• halfbaked

    Kan mjölkallergi visa sig på detta sätt?

    Vi har anledning att tro att vår dotter är mjölkallergisk p.g.a. nässelutslag i samband med mjölkintag (gröt). Jag ammar och äter mjölkprodukter. Hon hade mild kolik i 3 mån men har därefter inte visat tecken på ont i magen. Hon har alltid varit rätt krävande, svårsövd och lättväckt men nu har det slagit alla rekord. Hon somnar endast i vagnen eller bilen (6mån gammal) ibland i sängen men det är sent på kvällen om jag och sambon håller fast henne och ammar henne samtidigt. Hon kan vara vaken 8 timmar och vara helt förstörd men ändå inte gå söva på annat sätt. Hon vaknar säkert 10 ggr per natt och sover mest bara om man håller om henne och hon får snutta på bröstet. Vad tror ni experter? Kan detta vara symptom?

  • Svar på tråden Kan mjölkallergi visa sig på detta sätt?
  • Anonym (Japp)

    Låter som min dotter! När hon började få mjölkfri ersättning ändrades hennes sovvanor totalt och hon blev så mycket lugnare och mer harmonisk.

    Testa mjölfritt 1-2 veckor så kommer du se skillnad om det är mjölkallergi som är orsaken.

  • halfbaked
    Anonym (Japp) skrev 2017-02-04 22:20:35 följande:

    Låter som min dotter! När hon började få mjölkfri ersättning ändrades hennes sovvanor totalt och hon blev så mycket lugnare och mer harmonisk.

    Testa mjölfritt 1-2 veckor så kommer du se skillnad om det är mjölkallergi som är orsaken.


    Grejen är att jag 3 ggr testat mjölkfritt. Senast då hon var 3 mån. Jag tyckte inte jag märkte någonting Men nu har vi gett semper och nestlegröt och då har hon blossat upp i ansiktet och på halsen (av hemmagjord gröt gör hon inte det) så man funderar ju. Kan man inte kräva att få testa pricktest/blodprov el så för att få det svart på vitt? Förstår ju att jag måste sluta äta mjölkprodukter också men det är en stor omställning och tycker jag fått 0 stöttning från bvc. Men ska absolut testa igen men för att det ska visa sig på pricktest/blodprov måste hon ha antikroppar vad jag förstår vet inte om jag ska sluta före test eller? Får nog ringa bvc på måndag...
  • mammatilltretrollsnart

    Har 3 barn varav 2 med mjölkproteinallergi. Första Barnet skrek, ville inte amma eller äta. Förknippade detta mes olust och det hela slutade med sond. Han matvägrade och Bvc ssk förstod ingenting så vi hamnade på östra sjukhuset flera ggr innan vi fick hjälp.
    Vår yngsta son 8 mån är också allergisk mot mjölkprotein. Enda symtomet är att han blir helt förstoppad och behöver lavemang för att bajsa. Inga problem nu med mjölkfritt????????.
    Prova att uteslut all mjölkprotein under 1 månad. Ni kommer få ett helt annat liv om det hjälper. Jag lovar, klart värt att prova.
    Lycka till!!!

  • Frontline

    Symtom


    Det är vanligt att barn med komjölksallergi


    har ont i magen har nässelutslag eller eksem kräks har diarré inte går upp i vikt har blodig avföring på grund av att tjocktarmens slemhinna har blivit irriterad.

    Vid svår allergi kan barnet få luftvägsbesvär med snuva, hosta eller astma.

    Vår kille hade ont i magen jämt
    Kräktes ofta
    Gick inte upp i vikt
    Hosta och astma..
    Detta började när han var halvåret gammal
    Vi sökte för det och vi sökte för det om och om igen men han var en helt normal kille sa dom..
    Sökte vidare och när han var lite över 3 år sa en läkare att vi skulle utesluta allt med mjölkprotein under 6 månader vilket vi gjorde och det vart skillnad redan efter någon månad.
    Vi fortsatte ytterligare 4 månader innan vi testade att ge mat med mjölkprotein och då klarade han av det.

    Idag är han av med alla symtom utom astman men den kommer mest om han blir förkyld och han älskar mjölk...

    Han har dock aldrig haft nässelutslag, varit krävande eller svårsövd...


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Mascaraklumpar

    Ja, nässelutslagen i samband med mjölkintag kan absolut bero på allergi. Ersättning och vanlig mjölk innehåller en miljon gånger så mycket komjölksprotein som bröstmjölk, så det är inte konstigt att hon reagerar med utslag på komjölk men inte bröstmjölk.

    Däremot kolik, svårsövdhet osv hänger antagligen inte ihop med detta i ditt fall om hon har haft detta hela tiden och du provat komjölksfritt. Dessa problem är jättevanliga och ses i samma frekvens hos barn där mamman inte dricker mjölk. Det är alltså inte konstigt alls att få ett kolikbarn som sedan dessutom visar sig vara mjölkallergiker, utan att det har något samband.

    Och nej, man kan inte testa om barnet är allergiskt genom blodprov eftersom det är stor risk både för falskt positiva och falskt negativa svar. Det är elimination/provokation som gäller, dvs man får utesluta all mjölk och se om utslagen försvinner, och sen prova ge en liten mängd längre fram och se om barnet reagerar.

  • Mascaraklumpar
    Mascaraklumpar skrev 2017-02-05 08:42:13 följande:

    Ja, nässelutslagen i samband med mjölkintag kan absolut bero på allergi. Ersättning och vanlig mjölk innehåller en miljon gånger så mycket komjölksprotein som bröstmjölk, så det är inte konstigt att hon reagerar med utslag på komjölk men inte bröstmjölk.

