Inlägg från: Anonym (Skribenten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skribenten)

Skulle du skriva bort sambolagen själv?

Anonym (***)) skrev 2017-02-06 21:20:37 följande:
    Det som är förkastligt är naturligtvis att förfalska någons underskrift. 

Vill man behålla sin lägenhet så ska man tänka på det innan man flyttar in gemensamt. Nu är det för sent.
    Ja härregud vad förkastligt, människan som inte äger något kommer gå tomhänt.
    Ja måste man tyvärr göra i dagens sverige men i detta fallet vart det inte så.
  • Anonym (Skribenten)
    Anonym (#) skrev 2017-02-06 21:26:20 följande:
    Juridiskt; Att bryta mot lagen. Urkundsförfalskning blir liksom inte okej för att man klantat sig och slarvat med sina pengar. Sen vad just jag tycker är moraliskt rätt beror mycket på situationen som helhet.
    Du kanske har rätt , måste ju vara bättre att en ensamstående blir av med sin bostad pga att den andre har lagen på sin sida och ser sin chans att få ut en hundring eller två som kommer gå till rent utsagt omoraliska och katastrofala handlingar i samhället.

Ibland måste man göra saker man inte riktigt vill och det är att bryta mot lagen, så länge det inte drabbar någon annan som borde det ju inte spela någon roll.
  • Anonym (Skribenten)
    MadHatter skrev 2017-02-06 21:41:26 följande:
    Du har en väldigt speciell syn att se på lagstiftningen och värdet i att följa lagar. De flesta anser att man bör följa lagarna - om alla ska gå runt och välja vilka lagar man vill följa försvinner ju poängen med rättväsendet till slut. Du verkar ju heller ibte ha blivit lurad och det vekar ju inte ens ha handlat om okunskap utan bara att du sköt upp saker som du nu tycker är viktig för att du inte orkade/ville ta tag i dem tidigare.

Vad för katastrofala handlingar behöver din ex pengar till?
    Tack för dina komplimanger, eller så kan det ju vara så att hon inte hade en tanke på att detta kunde ske bara för att någon flyttade med in.

Spelar det någon roll vad det är för handlingar? lagen försvinner ju inte för det.
  • Anonym (Skribenten)
    Anonym (#) skrev 2017-02-06 21:43:03 följande:
    Jag har ingen aning om omständigheterna i det fall du skriver om, så jag vet inte vad som är rätt eller fel enligt min moral.

Men jag vet dock att det finns många, lagliga, utvägar för att inte behöva betala 50% av en bostads värde vid en separation.
    Och hur utnyttjar man dom lagliga vägarna i detta skede?
  • Anonym (Skribenten)
    Anonym (What?) skrev 2017-02-06 21:56:17 följande:
    Du skrev ju innan att "hen" visste om sambolagen? Eller missuppfattade jag dig...
    Nej annars hade det skrivits avtal, människan är godhjärtad också.
  • Anonym (Skribenten)
    MadHatter skrev 2017-02-06 22:01:07 följande:
    Menar du att man bryter mot lagarna om man inte slår sina barn i dessa länder? Annars är det inte jämförbart.

Som jag skrivit tidigare kan det finnas extremfall där jag kan ha förståelse för civil olydnad - att låta bli att slå sin fru i ett samhälle där det var lag på att slå sin fru känns som ett praktexenpel där jag skulle stå bakom civil olydnad till hundra procent.

I detta fall handlar det ju dock bara om att inte förlora pengar för egen del vid en separation. Utifrån den info jag fått kan jag inte se något moraliskt värde i ett lagbrott i detta fall. Tycker ts verkar ta väldigt lätt på att bryta mot lagen. I ts skriver hen bara "skriva bort samvolagen själv" istället för "begå urkundsförfalsning" som exempel.
    Nej det handlar inte bara om att förlora pengar, det handlar om att förlora någon man äger, som dessutom är sin bostad och problemet det skapar.
    Det handlar alltså om mer än pengar.
  • Anonym (Skribenten)
    MadHatter skrev 2017-02-07 00:16:00 följande:
    Nej givetvis kan även lagliga saker vara oetiska.

Fast detta handlar ju inte om ifall allt som är lagligt är noraliskt korrekt utan om det är moraliskt korrekt att bryta mot lagen. (Du vänder ju på frågeställningen). Och geberellt i en rättstat så anser jag inte det. Är man missnöjd med lagarna finns det många olila sätt att arbeta för en förändring i ett fritt demokratiskt samhälle.

Så även om det skulle vara moraliskt fel av ts partner att vilja ha en normal bodelning (vilket jag inte kan ta ställning till med den info som finns här) så påverkar inte det det omoraliska i att begå att begå brott genom att förfalska en namnteckning.
    Du verkar vara väldigt för att allting ska vara korrekt och lagligt.
    Måste fråga
    Tycker du själv att det är bra med en lag som gör det enkelt att ta något som någon äger,man har varken ansvar för något eller står på några papper men ändå kan om man vill begära att dela någon annans egendom enbart för att man flyttade med in och bott där?, (läs införskaffat för gemensamt bruk).

