Hjälp! Varför hittade de inga ägg vid äggplocket idag? :'(
Hej igen!
Jo jag sitter still i soffan nu. Lär göra det resten av helgen. Tack för omtanken!
Haha jo jag såg nu att jag missat skriva att jag har PCO. Reagerade bara på det lilla extra s:et i PCOS som du skrev. Men då förstår jag. :) Och bra gissat! ;)
Dock blir jag riktigt arg på läkaren som inte diskuterade en avbrytning med mig, utan istället fortsatte att chansa med att annat preparat (suprefact) som "ägglossningsspruta". I efterhand nu står det klart för oss (efter att läkaren bett om ursäkt i går efter plocket och förklarat hur de tänkte) varför läkaren gjorde som gjorde. Det hade tydligen synts till 4 av dessa 48 äggblåsor i måndags som skulle ha en "chans" att mogna på sig själva. Dvs utan något hjälpande preparat som Ovitrelle. Varpå jag fick detta testosteronhämmande medel (suprefact) så att de 4 blåsorna skulle ha en chans att mogna av sig själva, och de andra mindre 18 äggblåsorna ( de 18 av 48 ägg som var mindre än 16 mm) inte skulle ta mer fart och komma över 16 mm de också.
Jag hade ingen aning att det bara rörde sig om enbart 4 ägg. Igår var jag inställd på 30 blåsor och 15-20 ägg kanske. Inte enbart 4 äggblåsor! Eller i detta fallet NOLL ägg.
Hade läkaren förmedlat denna minimala chans att dessa 4 ägg skulle mogna av sig själva(?!)(med tanke på PCO och redan för höga testosteronvärden, ej förmåga till egen ägglossning och anledningen till att jag gör IVF etc...), samt berättat risken för överstimulering OCH föreslagit att avbryta, hade jag nog efter ett tag valt att avbryta. Men i mitt fall fanns inte det i min hjärna. För jag vet inte hur detta fungerar med IVF. Det ska läkaren kunna förmedla. Jag känner det som att läkaren snodde ett av mina tre försök. Tänker överklaga! Tack snälla för din info!
Och oj! Ja du har sannerligen erfarenhet! Har du kört långa metoden med nässpray, eller bara korta metoden? Tack för redogörelsen av dina behandlingar. Jag inser ju nu att 9 dagar är på tok för kort tid att behandla mig på. Känns som lägre dos och fler dagar är det hemliga receptet. Speciellt om man är lättstimulerad...
Och som du säger så ska jag verkligen diskutera nästa omgång ordentligt med läkarna. För detta känns som idioti, detta med chansningar. Fingret upp i luften och känna efter liksom. Kräver mer kunskap och erfarenhet av sådana som jag. Måste ju finnas fler som jag och som lyckats?!
Känns bara som jag börjar bli gammal. Fyller 31 i år. Men jag vet att fler äldre kvinnor också lyckats. Så jag behöver nog inte stressa. Sedan har vi bara försökt i 1,5 år nu. Och det finns ju de som försökt betydligt längre än 1,5 år och till slut lyckats!
"Det finns olika sätt att klaga om du är missnöjd med din vård. Du kan
-klaga direkt till läkaren eller annan personal som du träffade när du sökte vård
-kontakta patientnämnden eller patientombudsmannen i ditt landsting eller region
-anmäla till Inspektionen för vård och omsorg, IVO
-anmäla till Diskrimineringsombudsmannen, DO
göra en polisanmälan."
Jag tänker att du kan börja med att kontakta de som gjorde IVF för att få svar hur det kunde bli på detta sätt osv. Om du inte är nöjd med svaret kan du kontakta patientnämnden. De finna för patienternas skull!
Ta hand om dig!