Inlägg från: Anonym (Skribenten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skribenten)

Skulle du skriva bort sambolagen själv?

Anonym (nej) skrev 2017-02-05 14:51:16 följande:
    då får man skylla sig själv, o klandra sitt eget dåliga omdöme som valt sådan person plus inte skrivit under innan inflytt
    Varför inte bara ordna ett avtal även om underskriften är olaglig, det  är ju inte så att man tar något från någon annan.

Vad menar du med valt en sådan person?
  • Anonym (Skribenten)
    Anonym (Dumskalle.) skrev 2017-02-05 15:05:04 följande:

Jag tror att det är ganska lätt att avslöja en underskrift som falsk.
    Det hoppas jag att din sambo också vet, den dagen hen inser att du är en buffel och ni går skilda vägar.

Det som du gör fel är att inte dela något som din partner har rätt till enligt lag.
    Det är väl illa nog, förutom den lilla detaljen att du förfalskar en namnteckning, vilket också är olagligt. 

Nu går du till fina personangrepp.
    Ja då får hon tycka det och flytta ut det finns inget att hämta hem i min bostad. Personligen har jag aldrig lagt något större vikt vid någons åsikter när jag dragit eller sparkat ut någon.

Själv skulle jag inte tycka att du är en buffel om du köpt bostaden själv bara för att din partner har rätt enligt lagen,om du ordnade ett avtal själv om din sambo försökte blåsa dig.
    Eftersom du inte tar något från din partner du skriver ju bara på något som redan är ditt.
  • Anonym (Skribenten)
    MadHatter skrev 2017-02-05 15:24:04 följande:
    Jo enligt lag gör du ju det (tar något som inte är ditt att ta genom att förslska en namnteckning).
    Om du bortser från lagen en kortstund, vem äger bostaden, den som köpt den eller båda två?
  • Anonym (Skribenten)
    MadHatter skrev 2017-02-05 15:21:21 följande:
    Det är ju bedrägeri enligt lagen oavsett vad du tycker.

Men visst kan man resnoera som så att man vara följer de lagar man själv gillar, men själv resonerar jag inte så. Visst kan det finnas extremfall där man kan förstå civil olydnad av principskäl men här handlar det ju bara om att bryta mot lagen för egen vinnings skull och för att man haft dålig framförhållning.

Ja,det är lätt att skjuta upp saker men tyvärr är det ju så det kan ge vissa konsekvenser. Det är ju sånt man lär sig av livet och erfarnehet. De flesta av oss tar vissa oigenomtänkta beslut som unga som vi sen får ta konsekvenserna av.
    Vad menar du med lagen för "egen vinnings skull"
    Om man köpt bostaden betalt den och den andre flyttade med in.
    Vem gör mest fel om vi borser från lagen , den som tar något från någon annan bara för att man kan hävda sin rätt till det eller den som försöker skydda det som faktiskt är ens eget även om det skulle gjorts från början.

Jo tyvärr händer det att folk tar ogenomtänka beslut, mycket pga av okunskap och ibland för att de är godhjärtade personer som bara försöker göra det bästa för alla i olika situationer, som tex någonstans att bo.
  • Anonym (Skribenten)
    Anonym (???) skrev 2017-02-05 19:05:07 följande:
    Men herregud, det är väl klart man inte fejkar! Det är ju olagligt. Dessutom finns ju sambolagen av en anledning, och det är trots allt en lag. Så det är ju dubbelt illa liksom... Skulle ALDRIG fejka min mans underskrift, om han inte ber mig.
    Ja den finns av en anledning och är olagligt.
    Så du tycker det är ok att bryta mot lagen när din man ber dig men inte för att någon ska få behålla ens bostad som denne köpt äger och betalt?

Konstigt tänk du har.
  • Anonym (Skribenten)
    Anonym (H) skrev 2017-02-06 19:23:15 följande:
    Anledningen är att underlätta för golddiggers...

Men det innebär inte att man har rätt att förfalska någons underskrift.
    Ja du har rätt den tillkom för att det skulle vara lättare att ta något från någon annan, brukar heta i vardagligt tal "skydda den svagare partern"
  • Anonym (Skribenten)
    Anonym (What?) skrev 2017-02-06 19:49:26 följande:
    Vem säger att man ska ge bort halva sitt egna hem för några ligg?! Öh? Vem är så dum att man gör det?! Däremot känns det mer rimligt att man delar på sitt gemensamma hem när man går isär oavsett om man fick ligga eller inte.
    Nu är det så att det är inte mer gemensamt än att personen flyttade med in, kallas i vardagligt tal när man ska försöka få ut pengar "inskaffat för gemensamt bruk"
  • Anonym (Skribenten)
    nevermind skrev 2017-02-06 20:16:42 följande:

Hade givetvis skrivit papper på det!!

Tyvärr har personen inte gjort det, det är ju alltid lätt att säga att man får skylla sig själv.
  • Anonym (Skribenten)
    Anonym (???) skrev 2017-02-06 18:36:22 följande:
    Jag har faktiskt 'förfalskat' min mans namnteckning på ett intyg till förskolan. Detta då han hade glömt att skriva på och jag pratade med honom i telefon och han bad mig skriva på för honom.

Så, ja, tydligen är jag beredd att bryta mot lagen då (däremot så har jag ju inte skadat någon, ingen känner sig lurad, ingen kommer att anmäla mig).

Men jag skulle aldrig medvetet lura min man, framför allt inte på något som är hans lagliga rätt.

Det du vill göra är förkastligt både moraliskt och rättsligt. Du gör liksom fel på alla plan...
    Vad är det du tycker är förkastligt moraliskt, att ta någons bostad eller att försöka behålla det man äger?
  • Anonym (Skribenten)
    ville79 skrev 2017-02-06 19:16:46 följande:

Varför vill du veta vad andra tycker när du uppenbarligen redan har en klar åsikt om vad du tycker? Vad är syftet med tråden? Jag tror tyvärr inte det är så "lätt" att bara fixa ett samboavtal på egen hand bakom ryggen på den andre. Du sätter dig själv i skiten, men det är ju ditt problem i slutändan. Tyvärr

Alltid kul å höra vad andra tycker.
    Sen är det lite lustigt med alla personliga påhopp om hur folk tror att det ligger till, moral etc.

Det pratas mycket om "ha rätt till" och egen vinning ,bara en person i tråden har sett saken från två håll och är medveten om att det faktiskt kan vara så att personen som har rätt enligt lag, inte äger något utan försöker bara göra det surt för den andra som faktiskt äger bostaden enbart för egen vinning, vart ligger moralen där?
Svar på tråden Skulle du skriva bort sambolagen själv?