Psykiatri
En lunginflammation börjar ofta med en förkylning innan fet blir lunginflammation. Schizofreni börjar ofta med en psykos innan man kan sätta en schizofrenidiagnos längre fram i tiden. Hur mycket tillför du tråden själv menar du?
En lunginflammation börjar ofta med en förkylning innan fet blir lunginflammation. Schizofreni börjar ofta med en psykos innan man kan sätta en schizofrenidiagnos längre fram i tiden. Hur mycket tillför du tråden själv menar du?
Taget.
För nyfikenhets skull. Vem har planterat de åsikterna i dig i så fall? ^^
Skulle han haft schizofreni ligger det en bra bit framåt i tiden. Dock tror ju folk felaktigt att alla vanföreställningar heter Schizofreni så visst blir det fel...
Borderline kallades tidigare just "gränspsykotisk sjukdom" just för att den låg mitt emellan psykos och neuros. Det är inte alls ovanligt att Borderlinepatienter går över gränsen och går in i psykoser ibland. Därför kan det inte uteslutas.
Visst står det säkert så på 1177, men det är en förenklad beskrivning. Inför DSM IV var det många som propagerade för att diagnosen skulle splittas upp, just för att den är så väldigt bred och det inte finns något som är gemensamt för alla.
Man kan ju också använda ett psykiatriskt "axiom"; I alla fall av psykossjukdomar saknas sjukdomsinsikt hos patient.
Nej, vanföreställningar är inte "vad de har gemensamt".
Vad det kan vara mer?
Schizofreni, vanföreställningssyndrom, schizoaffektiv, psykos (reaktiv, drogutlöst etc), Borderline (tidigare även kallad "gränspsykotiskt"), hjärntumör (brukar ge visuella hallucinationer, men det kan inte uteslutas), läkemedelspåverkan, förgiftning. . .
Och det ärvad jag kom på på rak arm. . .
Självklart är psykosliknande symtom inte ovanliga vid Borderline, även om det är sant att de sällan övergår i traditionella aktiva skov. Det skulle vara intressant att veta var du läst att det inte har en psykotiska symtom att göra, då det enligt min erfarenhet inte alls är ovanligt.
Självklart är psykosliknande symtom inte ovanliga vid Borderline, även om det är sant att de sällan övergår i traditionella aktiva skov. Det skulle vara intressant att veta var du läst att det inte har en psykotiska symtom att göra, då det enligt min erfarenhet inte alls är ovanligt.
Har du försökt snacka en psykotisk person till rätta någon gång?
Det är som att försöka övertyga en matematiker att 1 = 2.
Inser de att det inte är på riktigt är det ingen psykos och definitivt inte schizofreni och kräver inte någon akut behandling.
Det låter som att du mött dem under en akut fas, då en schizofren person tar medicin och mår bättre kan de mycket väl se/höra saker och veta att det inte är påriktigt. Vanföreställningar är däremot alltid svårare för dem att förstå att det inte är påriktigt, men inte omöjligt.
Det låter som att du mött dem under en akut fas, då en schizofren person tar medicin och mår bättre kan de mycket väl se/höra saker och veta att det inte är påriktigt. Vanföreställningar är däremot alltid svårare för dem att förstå att det inte är påriktigt, men inte omöjligt.
Vad får du ut av att komma med angrepp och vara elak? Jag tycker synd om dig som har så pass dåligt självförtroende.
Nej, jag blandar inte ihop med bipolär, även om "bipolär med psykotiska symtom" också är tänkbart.
Om du läser TS igen ser du att det inte heller finns några hallucinationer i beskrivningen, utan en stark oro för att vara utsatt (kompisarna, sedan något i rummet).
Låter som en förvridning av verkligheten, det kan bero på olika orsaker.
Att direkt kalla det för psykisk sjukdom som många gör, är förödande. Detta kan vara tillfälligt och behöver inte hända igen med rätt behandling/ bemötande nu.
Kram
Det du gör nu är en del av en härskarteknik, du försöker flytta fokus och byta ämne. Snyggt försök men det fungerar inte på mig. Du uttryckte dig väldigt illa, sluta med det!
Det du gör nu är en del av en härskarteknik, du försöker flytta fokus och byta ämne. Snyggt försök men det fungerar inte på mig. Du uttryckte dig väldigt illa, sluta med det!
Vanföreställningar måste inte finnas för diagnosen. Det kan vara hallucinationer (som är svårt besvärande, men patienten vet inte är sanna) och till exempel tankestörningar som ligger till grund.
Nej, det är det i och för sig inte. Vanföreställningar är idéer och föreställningar som patienten är totalt övertygad om trots att de saknar all rim och reson för andra. En vanlig form är till exempel att personen tror sig få hemliga meddelanden från Säpo / Gud / en annan civilisation. En snörstump som hänger på väggen blir ett meddelande till just patienten. Det är ingen hallucination att snöret finns, men det feltolkas.
Hallucinationer är felaktiga sinnesintryck som kan beröra alla sinnen samtidigt eller bara ett. Man ser människor runt sig eller hör något som inte finns. För att krångla till det ännu mer talar man också om illusioner. Det är när det verkligen finns något i den yttre verkligheten, men detta feltolkas och blir något annat för patienten. Det kan vara det monotona ljudet från en torktumlare som blir till en agiterande röst. När den stängs av försvinner rösten.
Ibland förekommer hallucinationer och vanföreställningar samtidigt, ibland inte.
Jag vet inte om jag talat om något speciellt egentligen (har ingen agenda). Jag svarar på inlägg allteftersom för att det är kul.
Tack så mycket för alla svar, kul att så många är så hjälpsamma!
Sen tänkte jag bara säga att jag hade egna funderingar och så, men var inte säker, eftersom det är så lite information. Därför behövde jag reflektioner. (Det var någon som tyckte att ni inte skulle hjälpa en gymnasieelev, för då lär jag mig ingenting) Sen är jag ingen gymnasieelev heller för den delen.
Sen var den frågan jag ställde till er, bara en av mååånga i uppgiften.
Nu vet ni, och jag kan meddela lärarens svar här sen när hon har rättat inlämningen.
Tack igen!