Inlägg från: tackforkaffet |Visa alla inlägg
  • tackforkaffet

Psykiatri

Hej! jag läser psykiatri 2 och har helt kört fast på en uppgift, jag tänkte att det kanske finns någon här som har några idéer? 
    Fallbeskrivning:

1.Linus inkommer idag till psykiatriska akutmottagningen i sällskap med sina föräldrar. Föräldrarna är oroliga då Linus under en period har ett förändrat beteende som senaste dagarna eskalerat.

Han det senaste halvåret mer och mer isolerat sig på sitt rum. Han går sista året på gymnasiet, en naturvetenskaplig linje med fotbollsinriktning. Han har den sista tiden ofta vägrat att gå i skolan då hon säger att de pratar illa om honom och sprider elaka rykten bakom hans rygg. Han har även slutat gå till sina fotbollsträningar och har misskött sin kosthållning, sitt yttre och sin personliga hygien.

Föräldrarna berättar att han har hängt tidningspapper för alla fönster därhemma. Linus påstår att det finns en gas i atmosfären som man endast kan skydda sig mot med tidningspapper. Det framkommer att han också har lindat papper runt sin kropp för att skydda sig. Linus är tyst under samtalet och mumlar något obegripligt för sig själv.

Anledningen till att föräldrarna idag söker vård är att Linus har haft ångest hela natten och varit livrädd för den katastrof som han tror snart skall inträffa. Han har rakat av sig allt hår. Föräldrarna är rädda och oroliga. De förstår inte vad som händer deras son. Linus går med på att frivilligt läggas in på avdelningen.

Vad tror du att Linus kan har drabbats av? 

• Svar på tråden Psykiatri
  • tackforkaffet

Tack så mycket för alla svar, kul att så många är så hjälpsamma! 

Sen tänkte jag bara säga att jag hade egna funderingar och så, men var inte säker, eftersom det är så lite information. Därför behövde jag reflektioner. (Det var någon som tyckte att ni inte skulle hjälpa en gymnasieelev, för då lär jag mig ingenting) Sen är jag ingen gymnasieelev heller för den delen. Flört

Sen var den frågan jag ställde till er, bara en av mååånga i uppgiften. 

Nu vet ni, och jag kan meddela lärarens svar här sen när hon har rättat inlämningen. 

Tack igen! Kyss

• tackforkaffet
    Hej igen! 

Jag tror att Linus har drabbats schizofren psykos eftersom att det finns sjukdomstecken sen ett halvår tillbaka, då Linus började isolera sig. Det är vanligt att sjukdomen ?byggs upp? under en tid, för att personen sen skall få en eller fler psykoser.

Sen skrev jag massor om hur symtom stämde in osv. 

Svaret från läraren blev; Hej! Du förstår Linus och Bengts problematik och vad det skulle kunna stämma in på för diagnoser. Du motiverar detta och ger bra förslag på insatser!

Fick alltså inte ett tydligt svar, men uppgiften fick betyget B. 
Svar på tråden Psykiatri