    Däremot kolik, svårsövdhet osv hänger antagligen inte ihop med detta i ditt fall om hon har haft detta hela tiden och du provat komjölksfritt. Dessa problem är jättevanliga och ses i samma frekvens hos barn där mamman inte dricker mjölk. Det är alltså inte konstigt alls att få ett kolikbarn som sedan dessutom visar sig vara mjölkallergiker, utan att det har något samband.

    Och nej, man kan inte testa om barnet är allergiskt genom blodprov eftersom det är stor risk både för falskt positiva och falskt negativa svar. Det är elimination/provokation som gäller, dvs man får utesluta all mjölk och se om utslagen försvinner, och sen prova ge en liten mängd längre fram och se om barnet reagerar.


    Läste nog lite slarvigt. Har hon blivit svårsövd osv efter att ni börjat med gröt så är det givetvis mycket möjligt att det finns ett samband.
  • Nyfikna72

    Tänk på att barn ända upp i 2-3 års åldern kan reagera på allt möjligt utan att det handlar om allergi. Det är liksom immunförsvarets sätt att arbeta och många klassiska saker kan ge utslag men det är då kroppens immunförsvar ska få nåt att arbeta med. Om däremot utslag eller besvär fortsätter eller förvärras så lär man såklart utreda saken. Det är därför det är dumt att ta egna beslut baserade på enstaka besvär, att man testar olika saker och kommer fram till nåt på eget bevåg. Risken är då överhängande att man får nåt som liknar placeboeffekten och man bestämmer sig för att det nog vart mycket bättre och så har man bestämt sig för att barnet är allergiskt och utesluter en massa. Kanske helt i onödan och kroppen får då aldrig bekämpa nånting och man kanske blir sårbar på andra sätt istället.

  • Mascaraklumpar
    Nyfikna72 skrev 2017-02-05 11:11:08 följande:

    Tänk på att barn ända upp i 2-3 års åldern kan reagera på allt möjligt utan att det handlar om allergi. Det är liksom immunförsvarets sätt att arbeta och många klassiska saker kan ge utslag men det är då kroppens immunförsvar ska få nåt att arbeta med. Om däremot utslag eller besvär fortsätter eller förvärras så lär man såklart utreda saken. Det är därför det är dumt att ta egna beslut baserade på enstaka besvär, att man testar olika saker och kommer fram till nåt på eget bevåg. Risken är då överhängande att man får nåt som liknar placeboeffekten och man bestämmer sig för att det nog vart mycket bättre och så har man bestämt sig för att barnet är allergiskt och utesluter en massa. Kanske helt i onödan och kroppen får då aldrig bekämpa nånting och man kanske blir sårbar på andra sätt istället.


    Visserligen sant, det där med placeboeffekten. Överdiagnostiseringen av allergier hos små barn är stor. Men grejen är att det GÅR inte att utreda mjölkproteinallergi och komma fram till ett säkert svar genom prover eller undersökning, utan det enda sättet är att plocka bort mjölken och gå efter egen upplevelse av förbättring/försämring. Även om det sedan blir så att nio av tio allergier egentligen inte är en allergi så får det bli så, det är bättre än att den tionde äter mjölk fast den inte tål det och riskerar sin hälsa. Att vara utan mjölkprotein under ett par år tidigt i livet för att sedan börja äta det är dessutom, utifrån vad vi vet idag, inte skadligt på något sätt.

    För exempelvis gluten är det annorlunda, där kan man få ett säkert svar med prover+biopsi och där ska man inte utesluta det på eget bevåg.
  • Nyfikna72

    Jo men problemet är ju att många drar dessa slutsatser när barnen oftast är väldigt små och då kan de verkligen reagera på allt möjligt helt naturligt. Är man osäker, första barnet kanske och man märker att barnet inte har ont i magen utan mjölk så är det ju snabbt bestämt att barnet är "allergiskt". Att ett barn är oroligt i magen eller bajset är märkligt eller att det är nå nätter med ont i magen kan ju faktiskt vara helt naturligt, det är oftast ändå en del i immunförsvarets arbete. Jag säger ingenting om det verkligen handlar om återkommande besvär men trenden nu är ju ändå att otroligt många barn diagnostiseras fel alldeles för tidigt. Många ggr av en förälder.

  • halfbaked

    Hon har alltid varit lite "besvärlig", skrikig och krävande men inte så här svårsövd som senaste veckorna. Svårt att veta såklart men vill inte testa ge gröt igen eller så för hon får stora utslag över hela ansiktet och halsen, orolig att hon ska få andningssvårigheter. Hon har mjölkallergi i "generna" så vi är väl mer uppmärksamma än andra föräldrar kanske. Men om hon inte reagerar på bröstmjölk hmm ska jag ändå utesluta mjölk i kosten och se om hon blir "lugnare", lättare att söva och sover bättre på nätterna? Om det inte har med någon allergi att göra vet vi ju inte om hon är allergisk genom uteslutning? Vill ju verkligen inte ge henne rena mjölkprodukter igen och riskera någon allergisk chock...

    Hon får ju inte utslag av bröstmjölken (men har lite eksem sedan hon var liten, dock har det blivit bättre med att smörja dagligen). Så himla knepigt. Får väl börja käka mjölkfritt då och sen äta det igen...? Men när börjar man ge mjölkprodukter? Vi introducerar ju mat nu. Bvc verkar inte vara så engagerade vad vi märkt tidigare utan tycker man får prova sig fram. (??!)

Svar på tråden Kan mjölkallergi visa sig på detta sätt?