MadHatter skrev 2017-02-05 13:37:38 följande:
För att det är olagligt att förfalska namnteckningar.
Sen anser jag att man ska vara ärlig mot sina medmänniskor, i synnerhet de som står en så nära att man valt att leva tillsammans.
Bedrägeri är inte min grej helt enkelt.
Lösningen är ju att komma överens innan man tar så stora beslut som attflytta ihop. Jag gissar att sambolagen inte är en total nyhet fördig?Och är den det får du väl se det som en "livsläxa" inför kommande stora beslut du tar i livet.
Lösningen rent praktiskt om partnern inte går med på att avtala bort boendet kan ju tex vara att dkaffa en hyresrätt, att köpa ett boende som båda har råd med eller att utforma samboavtalet på ett sätt som båda känner sig nöjda med(tex att partnern har rätt att köpa in sig i lgh på sikt eller att ni upprättar ett privat lån/överenskommelse som möjliggör för partnern att köpa in sig direkt) I vilket fall är det ju bäst att förhandla innan man tar beslut.
Nej den är inte främmande för mig.
Grejen är den att många unga vet inte om den, faktiskt är det så de lever med det logiska att de köpt något och äger det själv eftersom de skrev på köpekontrakt, vilket dom också gör ända till den andre begär en bodelning.
Och aldrig kunna tro att den andre äger något bara för att dom flyttade med in för att bo där, vilket dom ej heller gör den andre har inga förpliktelser alls betrf egendomen.
En del vet om den och kanske tänkte skriva den sen men så vart det aldrig av.
Inte helt ovanligt att den ene köper då den andre inte har råd och hyresrätt är uteslutet då det ej finns några att få tag på eller som i sthlm dom som finns att få är lika dyra eller dyrare som motsvarande br med avgift lån och allt.
Alla kan upptäcka saker i efterhand eller glömma.
Jag ser det inte som bedrägeri man tar inget från någon annan, om man grejar avtalet själv så är det enda du gör att säkra någon som redan är ditt, vilket egentligen inte ska behövas.
Men ibland måste man göra det, med 2 underskrifter med olika handstilar så är det vattentätt.
Vet flera som ställt upp, jag själv skulle inte tveka heller.