• MadHatter

Skulle du skriva bort sambolagen själv?

Jag skulle inte göra så - och jag skulle definitivt inte bo med min sambo i hans lägenhet och därmed ha honom som typ huresvärd.

MEn om man har bestämt att ena parten ska få lägenheten efter eventuell separation (och man alltså är överens om detta) är det ju rimligt att skriva avtal. Skulle den andra inte vilja skriva avtal skulle jag tolka det som att hen inte var helt nöjd med överenskommelsen. Annars förstår jag inte tveksamheten.

• MadHatter
    MadHatter skrev 2017-02-05 09:34:40 följande:

Jag skulle inte göra så - och jag skulle definitivt inte bo med min sambo i hans lägenhet och därmed ha honom som typ huresvärd.

MEn om man har bestämt att ena parten ska få lägenheten efter eventuell separation (och man alltså är överens om detta) är det ju rimligt att skriva avtal. Skulle den andra inte vilja skriva avtal skulle jag tolka det som att hen inte var helt nöjd med överenskommelsen. Annars förstår jag inte tveksamheten.

Ah fattade inte att frågan gälde att förfalska en underskrift. Det skulle jag givetvis aldrig göra. Istället skulle jag oratade vidarw med min partner tills vi kom fram till en lösning som passade oss båda.
  • MadHatter
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-05 12:38:14 följande:

Varför inte?

Vad skulle det vara för lösning?

För att det är olagligt att förfalska namnteckningar.

Sen anser jag att man ska vara ärlig mot sina medmänniskor, i synnerhet de som står en så nära att man valt att leva tillsammans.

Bedrägeri är inte min grej helt enkelt.

Lösningen är ju att komma överens innan man tar så stora beslut som attflytta ihop. Jag gissar att sambolagen inte är en total nyhet fördig?Och är den det får du väl se det som en "livsläxa" inför kommande stora beslut du tar i livet.

Lösningen rent praktiskt om partnern inte går med på att avtala bort boendet kan ju tex vara att dkaffa en hyresrätt, att köpa ett boende som båda har råd med eller att utforma samboavtalet på ett sätt som båda känner sig nöjda med(tex att partnern har rätt att köpa in sig i lgh på sikt eller att ni upprättar ett privat lån/överenskommelse som möjliggör för partnern att köpa in sig direkt) I vilket fall är det ju bäst att förhandla innan man tar beslut.
  • MadHatter
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-05 14:13:23 följande:

Nej den är inte främmande för mig.

Grejen är den att många unga vet inte om den, faktiskt är det så de lever med det logiska att de köpt något och äger det själv eftersom de skrev på köpekontrakt, vilket dom också gör ända till den andre begär en bodelning.

Och aldrig kunna tro att den andre äger något bara för att dom flyttade med in för att bo där, vilket dom ej heller gör den andre har inga förpliktelser alls betrf egendomen.

En del vet om den och kanske tänkte skriva den sen men så vart det aldrig av.

Inte helt ovanligt att den ene köper då den andre inte har råd och hyresrätt är uteslutet då det ej finns några att få tag på eller som i sthlm dom som finns att få är lika dyra eller dyrare som motsvarande br med avgift lån och allt.

Alla kan upptäcka saker i efterhand eller glömma.

Jag ser det inte som bedrägeri man tar inget från någon annan, om man grejar avtalet själv så är det enda du gör att säkra någon som redan är ditt, vilket egentligen inte ska behövas.

Men ibland måste man göra det, med 2 underskrifter  med olika handstilar så är det vattentätt.

Vet flera som ställt upp, jag själv skulle inte tveka heller.

Det är ju bedrägeri enligt lagen oavsett vad du tycker.

Men visst kan man resnoera som så att man vara följer de lagar man själv gillar, men själv resonerar jag inte så. Visst kan det finnas extremfall där man kan förstå civil olydnad av principskäl men här handlar det ju bara om att bryta mot lagen för egen vinnings skull och för att man haft dålig framförhållning.

