Ja, vårt barn hade växlande dominans mellan vänster och höger öra, det bytte allteftersom frekvensen på talet ändrades. Dessutom hörde hen mindre tydligt just i talområdet.
Barnet lärde sig inte att tala rent, vi gick hos logoped sen hen var fyra år och det hjälpte inte. Sen gick vi hos talpedagog , det gick bättre eftersom hen fick träffa talpedagogen varje vecka. Jag gick ner i arbetstid och satt och tränade timtals varje vecka hemma, vi fick lägga ner flera månaders arbete på varje ljud. Det som fungerade bäst var läppläsning , jag satt mitt emot och hen fick härma mig.
Vi diskuterade detta med logopeder, att det verkade som att hen inte hör ljuden, därför fick hen göra ett flertal hörseltester på sjukhuset, som inte kunde hitta några fel. Logopederna fokuserar inte på det auditiva, åtminstone inte de vi träffade, utan man tränar mycket munmotorik. Barnet fick blåsa pingisbollar till oss och tillbaka, vi fick göra oralmototorisk tungstimulering med eltandborste etc.. Detta hjälpte inte då barnet inte kunda höra ljuden rätt och diskriminera mellan olika närliggande ljud. Läs och skrivsvårigheter kom som ett brev på posten.
När hen var tio år och fortfarande inte talade helt rent, hade problem med läsning och stavning samt dessutom hade enorma problem med engelska uttalet så var vi föräldrar förtvivlade. Vi hittade då tips på nätet, jag tror faktist att det var på familjeliv, om att man kan göra en auditiv stimulering för att träna upp hörseln. Det finns speciella terapier för detta. Detta bekostar inte sjukvården, i regel, utan man får göra det själv. Det mest välkända är Tomatis men det är en oerhört dyr metod och finns nog bara i Stockholm. Vi fick tipset om JIAS, Johansen Individualized Auditory Stimulation. Vi hittade en terapeut i Garpenberg som gjorde hörseltester och ritade barnets hörselkurva. Här hittade vi förklaringen till barnets problem, dels att hen hörde dåligt just i talområdet , sen också att fel öra ibland var dominant, dominansen flyttade mellan frekvenserna , vilket inte är bra. Det skall vara vänster öra som är dominant då blir det effektivast ljudöverföring i hjärnan. Vi fick hem en träningsskiva speciellt gjort för henne och fick köpa speciella hörlurar som inte förvränger frekvenserna. Sen måste man också ha en riktig CD-spelare för datorn kan förvränga också. Sen var det bara att köra, barnet lyssnade 10 minuter per kväll i sex veckor och sen gjorde vi återbesök. Fick nya skiva och körde sex veckor till. Kostnaden för behandlingen var inte hög. Resultaten var mycket bra. Barnet behövde inte längre läppläsa när vi tränade engelskt uttal utan kunde höra ljuden. Dessutom fungerade det mycket bättre för barnet att spela sitt instrument. Resultatet är fortfarande bestående några år efteråt.