Inlägg från: Anonym (..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (..)

Psykiatri

Litet My skrev 2017-02-03 20:27:33 följande:

En lunginflammation börjar ofta med en förkylning innan fet blir lunginflammation. Schizofreni börjar ofta med en psykos innan man kan sätta en schizofrenidiagnos längre fram i tiden. Hur mycket tillför du tråden själv menar du?

Läs igenom vad jag har skrivit och avgör själv. Om du fortfarande inte tycker att jag tillfört någon fakta eller försökt svara på TS tråd så finns det inget jag kan säga som kan ändra din åsikt. Jag menar mest att jag redan förstått vad du vill ha sagt (att lekmän inte får skriva kring sådana här ämnen) och att vi kommer fortsätta vara oense om det. Jag vill bara inte göra om det till ett orelevant tjafs där vi inte tillför något till tråden. För jag tror inte någon av oss kommer kompromissa med sina åsikter, och då kommer vi bara elda upp varandra tills någon börjar vara otrevlig. Thats it, och det har inget att göra med dig personligen eller att jag inte respekterar din åsikt.
  • Anonym (..)
    i-o skrev 2017-02-03 20:58:30 följande:

Taget.

För nyfikenhets skull. Vem har planterat de åsikterna i dig i så fall? ^^

Det var ett inlägg som skrevs tidigare i diskussionen:
    Litet My skrev 2017-02-03 16:58:02 följande:

Skulle han haft schizofreni ligger det en bra bit framåt i tiden. Dock tror ju folk felaktigt att alla vanföreställningar heter Schizofreni så visst blir det fel...

Så jag tänkte mest förklara varför folk kanske gör den kopplingen :)
  • Anonym (..)
    Anonym (fia) skrev 2017-02-03 20:21:09 följande:

Borderline kallades tidigare just "gränspsykotisk sjukdom" just för att den låg mitt emellan psykos och neuros. Det är inte alls ovanligt att Borderlinepatienter går över gränsen och går in i psykoser ibland. Därför kan det inte uteslutas.

Visst står det säkert så på 1177, men det är en förenklad beskrivning. Inför DSM IV var det många som propagerade för att diagnosen skulle splittas upp, just för att den är så väldigt bred och det inte finns något som är gemensamt för alla.

Borderline kallades just borderline eftersom man tidigare indelade psykiska sjukdomar i antigen neuros eller psykos, och eftersom borderline inte passade in i någon av dessa valde man att kategorisera det som ett mellanting (alltså inte det ena, eller det andra). Eftersom namnet är alldeles för brett och otydligt kallas det numera för emotionell instabil personlighetsstörning. En person med denna diagnos har ökad känslighet och har mer kraftfulla känslor än "vanliga". Så det har inget att göra med psykoser, och sjukdomen framkallar inte psykoser heller. Jag kan gå in djupare på vad diagnosen innebär då jag är väldigt påläst på denna om du vill?

Hursomhelst var det därför jag reagerade när du skrev borderline eftersom jag inte förstod hur du kopplade det.
  • Anonym (..)
    i-o skrev 2017-02-03 21:14:22 följande:

Man kan ju också använda ett psykiatriskt "axiom"; I alla fall av psykossjukdomar saknas sjukdomsinsikt hos patient.

Rätta mig gärna om jag har fel, men betyder inte axiom något som är obestridbart? Menar du då att folk med psykoser inte kan övertalas till att deras sinnesintryck är falska? Eller har jag missförstått? Jag har aldrig hört ordet användas i dessa sammanhang förut så jag försöker se om jag förstått det rätt :)
  • Anonym (..)
    Anonym (fia) skrev 2017-02-03 19:36:06 följande:

Nej, vanföreställningar är inte "vad de har gemensamt".

Vad det kan vara mer?

Schizofreni, vanföreställningssyndrom, schizoaffektiv, psykos (reaktiv, drogutlöst etc), Borderline (tidigare även kallad "gränspsykotiskt"), hjärntumör (brukar ge visuella hallucinationer, men det kan inte uteslutas), läkemedelspåverkan, förgiftning. . . 

Och det ärvad jag kom på på rak arm. . .

Jag måste bara säga (med glimten i ögat) att det låter oerhört tungt att vara förgiftad i ett halvår ;)
  • Anonym (..)
    Anonym (fia) skrev 2017-02-03 21:53:22 följande:

Självklart är psykosliknande symtom inte ovanliga vid Borderline, även om det är sant att de sällan övergår i traditionella aktiva skov. Det skulle vara intressant att veta var du läst att det inte har en psykotiska symtom att göra, då det enligt min erfarenhet inte alls är ovanligt.

