• HippHipp

Slå sitt barn

Vi bor under några år i Spanien. Här är det inte samma syn på att slå sitt barn som i Sverige. En liten örfil är inget som någonsin kommer tas upp i en domstol tex.

Men hur gör man som svensk (eller vem som helst som är vettig och inte håller med)?

Nyss:

Var i mataffären. Storhandling. Memma med två små barn. Busade och trilskades lite. Som barn gör. Då helt plötsligt, en ordentlig örfil på ena pojkens kind.

Jag blev helt iskall. Han började inte gråta, vilket fick mig att tänka att detta inte var första gången. Hans kind blev röd.

Jag utbrast 'men vad gör du?'. Och hon bara tittar på mig. Och går vidare i gången med sina barn efter sig.

Detta gör ont i mig. Och mina barn frågade hela vägen hem i bilen. De har aldrig sett något sådant och frågade 'varför ringde du inte polisen, mamma???.

Och jag vill ringa. Men de skulle inte göra ett dugg. Hemskt att se, hemskt att tänka på, hemskt att behöva berätta för våra barn hur det ser ut på vissa ställen och i vissa familjer. Jag vet att man ska visa verkligheten för barn och inte utmåla den som rosenskimrande. Men detta känns ändå hemskt.

• Svar på tråden Slå sitt barn
  • HippHipp

Det var inte det jag pratade om. Varför ska man slå barn? Jag sade inte att man skulle ge dem kakor istället. En intelligent människa använder ord, inte sin hand. Och i detta fall var det dessutom normalt busiga barn. Det ska inte straffas.

• HippHipp

Ollemulle: Därför att våld, fysisk såväl psykisk kan sätta fruktansvärda spår i människor. Dessutom- vill man att barn ska lära sig att egera 'lämpligt' eftersom de förstår varför eller ska de göra 'rätt' för att inte bli slagna?...

Och innan man ställer frågan 'varför inte' är det mer logiskt att fråga 'varför'.

Varför har du så få verktyg i din verktygslåda att du känner att slå är ett bra alternativ? Har inte evolutionen kommit längre än så med vissa individer?

Jag har aldrig slagit mina barn. Har 3 och de är mycket välanpassade. Men vi hade en incident häromdagen. Vår äldsta vägrade att lägga bort sin telefon vid matbordet eftersom hennes kompis skickat världens viktigaste sms. Oavsett rätt eller fel, vad tror du ger bäst effekt? En örfil eller att hon blir utan mobiltelefon resten av dagen?

Modsey: usch, svårt. Jag antar att det är som du säger, allt vi kan göra är att uttrycka vår åsikt samt att se till att våra barn får en förklaring.

• HippHipp

Vet inte hur vanligt det är i Spanien. Förhoppningsvis inte så vanligt. Jag har sett det 2 ggr på ett år. Men man vet ju inte vad som händer hemma hos folk.

Ja, ska rings polisen nästa gång. Om inte annat så för mina barns skull. Och för de barnen- att plantera ett för som sagt. Nu utbrast jag ett 'men vad gör du???' Men jsg borde även direkt halat upp telefonen och ringt polisen. För att verkligen visa hur ej okej detta är.

Lagstiftning eller ej- jag fattar liksom inte hur man som förälder kan ha det i sig, att höja handen mot sitt barn?

Vi har anmält flera djurägare (3 grannar, där blev man populär)- även där vet vi att inget kommer göras men för vår och barnens skull måste vi höja rösten.

• HippHipp

Modsey: Jag vet. Kommer uppnå nada. Men mina barn kommer höra samtalet och förhoppningsvis även de berörda barnen. Jag vet inte. Men känner sig maktlös.

I de vanskötta hundarnas fall visste jag också att det inte skulle ge något. Men polisen är skyldiga att ändå skriva en journal och skicka kopian till den jag anklagar. Kanske är det likadant om jag skulle anmäla en slående förälder.

• HippHipp

Jo jag har berättat det för våra barn. Svårt att veta vad man ska göra. Också lite svårt eftersom jag pratar hygglig spanska men när jag blir upprörd blir det lite si och så med språket.

• HippHipp

Ja, också ett alternativ. Att vara typ 'medkännande'. Svårt bara när man blir upprörd i hela kroppen. Men ska försöka. Men hoppas att det inte händer igen.

• HippHipp
    Mascaraklumpar skrev 2017-02-22 16:30:36 följande:

Så fint att du reagerade och ifrågasatte det hon gjorde! Du visade både barnet som blev slaget och dina egna barn att det inte är ok. Tyvärr kan man nog inte göra mer än så. Jag har också sett barn bli slagna utomlands, bland annat en liten tvååring som inte gjorde något annat fel än att han var rastlös under en lång middag. Helt fruktansvärt, är det. 

Ja, jag tänker likadant. Mina barn måste få se vad som är rätt och fel och och förhoppningsvis det utsatta barnet också. Man vill ju gärna tro att det sås ett frö i mammans hjärna också- men det är nog för mycket att hoppas på.
  • HippHipp
    gagaga skrev 2017-02-24 01:39:27 följande:

Hade jag fåt välja mellan att bli örfilad ibland om jag överdrev eller bortskrapad med en tång i vecka 24 och därefter bränd i en ugn så gissa vad jag hade valt i alla lägen.

Det här ovan är så dumt och osmakligt att jag inte vet om jag ska anmäla eller svara.

Det här inlägget handlar om föräldrar som slår sina barn. Punkt. Det finns inget motsatsförhållande- man kan tycka att det är fel BÅDE att slå sitt barn OCH att vara otrogen (rätten till fri abort tänker jag inte ens diskutera, det är inte detta träden handlar om).

Att det hände i Spanien är sekundärt. Förutom det faktum att det här faktiskt inte är olagligt. Oavsett lagstiftning är det för mig otänkbart att slå mitt barn, det är ett primitivt beteende som vissa tydligen tar till för att de inte engagerat sig nog som förälder och sett till att utveckla och bygga på sin verktygslåda. Och slänga gamla rostiga, skadliga, verktyg. Min åsikt. Och tack och lov de flesta andras.

Trodde aldrig jag skulle sänka mig så här lågt i ett svar men vill prata ett språk som du förstår- sänka mig till din nivå - så att du inte gör fler inlägg inlägg av detta slag. Låt vinboxen vara - du får gärna kommentera men var då saklig och värdig.
Svar på tråden Slå sitt barn