• ellumeah

Fisk är nyttigt och bra, men hur fasicken lagar man fisk? Recept sökes!

Jag är totalt sämst på att laga fisk, vill äta mer av det, som det ser ut idag, äter jag det bara på restaurang eller hos mamma. (inte vuxen poäng)

Hjälp mig och kanske nån annan därute med samma "problem" med tips om hur ni gör er godaste fisk, vilken sort, och hur man kryddar, fattar noll när jag står över fiskdisken!

Jag vet hur man köper tonfisk på burk...
    Rökt makrill...
    Och fiskpinnar

Nej, jag vill verkligen utöka min fisk-kunskap!

Tack på förhand

• Svar på tråden Fisk är nyttigt och bra, men hur fasicken lagar man fisk? Recept sökes!
  • jessica6

Ja, den här tråden tycker jag var bra. Skulle också vilja få lite mer fiskrecept, lagar aldrig fisk...bortsett från fiskpinnar och så. Hihihi!
    Det mest avancerade jag gör med fisk är att panera torskfilé och sen en god gräddfilssås till och potatis. Det är gott!
    Ha det!

• ellumeah

Jessica 6, hur panerar man, med ströbröd eller? Vad har du i gräddfilssåsen?

Låter avancerat ändå och gott

• Skrinda

Supertips:

Ta ett paket fryst fisk (ca 400g) (tex torsk eller sej)
    Lägg det frysta blocket i en ugnsfast form
    Strö över 1 tsk örtsalt
    Häll 3 dl vispgrädde runt om
    Mitt i ugnen (175 grader) 30-40 minuter
    Servera med pressad potatis eller ris

MUMS!

• ellumeah

Skrinda! Det låter gott. Ska storhandla imorgon
    Skriver ner
    Torsk och Sej!

• Pink Rose

Fryst laxbitar är perfekt att stoppa i micron eller ugnen tills de är genomstekta, hackad vitlök på bitarna är underbart om man gillar det. Serveras till potatis och någon god sås, gärna gjord på gräddfil och div. örter.

Fransk fiskgrätäng är muuums Finns att köpa färdig i frysdisken, eller i pulverpåse och så väljer man fisken man vill ha under själv. Serveras med ris

• lurksmulan

Jättgod lax!
    4 bitar skinn- och benfri laxfilé, ca 500 g
    3 morötter
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    2 1/2 dl Kelda mellangrädde
    1 tsk hackad rosmarin
    1/2 påse saffran, 0,25 g
    Gör så här
    Sätt ugnen på 225°. Skala och skiva morötterna tunt. Lägg dem i en ugnssäker form. Lägg på laxen och krydda med salt och peppar. Blanda grädde, rosmarin och saffran. Häll det över laxen. Stek i mitten av ugnen ca 15 min. Garnera gärna med färsk rosmarin. Servera med kokt ris.

• ellumeah

Pink Rose:
    Pulverpåsen verkar ju smart
    Häller över torsken!!!
    Åh jag kommer bli fisk-kunnig!!!
    Tack alla

Visste inte att man kunde stoppa in frysta saker direkt i ugnen. Nu vet jag

• Pink Rose
    Det går hur bra som helst... och snabbt, speciellt om man gör det i micron. Frysta laxbitar går på runt 5-8 minuter och sedan är de genomstekta.

Mixen är superbra Blir väldigt mumsigt täcke utav pulvret
  • miss kitty

jag tycker det är gott att lägga fisk i folie med en massa grönsker och slänga in i ugnen.
    det blir ofta lite sönder kokt, men det tycker inte jag gör så mycket. Vit fisk är godast, sej, torsk eller liknande i frysdisken.

för övrigt är vi rätt dåliga på att laga mat, men jag tycker det finns många snabba och enkla sätt att få i sig fisk:
    - fiskbullar å ris
    - fiskpinnar med mycket citron, spenat och potatis mmm...
    - tonfisk med en god sallad
    - stekt strömming med potatismos

• ellumeah

Lurksmulan!
    Låter underbart gott med saffran! Sjysst!

Svar på tråden Fisk är nyttigt och bra, men hur fasicken lagar man fisk? Recept sökes!