Jag har gått ubildning om just "borderline" i mer än ett år samt även privat läst på om störningen i snart 10 år m.m. så därför jag menar att jag är rejält påläst inom just denna diagnos.

Du kan nog läsa på vilken som helst objektiv sida att störningen inte är psykotisk, men om du vill kan jag länka lite till dig. Det jag tänker lite är om du kanske blandat ihop borderline med bipolär?

Hursomhelst om vi ska ta lite konkret fakta så kan personer med borderline få psykoser, men detta beror uteslutande på andra diagnoser, exempelvis PTSD. Borderline kan få några sympton som påminner om en psykos, med betoning på några. Det kan röra sig om paranoia och förföljelse tankar men inga hallucinationer eller sådant. För att en sjukdom ska klassificeras som psykotisk måste det uppfylla vissa krav, och borderline uppfyllar bara ett par få, ergo inte psykotiskt. Dock eftersom de kan uppfylla vissa kriterier kan man säga att vissa personer får psykosliknande beteenden, med betoning på liknande. Detta beror på att människor med denna personlighetsstörning är "överkänsliga" och kan därmed ibland tolka andras beteende som "onskefullt" (i brist på bättre ord) och tro att de vill dem illa. Just den delen gör att flera personer med borderline utvecklas social fobi då de har svårt att tolka och lita på sina känslor. Eftersom borderliners inte har vaneföreställningar eller hallucinationer (såsom ingår i psykoser) uppfylls inte kraven för psykotisksjukdom utan har bara några få psykosliknande symtom. Det finns många klassificationer inom borderline där vissa är inverta medans andra är utåtagerande. Kanske är dina vänner den utåtagerande typen vilket kanske gör att du upplever att de har en psykos när de är arga. Borderliners reagerar väldigt kraftfullt på saker och har svårt att tolka sina känslor. Ett litet svek kan utlösa väldigt kraftiga känslor vilket gör att många inte förstår varför de blir så arga. Det kanske ter sig för omgivningen att de inte har någon anledning att brusa upp vilket kanske på något sätt kan tolkas som psykos.

Det är dessutom 3 gånger vanligare hos kvinnor än män, och diagnosen brukas ställas i vuxen ålder då puberteten kan ge lite falska utslag på borderline. Alltså det är svårt att avgöra om det är borderline patienten har eller bara vanligt tonårs hormonellt beteende som kommer lätta vid vuxen ålder.

Det är svårt att välja ut hur mycket jag ska gå in på borderline utan att det blir en uppsatts, så jag hoppas du förstår lite hur jag menar. Om något är kluddigt eller oklart, eller du undrar något så svarar jag gärna på dina frågor.
  • Anonym (..)
    Anonym (fia) skrev 2017-02-03 21:53:22 följande:

Självklart är psykosliknande symtom inte ovanliga vid Borderline, även om det är sant att de sällan övergår i traditionella aktiva skov. Det skulle vara intressant att veta var du läst att det inte har en psykotiska symtom att göra, då det enligt min erfarenhet inte alls är ovanligt.

Jag glömde skriva att du är korrekt med att det finns psykosliknande symtom, men dessa passar inte in på Linus då han lider av långt fler andra psykotiska symptom som inte finns i borderline. Och det är därför jag försöker förklara att borderline inte passar in på Linus.

Och jag ber om ursäkt ifall jag är lite luddig då jag börjar bli trött i hjärnan :/ jag vill gärna svara så sakligt och förståligt som möjligt, men jag kan tänka mig att jag är lite rörig i mitt skrivsätt.
  • Anonym (..)
    i-o skrev 2017-02-04 02:56:24 följande:

Har du försökt snacka en psykotisk person till rätta någon gång?

Det är som att försöka övertyga en matematiker att 1 = 2.

Jag menade det inte som kritik, utan undrade bara om jag förstått dig rätt. Det du beskriver kallas ju patalogiska vaneföreställningar så det är ju ett fenomen som inte går att bestrida. Alltså när man inte kan övertyga "personen" att deras vaneföreställningar inte är på riktigt trots rationellt förklarande.
  • Anonym (..)
    i-o skrev 2017-02-04 04:49:23 följande:

Inser de att det inte är på riktigt är det ingen psykos och definitivt inte schizofreni och kräver inte någon akut behandling.

