Inlägg från: Anonym (???) |Visa alla inlägg
  • Anonym (???)

Skulle du skriva bort sambolagen själv?

Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-05 12:36:19 följande:

Självklart bör man skriva avtal innan, Varför hade du inte fakeat, det är ju inte så att du tar någon från någon annan när du gör det och borde inte känna ångest för det.

Många missförstår frågan lite, den handlar inte om man skrev avtal innan utan hur man skulle hantera situationen frågan gäller.

Men herregud, det är väl klart man inte fejkar! Det är ju olagligt. Dessutom finns ju sambolagen av en anledning, och det är trots allt en lag. Så det är ju dubbelt illa liksom... Skulle ALDRIG fejka min mans underskrift, om han inte ber mig.
  • Anonym (???)
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-05 19:34:55 följande:

Ja den finns av en anledning och är olagligt.

Så du tycker det är ok att bryta mot lagen när din man ber dig men inte för att någon ska få behålla ens bostad som denne köpt äger och betalt?

Konstigt tänk du har.

Jag har faktiskt 'förfalskat' min mans namnteckning på ett intyg till förskolan. Detta då han hade glömt att skriva på och jag pratade med honom i telefon och han bad mig skriva på för honom.

Så, ja, tydligen är jag beredd att bryta mot lagen då (däremot så har jag ju inte skadat någon, ingen känner sig lurad, ingen kommer att anmäla mig).

Men jag skulle aldrig medvetet lura min man, framför allt inte på något som är hans lagliga rätt.

Det du vill göra är förkastligt både moraliskt och rättsligt. Du gör liksom fel på alla plan...
  • Anonym (???)
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-06 21:17:00 följande:

Vad är det du tycker är förkastligt moraliskt, att ta någons bostad eller att försöka behålla det man äger?

Om bostaden inskaffats för gemensamt bruk och man bott tillsammans där tillräckligt länge osv så har sambon enligt lag rätt till hälften av överskottet. Ville man inte ha det så, så fanns alternativet att teckna samboavtal innan man flyttade in, eller att inte flytta ihop alls om man inte kan komma överens.

Att däremot i efterhand försöka LURA sin sambo på det som är hens lagliga rätt är ju såklart fel. Och olagligt.
  • Anonym (???)
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-07 19:56:27 följande:

Du hör ju själv hur dumt det låter, "gemensamt bruk" ungefär som man delade busskort och har rätt till hälften av värdet.

Jag tycker inte alls det låter dumt. Jag tycker det låter helt självklart eftersom det är så lagen är. Att DU tycker det låter dumt betyder liksom inte att du plötsligt har rätt...
  • Anonym (???)
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-09 18:44:14 följande:

Ja det är upp till var och en hur man vill lägga upp ekonomin.

Det är ju inte mer än rätt att den som äger bilen och betalt den behåller den, precis som en bostad.

Alla får ta ansvar för sin ekonomi, även om någon äger bilen och betalar den så är det inget som hindrar att man delar på övriga kostnader.

Samma sak om man ska betala mer än halva månadsavgiften och inte äger bostaden så bör man skriva någon innan man går in med pengar och betalar amorteringar , renoveringar etc.

Har man inte gjort det så finns det ingen mening att bodela och bör inte göra det heller.

Du och ingen annan ska tvingas dela din bostad mot din vilja, som sagt hur man lägger upp ekonomin är upp till var och en.

Ingen tvingas. Det är frivilligt att bli sambo. Vill man intekan man låta bli. Eller skriva ett samboavtal... Allt helt frivilligt.

Lagen är liksom ganska tydlig. Att hålla på och tycka att den ska vara tvärtom är meningslöst...
  • Anonym (???)
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-09 19:50:52 följande:

Valet om att bli sambo skulle fortfarande vara frivilligt även om man tog bort lagen så det skulle fungera alldeles utmärkt för de flesta, kanske inte för er som utnyttjar lagen.

Du är på ett diskussionsforum , där diskuterar man, tycker du att det är meningslöst så är det valfritt att läsa eller logga av och ta en promenad i skogen istället.

Jag personligen inte kunna ta någon annans bostad bara för att jag varit sambo, skulle inte kunna leva med mig själv, med skammen av att ta något som jag inte köpt eller betalt.

Att betala halva månadsavgiften motiverar det inte heller eller en burk färg på 5-10 år utan jag hade mer varit tacksam för att min sambo köpt en bostad för att vi skulle ha någonstans att bo.

Men känner man att man kan leva med sig själv så är det väl bara att starta en process mot sin partner. det kan bara gå en vinnande ur det hela och det är den som begär bodelning.

Fast de extremfallen är nog få. Det är ju däremot vanligt att den part som inte varit med och lagt in handpenning ofta 'straffas' genom att behöva betala alla andra omkostnader istället, alltid med argumentet att 'jag står ju för boendet'... Så i realiteten så har ofta den part som inte står på köpekontraktet betalat hälften eller t.o.m. mer under alla år. Sedan när det är dags att gå isär (om inte sambolagen funnits) så står hen utan något av värde kvar medan köparen plötsligt är miljonär... Verkligen inte rättvist... Därför finns lagen. Och för att man inte ska kunna luras åt andra hållet så finns då möjligheten att skriva ett avtal så att man får det som man vill istället. Orkar man inte bry sig om att skriva ett sådant avtal så får man faktiskt låta bli att gnälla i efterhand när det inte blev som man hade tänkt sig.

Och återigen... Man TAR inte något när man har laglig rätt. Man får det.

Och vad menar du med 'er som utnyttjar lagen'? Jag personligen är gift. När jag och min man köpte vårt hus så stod jag för hela insatsen. Inga kontrakt eller extrapapper. Skulle vi skilja oss så delar jag gladeligen med mig av allt överskott. Precis som det ska vara.
Svar på tråden Skulle du skriva bort sambolagen själv?