• Snuttis2

Hjälp! Varför hittade de inga ägg vid äggplocket idag? :'(

Oj blir lite orolig när jag läser mängden äggblåsor! Känns som en svår överstimulering vilket i sig pressar kroppen ordentligt. Antar att du är utredd ? Hur har man bedömt er ? Funderar på pcos och rekommendationerna !

Äggreserven är ju en faktor i fertilitets o behandlingssammanhang men den säger ju inget om kvalitén eller förmågan att få dem att mogna vilket är problemet som pco patient!

Ja! Det läkaren säger stämmer gällande äggen, när de är mogna flyter de i vätskan o kan sugas ut! Problemet vid pco är obalans i hormonerna, förhöjd mängd testosteron gör att äggen aldrig mognar =släpper!

Dock är det viktigt att veta att det sällan finns ägg i alla blåsor !

Vanligt i ca kanske 50-75 %!

Finns bra info på 1177 och fertilitetsguiden om du inte läst!

• Snuttis2

Hej

Förstår om kroppen mår dåligt just nu superviktigt att du tar det lugnt, tar hand om dig och är försiktigt så du inte får rörelse på äggstockarna! (Allvarligt om de snurrar)

Misstänkte att du hade pco baserat på din beskrivning även om det inte stod. Jag är inget proffs på pco men van ivf :are ! Jag blir liksom annan talare ovan fundersam över behandlingsplanen, det känns tveksamt o riskabelt att du försätts i ett tillstånd med så många aktiva blåsor. Men så klart svårt för läkarna att veta din reaktion innan, men diskuterade man aldrig att faktiskt avbryta försöket? Om du får en reaktion som inte är bra o ni avbryter så behåller du din landstingsförsök(kan ju vara bra att veta) !

Vill inte skräma dig men svårare överstimulering kan i värsta fallleda till organsvikt så kräv dialog om din kropps reaktion och planering framåt. Tror säkert att du har ägg i några blåsor : ) men eftersom resultatet blev utan mogna nu så tänker jag att något i den hormonella balansen

Eller i behandlingstiden inte varit bra!

Om du nu var hög i östrogen med denna reaktion hade jag personligen inte vågat höja med mer östrogen!!!!!

Tänker tvärtom lägre dos och längre dagar och kanske en annat preparat för att få dem att mogna på slutet?

Kroppen behöver ju rätt hormonmängder men också tid på sig att bygga blåsor o ägg i rätt fas! Mina omgångar har varit på

12 dagar sprutor 14 dagar plock

15 dagar sprutor 18 dagar plock

11 dagar sprutor 14 dagar plock

Första o sista omgången gick bra, svarade lagom på behandlingen och höll en normal menstruations rytm/rekommenderad lutealfas!!!

Andra gången drog omgången ut på tiden då jag inte svarade som de räknat med, lutealfas blev längre än rek 14 dagarna och även om vi fick ut ägg/befruktade dem så kändes kroppen inte mottaglig och resultatet blev vid insättning därefter!

Jag hade bett om en ordentlig konsultation innan nästa start så du vet hur de tänker o är trygg i det!

Men stressa inte starten utan se till att kroppen gått tillbaka till normalläge först. Vilket tyvärr kan ta några månader : ( men jag lovar du tjänar på det i längden!!!

• Snuttis2

Hej

Förstår att du känner att tiden tickar på! Jag vet jag har levt och lever delvis kvar i den tidszonen : ) !

Men du har några år till vi började med ivf när jag var .... mm ....33 år tror jag! Blir 36 år i höst och ännu inga barn även om jag nu är gravid för tredje gången och hoppas att denna gång ska vara den lyckosamma!

Har endometrios och kört långa protokoll på lite olika preparat men alltid med nedreglering. Funkat bra på totalen !

Kroppen är lurig vet att jag efter första försöket som slutade i ett MA tänkte att inga problem detta kommer lösa sig. Sedan när det var dags för andra omgången så svarade inte alls kroppen som innan , det blev inget vidare försök även om det fullföljdes. Det kändes annorlunda i kroppen då, jag borde varit observant på det!

Ställ krav, se över era rättigheter och dra annars i nödvändiga trådar ex tipsen ovan!!

Vi har haft superbra läkarkontakter vilket varit guld värt men jag minns att läkaren skojade med mig vid starten för allt hon beskrev visste jag redan o la själv in svaren!!

Har vänner som kämpat mot barnlöshet , jag har grubblat, läst, diskuterat allt löpande vilket varit skönt!! Men jag är lite kontroll galen av mig : )

Såg att Du skrev 4 ägg(inget fel på fyra det krävs bara ett guldägg) men jag tycker att du ska fråga vad minimum antal ägg vid äggplock ska vara för att det ska vara värt det?! Hos oss tror jag att gränsen gick där omkring för min andra omgång fick vi ut fem ägg och vid det tillfället funderade de på att bryta behandlingsomgången då de tyckte att jag utvecklade för få blåsor! ( hade kanske 4-5 pågång vid halvtidskontrollen) !

De övriga tillfällen hamnade jag på önskad nivå ca 13-15 blåsor och 8-10 ägg.

Vila, låt kroppen läka och komma i balans och skissa sedan på alla frågor, krav och klagomål då gör du det på ett systematiskt och konstruktivt sätt vilket jag tror att ni tjänar på i längden ?!

Svar på tråden Hjälp! Varför hittade de inga ägg vid äggplocket idag? :'(