Jag håller med. Jag har mött människor i psykos både inom vården och privat och inte en enda av dem (under sin psykos) har gått att övertyga att det inte är på riktigt. Det spelar ingen roll hur ologisk och overklig vaneföreställningen är, utan för dem blir det deras verklighet.
  • Anonym (..)
    Glinda från Oz skrev 2017-02-04 14:31:02 följande:

Det låter som att du mött dem under en akut fas, då en schizofren person tar medicin och mår bättre kan de mycket väl se/höra saker och veta att det inte är påriktigt. Vanföreställningar är däremot alltid svårare för dem att förstå att det inte är påriktigt, men inte omöjligt.

Ja, det har jag. När de hittat en fungerande medicin brukar de slippa psykoserna. Men när de varit i en psykos har det varit omöjligt att övertyga dem att det de upplever inte är verkligt. Nu ska det tilläggas att deras psykoser hör till det ovanliga, och att de oftast inte har problem med detta genom behandling och medicinering. Psykoser är luriga, och jag tror att det i vissa fall krävs att man själv upplevt en psykos för att förstå hur svårt det är att skilja på verklighet och fantasi.
  • Anonym (..)
    Glinda från Oz skrev 2017-02-04 14:31:02 följande:

Det låter som att du mött dem under en akut fas, då en schizofren person tar medicin och mår bättre kan de mycket väl se/höra saker och veta att det inte är påriktigt. Vanföreställningar är däremot alltid svårare för dem att förstå att det inte är påriktigt, men inte omöjligt.

Sen kanske det ska förtydligas att jag pratar om psykoser, alltså hur det varit när de haft en psykos.
  • Anonym (..)
    Glinda från Oz skrev 2017-02-04 19:43:58 följande:

Vad får du ut av att komma med angrepp och vara elak? Jag tycker synd om dig som har så pass dåligt självförtroende.

Fast nu gjorde du samma sak och använde dig av personligt angrepp :/
  • Anonym (..)
    Anonym (fia) skrev 2017-02-04 16:50:18 följande:

Nej, jag blandar inte ihop med bipolär, även om "bipolär med psykotiska symtom" också är tänkbart.

Om du läser TS igen ser du att det inte heller finns några hallucinationer i beskrivningen, utan en stark oro för att vara utsatt (kompisarna, sedan något i rummet).

Han tror att det finns giftig gas som han måste skydda sig mot genom tidningspapper som han täcker fönster och kropp med. Han mumlar för sig själv. Han rakar av sig håret och tror att en framtida katastrof ska hända.. osv..

Visst kunde de förstnämnda symtomen vara borderline, men de som jag nämnt ovanför tyder ju snarare på vaneföreställningar. Jag vet inte om du mött personer med borderline som har sådana vanföreställning, men jag har det inte och har inte läst om någon borderliner som har det. Den paranoian som personer med borderline kan ha bottnar oftast i dem själva och att de ser sig själva på ett annat sätt än andra ser dem. De är oroliga att bli lämnade, att folk tycker illa om dem, har intensiva känslor som kan pendla från lycka till sorg väldigt snabbt, vågar inte lita på sina känslor då de har en stor sårbarhet och tolkar saker annorlunda än "vanliga" personer. Alla symtom går i relation med andra människor och inte objekt såsom dödlig gas eller domedagen.
  • Anonym (..)
    mammatilltretrollsnart skrev 2017-02-04 22:08:53 följande:

Låter som en förvridning av verkligheten, det kan bero på olika orsaker.

Att direkt kalla det för psykisk sjukdom som många gör, är förödande. Detta kan vara tillfälligt och behöver inte hända igen med rätt behandling/ bemötande nu.

Kram

Psykisk sjukdom/störning är inte så hemskt som det låter. Vi har alla mer eller mindre av det. Eftersom det är iaf en kognitiv störning som pågått i 1/2 år så känns det inte särskilt konstigt att placera det i psykisk störning facket.

Dessutom gick de till en psykiatrisk mottagning där det beslutades att han skulle läggas in. Hade de inte ansett att det rörde sig om något "psykiskt" hade de aldrig lagt in honom. Det är ofta hårt tryck på psykiatriska avdelningar med lång väntetid, så jag tror verkligen inte att de hade lagt in honom annars. Man lägger inte in folk utan orsak.
  • Anonym (..)
    Glinda från Oz skrev 2017-02-04 23:53:10 följande:

Det du gör nu är en del av en härskarteknik, du försöker flytta fokus och byta ämne. Snyggt försök men det fungerar inte på mig. Du uttryckte dig väldigt illa, sluta med det!