Ja,det är lätt att skjuta upp saker men tyvärr är det ju så det kan ge vissa konsekvenser. Det är ju sånt man lär sig av livet och erfarnehet. De flesta av oss tar vissa oigenomtänkta beslut som unga som vi sen får ta konsekvenserna av.
  • MadHatter
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-05 14:54:52 följande:

Nej det kanske inte betyder ett dugg, men vi är på ett publikt forum och där diskuterar man.

Man kan åka dit för det mesta, men ibland måste man ta till kontroversiella metoder, kanske för att man inte gjorde rätt från början.

Vad är det man gör fel förutom underskriften, det är ju inte så att man tar något från någon annan, om det var så så skulle jag inte göra det.

Jo enligt lag gör du ju det (tar något som inte är ditt att ta genom att förslska en namnteckning).
  • MadHatter
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-05 18:36:05 följande:

Vad menar du med lagen för "egen vinnings skull"

Om man köpt bostaden betalt den och den andre flyttade med in.

Vem gör mest fel om vi borser från lagen , den som tar något från någon annan bara för att man kan hävda sin rätt till det eller den som försöker skydda det som faktiskt är ens eget även om det skulle gjorts från början.

Jo tyvärr händer det att folk tar ogenomtänka beslut, mycket pga av okunskap och ibland för att de är godhjärtade personer som bara försöker göra det bästa för alla i olika situationer, som tex någonstans att bo.

Jag menar att vi har en sambolag - en lag som reglerar vad som gäller om sambos flyttar isär. Om man förfalskar en namnteckning pga att man vill undkomma den lagens konsekvenser bryter man givetvis mot lagen. Och jagvser inget "större" skäl till det - nån djupare ideologisk balgrund som skulle kunna ge viss förståelse för agerande som "civil olydnad" utan enda orsaken till att bryta mot lagen är ju för att du själv tjänar ekonomiskt på det.

Att bedra sin partner för att man inte kan föra en dialog om det som man tycker är viktigt är förkastligt även moraliskt i mina ögon och inte bara juridiskt.

Om du och din partner har en muntlig överenskommelse om att du ska få lägenheten när ni flyttar isär är det givetvis också förkastligt om hen bryter mot överenskommelsen, då det också handlar om att bryta ett avtal.
  • MadHatter
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-06 21:30:47 följande:

Du kanske har rätt , måste ju vara bättre att en ensamstående blir av med sin bostad pga att den andre har lagen på sin sida och ser sin chans att få ut en hundring eller två som kommer gå till rent utsagt omoraliska och katastrofala handlingar i samhället.

Ibland måste man göra saker man inte riktigt vill och det är att bryta mot lagen, så länge det inte drabbar någon annan som borde det ju inte spela någon roll.

Du har en väldigt speciell syn att se på lagstiftningen och värdet i att följa lagar. De flesta anser att man bör följa lagarna - om alla ska gå runt och välja vilka lagar man vill följa försvinner ju poängen med rättväsendet till slut. Du verkar ju heller ibte ha blivit lurad och det vekar ju inte ens ha handlat om okunskap utan bara att du sköt upp saker som du nu tycker är viktig för att du inte orkade/ville ta tag i dem tidigare.

Vad för katastrofala handlingar behöver din ex pengar till?
  • MadHatter
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-06 21:46:09 följande:

Tack för dina komplimanger, eller så kan det ju vara så att hon inte hade en tanke på att detta kunde ske bara för att någon flyttade med in.

Spelar det någon roll vad det är för handlingar? lagen försvinner ju inte för det.

Ok då missförstod jag - förstod tidigare som att personen ifråga kände till sambolagen vid inflytt men inte orkade ta tag i det då. Men då handalde det om okunskap alltså. Är ju jättetråkigt förstås om det handlar om stora pengar, men inte en orsak att bryta mot lagen.

Ser du det som en komplimamg att jag rycker att du förhåller dig till rättsamhället på ett "udda" sätt?

Nej spelar ingen roll vad exet ska göra för hemskt omoraliskt för pengarna blev bara nyfiken -om det inte vara relevant hade du ju inte behövt skriva något om det.
  • MadHatter
    Anonym (H) skrev 2017-02-06 21:53:21 följande:

Eller så anser man inte att man " bör " följa lagarna men man vill inte hamna i fängelse.

I vissa länder får man slå sina barn/fru , döda människor.