Argumentet brukar vara att man kan skriva bort den och får skylla sig själv, men det räcker inte.
    Om man nu ska följa lagar och papper så det väl ändå bättre om man följde ursprungliga köpekontrakt så skulle det inte bli några diskussioner alls.
    Äger man något så var man förståss med och skrev på oavsett vem som betalar.
    Är inte det ett bättre system den som faktiskt ska äga något inte skrev på och får skylla sig själv?
    Om inte varför ska den som inte skrev bort sin bostad skylla sig själv i dagsläget det är alltid argumentet.

Nu är det ju inte halva bostaden utan halva värdet minus skulder, men det hjälper ju inte det som blir drabbad.
  • Anonym (Skribenten)
    Anonym (#) skrev 2017-02-06 22:14:50 följande:
    Helt omöjligt att svara på eftersom jag inte känner till några av omständigheterna, som hur länge de var sambo, vilken typ av bostad det är, hur mycket den köptes för, såldes för och hur hög belåning det var, hur hög kontantinsatsen var, vilka värdehöjande renoveringar som gjorts och vem som betalat, hur de löpande kostnaderna fördelats, vartifrån den som köpte bostaden fått pengarna till kontantinsatsen, etc etc.
    Tar man verkligen kontantinsatsen  och värdehöjande i beaktning?
    Det brukar vara en av sambolagsförespråkarnas stora argument att det inte spelar någon roll vem som har köpt eller betalt bostaden.
  • Anonym (Skribenten)
    MadHatter skrev 2017-02-07 07:14:17 följande:
    Det är väl ointressant i sammanhanget vad jag tycker om den lagen. Det jag anser i frågan är att inte var och en kan välja vilka lagar de gillar och bara följa dem - då har vi ingen rättstat längre till slut och ett sånt samhälle vill jag inte ha. I ett denokratiskt samhälle med fungerande rättsystem finns det bra vägar att gå om man inte håller med om enskilda lagar eller andra frågor. Att bryta mot lagar godtyckligt är inte en lösning i ett fungerande smhälle anser jag.

Och som sagt kan det säkert finnas något extremfall där jag kan ha förståelse för civil olydnad men detta är inte ett sådant fall. Civil olydnad bygger ju dessutom ofta på att man är öppen med att man bryter mot lagen och accepteras att bli lagförd då syftet är att lyfta upp en fråga på den politiska agendan som man anser att man inte kan lyfta på annat sätt.

Så är ju inte fallet här utan det handlar ju bara om att bryta mot lagen för sin egen skull. Så jag ser inget högre moraliskt värde i det lagbrottet som skulle kunna skapa en förståelse för en sådan olaglig handling.

Och ja självklart anser jag att det är viktigt att förlja lagar, det är ju en förutsättning att allmänheten litar på systemet och rättstaten om ett demokratiskt samhälle ska fungera.

Men vi ser ju uppenbarligen väldigt olika på hur allvarligt det är med urkundsförfalsning. Men mitt svar på ts är - nej jag akulle inte bryta mot lagen i en sådan situation. Jag skulle heller aldrig flytta in i en bostad som ägs av min partner och ha honom som hyresvärd. En sån situation är inget alternativ för mig.
    Vem ser sin sambo som hyresvärd?
    Jag såg min mer som en partner när jag flyttades in i dennes lägenhet.
    Man väljer inte alltid sina situationer, alla har inte råd att köpa en lägenhet, unga människor tex.
  • Anonym (Skribenten)
    Anonym (@) skrev 2017-02-07 09:02:48 följande:

Moral hit och dit, sambolagen finns ju av en anledning? Sen kan man tycka saker hit och dit. Allt beror ju på omständigheterna. Hur länge man bott ihop osv. Jag kan tycka det är väldigt fel om den ena lagt in flera hundra tusen i ett boende MEN om man gör det utan att skriva något är det ju ganska korkat? Och sen funderar på att begå brott för man inte tagit reda på HUR det fungerar när man flyttar ihop.

Det är ju omöjligt att ge någon slags sympati för dig (eller din vän oklart?) eftersom du inte skriver fakta om situationen. Om du gör det så tror jag många kan hjälpa till med lagliga vägar hur man kan göra.

Det är ju mer korkat att ha en lag som ger någon möjligheten få ut pengar på din bostad enbart för att den köptes för gemensamt bruk., när det finns ett ursprungligt köpeavtal?
    Om man enbart följde det så skulle man slippa ha processer där folk ska utnyttja sin rätt till gratis pengar.
    Vikten borde ligga på sambor att skriva samboegendom inte tvärtom, om det nu är så enkelt att skriva bort den så borde det ju inte vara så svårt att skriva att det är samboegendom om det nu är det man önskar.

Behövs inte så mycket mer fakta än att A äger en bostad och B försöker få ut pengar för att lagen ger denne möjlighet.
Svar på tråden Skulle du skriva bort sambolagen själv?