Okej, jag påtalade bara att om du nu tyckte IO utryckte sig illa så borde du väl inte göra samma sak. Bete dig mot andra såsom du vill att de ska bete sig mot dig.

På vilket sett är det härskarteknik? Och vad menar du med att flytta fokus och byta ämnen? På vilket sätt blir det ett ämnesbytande? Och på vilket sätt är det illa att uttrycka sig att du gör det samma som den du ger dig på?

Du har verkligen gjort en pankaka av en lite mening, och fattar verkligen inte hur du kan läsa in så mycket i mitt inlägg?

Men men, berätta vilken härskarmetod jag använde mig utav och på vilket sätt jag uttryckte mig så väldans illa att jag borde sluta skriva så?
  • Anonym (..)
    Glinda från Oz skrev 2017-02-04 23:53:10 följande:

Det du gör nu är en del av en härskarteknik, du försöker flytta fokus och byta ämne. Snyggt försök men det fungerar inte på mig. Du uttryckte dig väldigt illa, sluta med det!

Och allvarligt talat var jag inte ute efter att flytta fokus (mot vad ens) och byta ämne. Jag tyckte att du uttryckte dig dubbelmoraliskt. Jag tycker att du uttryckte dig väldigt illa med inlägg att han måste ha dåligt självförtroende, osv. Så jag fattar inte varför du måste hoppa på mig?
  • Anonym (..)
    Anonym (fia) skrev 2017-02-05 08:28:02 följande:

Vanföreställningar måste inte finnas för diagnosen. Det kan vara hallucinationer (som är svårt besvärande, men patienten vet inte är sanna) och till exempel tankestörningar som ligger till grund.

Är inte hallucinationer en sorts vaneföreställningar? Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag funderar på om vi alla pratar om samma sak eller inte? Jag pratar exempelvis om psykoser (inte psykossjukdomar utan själva psykosen), jag är osäker men jag tolkar det som att IO också skriver om psykoser. Dig Fia tolkar jag som att du skriver om schizofreni. Då kanske det inte är så konstigt att vi inte håller med varandra då vi skriver om olika saker?

Förövrigt, när det kommer till schizofreni så har du helt rätt att man inte behöver ha vaneföreställningar. Har man positiva symptom har man bland annat vaneförställningar, men har man negativa symtom så har man det inte.
  • Anonym (..)
    Anonym (fia) skrev 2017-02-05 17:26:04 följande:

Nej, det är det i och för sig inte. Vanföreställningar är idéer och föreställningar som patienten är totalt övertygad om trots att de saknar all rim och reson för andra. En vanlig form är till exempel att personen tror sig få hemliga meddelanden från Säpo / Gud / en annan civilisation. En snörstump som hänger på väggen blir ett meddelande till just patienten. Det är ingen hallucination att snöret finns, men det feltolkas.

Hallucinationer är felaktiga sinnesintryck som kan beröra alla sinnen samtidigt eller bara ett. Man ser människor runt sig eller hör något som inte finns. För att krångla till det ännu mer talar man också om illusioner. Det är när det verkligen finns något i den yttre verkligheten, men detta feltolkas och blir något annat för patienten. Det kan vara det monotona ljudet från en torktumlare som blir till en agiterande röst. När den stängs av försvinner rösten.

Ibland förekommer hallucinationer och vanföreställningar samtidigt, ibland inte.

Jag vet inte om jag talat om något speciellt egentligen (har ingen agenda). Jag svarar på inlägg allteftersom för att det är kul.

Okej, intressant :) då har jag lärt mig något nytt
  • Anonym (..)
    tackforkaffet skrev 2017-02-06 14:17:10 följande:

Tack så mycket för alla svar, kul att så många är så hjälpsamma! 

Sen tänkte jag bara säga att jag hade egna funderingar och så, men var inte säker, eftersom det är så lite information. Därför behövde jag reflektioner. (Det var någon som tyckte att ni inte skulle hjälpa en gymnasieelev, för då lär jag mig ingenting) Sen är jag ingen gymnasieelev heller för den delen. 

Sen var den frågan jag ställde till er, bara en av mååånga i uppgiften. 

Nu vet ni, och jag kan meddela lärarens svar här sen när hon har rättat inlämningen. 

Tack igen! 

Varsågod :) kul om våra diskussioner kunde vara till någon hjälp :)

Det hade varit jätteintressant om du publicerat svaret från din lärare här! Vet du hur lång tid det kommer ta tills du vet svaret?
Svar på tråden Psykiatri