Tycker du det är " moralisk rätt " om det är lagligt?

Menar du att man bryter mot lagarna om man inte slår sina barn i dessa länder? Annars är det inte jämförbart.

Som jag skrivit tidigare kan det finnas extremfall där jag kan ha förståelse för civil olydnad - att låta bli att slå sin fru i ett samhälle där det var lag på att slå sin fru känns som ett praktexenpel där jag skulle stå bakom civil olydnad till hundra procent.

I detta fall handlar det ju dock bara om att inte förlora pengar för egen del vid en separation. Utifrån den info jag fått kan jag inte se något moraliskt värde i ett lagbrott i detta fall. Tycker ts verkar ta väldigt lätt på att bryta mot lagen. I ts skriver hen bara "skriva bort samvolagen själv" istället för "begå urkundsförfalsning" som exempel.
  • MadHatter
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-06 22:12:39 följande:

Nej det handlar inte bara om att förlora pengar, det handlar om att förlora någon man äger, som dessutom är sin bostad och problemet det skapar.

Det handlar alltså om mer än pengar.

Personen har alltså inte råd att behålla bostaden eller köpa en ny? Det är ju självklart ett problem (för båda gissar jag - själv skulle jag inte sätta mig i någon av parternas sits frivilligt) . Naturligtvis kan det upostå problem kring enseparation som tex svårigheter att hitta ny bostad. Men det rättfärdigar ändå inte ett lagbrott och jag kan inte se ett sådant lagbrott som en del i en större kamp (som i det andra exemplet som lyftes).

Men vi har väl olika syn på det helt enkelt.
  • MadHatter
    Anonym (H) skrev 2017-02-06 22:21:13 följande:

Nej , jag menade att alla tycker inte det är moraliskt rätt att betala 0 % av bostaden och kräva 50 % bara för att det är lagligt i Sverige.

Precis som att det är inte moraliskt rätt att slå och döda även om det är lagligt i vissa länder.

Det vill säga jag undrade om du anser att lagligt är alltid samma som " moraliskt rätt " rent allmänt.

Nej givetvis kan även lagliga saker vara oetiska.

Fast detta handlar ju inte om ifall allt som är lagligt är noraliskt korrekt utan om det är moraliskt korrekt att bryta mot lagen. (Du vänder ju på frågeställningen). Och geberellt i en rättstat så anser jag inte det. Är man missnöjd med lagarna finns det många olila sätt att arbeta för en förändring i ett fritt demokratiskt samhälle.

Så även om det skulle vara moraliskt fel av ts partner att vilja ha en normal bodelning (vilket jag inte kan ta ställning till med den info som finns här) så påverkar inte det det omoraliska i att begå att begå brott genom att förfalska en namnteckning.
  • MadHatter
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-07 06:58:52 följande:

Du verkar vara väldigt för att allting ska vara korrekt och lagligt.

Måste fråga

Tycker du själv att det är bra med en lag som gör det enkelt att ta något som någon äger,man har varken ansvar för något eller står på några papper men ändå kan om man vill begära att dela någon annans egendom enbart för att man flyttade med in och bott där?, (läs införskaffat för gemensamt bruk).

Argumentet brukar vara att man kan skriva bort den och får skylla sig själv, men det räcker inte.

Om man nu ska följa lagar och papper så det väl ändå bättre om man följde ursprungliga köpekontrakt så skulle det inte bli några diskussioner alls.

Äger man något så var man förståss med och skrev på oavsett vem som betalar.

Är inte det ett bättre system den som faktiskt ska äga något inte skrev på och får skylla sig själv?

Om inte varför ska den som inte skrev bort sin bostad skylla sig själv i dagsläget det är alltid argumentet.

Nu är det ju inte halva bostaden utan halva värdet minus skulder, men det hjälper ju inte det som blir drabbad.

Det är väl ointressant i sammanhanget vad jag tycker om den lagen. Det jag anser i frågan är att inte var och en kan välja vilka lagar de gillar och bara följa dem - då har vi ingen rättstat längre till slut och ett sånt samhälle vill jag inte ha. I ett denokratiskt samhälle med fungerande rättsystem finns det bra vägar att gå om man inte håller med om enskilda lagar eller andra frågor. Att bryta mot lagar godtyckligt är inte en lösning i ett fungerande smhälle anser jag.

