händer. Ibland kan man vara fummlig med flit också om man vill arbeta med sig själv.
  • i-o
    Anonym (fia) skrev 2017-02-05 08:28:02 följande:
    Vanföreställningar måste inte finnas för diagnosen. Det kan vara hallucinationer (som är svårt besvärande, men patienten vet inte är sanna) och till exempel tankestörningar som ligger till grund.
    Inkorrekt enl. mig. Men var och en för sig själv.

Nu är jag klar med den här tråden.
  • i-o
    Anonym (fia) skrev 2017-02-05 17:26:04 följande:
    Nej, det är det i och för sig inte. Vanföreställningar är idéer och föreställningar som patienten är totalt övertygad om trots att de saknar all rim och reson för andra. En vanlig form är till exempel att personen tror sig få hemliga meddelanden från Säpo / Gud / en annan civilisation. En snörstump som hänger på väggen blir ett meddelande till just patienten. Det är ingen hallucination att snöret finns, men det feltolkas.

Hallucinationer är felaktiga sinnesintryck som kan beröra alla sinnen samtidigt eller bara ett. Man ser människor runt sig eller hör något som inte finns. För att krångla till det ännu mer talar man också om illusioner. Det är när det verkligen finns något i den yttre verkligheten, men detta feltolkas och blir något annat för patienten. Det kan vara det monotona ljudet från en torktumlare som blir till en agiterande röst. När den stängs av försvinner rösten.

Ibland förekommer hallucinationer och vanföreställningar samtidigt, ibland inte.

Jag vet inte om jag talat om något speciellt egentligen (har ingen agenda). Jag svarar på inlägg allteftersom för att det är kul.
    Lycka till att hantera stressmomentet att få hantera ett par dussin inlägg varje gång du är inne.

Enklaste lösningen är att ignorera diskussionsforum om man inte är ute efter ett specifikt svar, och då kan man oftast söka på andras svar dessutom.  
Svar på tråden Psykiatri