Och som sagt kan det säkert finnas något extremfall där jag kan ha förståelse för civil olydnad men detta är inte ett sådant fall. Civil olydnad bygger ju dessutom ofta på att man är öppen med att man bryter mot lagen och accepteras att bli lagförd då syftet är att lyfta upp en fråga på den politiska agendan som man anser att man inte kan lyfta på annat sätt.

Så är ju inte fallet här utan det handlar ju bara om att bryta mot lagen för sin egen skull. Så jag ser inget högre moraliskt värde i det lagbrottet som skulle kunna skapa en förståelse för en sådan olaglig handling.

Och ja självklart anser jag att det är viktigt att förlja lagar, det är ju en förutsättning att allmänheten litar på systemet och rättstaten om ett demokratiskt samhälle ska fungera.

Men vi ser ju uppenbarligen väldigt olika på hur allvarligt det är med urkundsförfalsning. Men mitt svar på ts är - nej jag akulle inte bryta mot lagen i en sådan situation. Jag skulle heller aldrig flytta in i en bostad som ägs av min partner och ha honom som hyresvärd. En sån situation är inget alternativ för mig.
  • MadHatter
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-07 18:49:23 följande:

Vem ser sin sambo som hyresvärd?

Jag såg min mer som en partner när jag flyttades in i dennes lägenhet.

Man väljer inte alltid sina situationer, alla har inte råd att köpa en lägenhet, unga människor tex.

Om sambon äger lägenheten och har rätt till den efter ev skilsmässa samt att jag skulle betala hyra till honom blir det ju notsvarande en hyresvärd.

Jag hoppas att jag aldrig hamnar i en situation att jag måste bli sambo för att inte bli hemlös. Säkert förekommer sådana situationer, vilket är mycket sorgligt men jag tror att det oftast går attlösa på andra sätt än att ena partnern ska vara inneboende hos den andre. I de allr flesta fall är inte enda lösningen att ha en bostad att hyra av sin sambo.

Och jag skulle aldrig frivilligt sätta mig i en sådan situation.

Sen förstår jag gicetvis att andra människor gör andra val, berättar bara hur jag skulle ha gjort.
  • MadHatter
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-07 19:46:00 följande:

Vad menar du med skillsmässa och inneboende hos sin sambo?

Inneboende har man när man tex hyr ut ett rum i en bostad.

Bor man ihop så är man sambos bor man på var sitt håll så är man särbos.

Hemlös?

Är det sorgligt med tex 2 unga människor som flyttar ihop bara för att den andre köpt en bostad, förstår inte riktigt, det är ju garanterat mer sorgligt att bo hemma.

Ja det blir väl nåt mellanting mellan sambo och inneboende för å ena sidan bor man ihop som sambos men å andra sidan hyr den ena av den andra som inneboende. Jag utgår nu från att den som inte äger lägenheten betalar hyra till den andre. Jag tror att jag i det läget skulle känna mig mer som inneboende än som sambo. Jag vill inte ha den typen av relation till en partner.

Som jag tolkade dig finns det personer vars enda chans att ha ett boende är att hyra av sin sambo. Jag tycker det är sorgligt. Helt ok om man väljer att göra så men mycket sorgligt om ens enda mäjlighet att ha ett hem är att flytta ihop med en partner. Då blir man ju extremt beroende av sin sin partner - en beroendeställning som jag tycker är olycklig. Jag anser att man ska ha möjlighet till självständighet - man kan man givetvis välja annat men då ska det vara av fritt val inte för att man är tvungen för att få tak över huvudet.
  • MadHatter
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-07 21:43:48 följande:

Så att dela på månadsavgiften som går till föreningen ser du som att man hyr av sin sambo?

Om partnern äger lägenheten ja. Man betalar ju en hyra till partnern. Sen kan man ju bestämma att den hyran ska ligga på halva månadsavgiften till föreningen eller motsvara en halv hyra av en likvärdig hyreslägenhet eller vad man nu kommer överens om. Det är ju fortfarande en hyra till partnern.
Svar på tråden Skulle du skriva bort sambolagen själv?