• beckfraz

Hur ska jag göra mig av med min styvmamma?

Jag är en kille på 17 år och styvmamman har varit i familjen dom senaste 6 åren. Hon och jag har aldrig kommit bra överens men jag har ändå accepterat henne. Nu har jag tröttnat på henne och vill bli av med henne från familjen. Min pappa är nöjd med förhållandet och verkar inte bry sig om att min relation till henne är dålig.

Så hur gör man sig av med sin styvmamma?

• Svar på tråden Hur ska jag göra mig av med min styvmamma?
  • Carambolan

Det absolut enklaste är nog att du gör smarta val när det gäller skola och jobb så att du kan flytta hemifrån så tidigt som möjligt.

• Anonym (mm)
    beckfraz skrev 2017-02-05 08:13:46 följande:

Jag är en kille på 17 år och styvmamman har varit i familjen dom senaste 6 åren. Hon och jag har aldrig kommit bra överens men jag har ändå accepterat henne. Nu har jag tröttnat på henne och vill bli av med henne från familjen. Min pappa är nöjd med förhållandet och verkar inte bry sig om att min relation till henne är dålig.

Så hur gör man sig av med sin styvmamma?

Hur då tröttnat? Är hon taskig mot dig eller vad menar du? Hur har du klarat av de sex åren om hon är så "förfärlig"? Eller är det så att du över driver en aning (som tonåringar lätt kan göra). Är du inte glad att din pappa är lycklig? 

på vilket sätt är er relation dålig?
  • Miriami

Om du ändrade på ditt tankesätt och börjar att tänka i banorna hur du ska förbereda dig för att flytta hemifrån. Du är snart myndig. Utbilda dig skaffa dig ett jobb och flytta. Det är lättare att stå ut om du tänker som så att du ska flytta snart.

Jag själv flyttade när jag var 17år.

Du kan inte få bort din styvmamma. Respektra att din pappa älskar henne.

• beckfraz

Flytta hemifrån ska jag absolut göra men jag bor i stockholm och det är lite svårt att få förstahandskontrakt här. Om jag ska köpa lägenhet måste jag jobba ihop till tillräckligt med pengar för att kunna betala en kontantinsats så kan inte flytta på några år.

Till er som säger att jag borde acceptera henne för min pappa älskar henne. Borde inte min pappa bry sig mer om mig än henne eftersom jag är hans barn medans hon bara är en häxa?

• Dixie

Så du menar att du ska "göra slut" åt din pappa??

Bättre att du planerar för din framtid, du är ju ändå påväg ut i vuxenlivet, finns väl ingen anledning att din pappa ska behöva sitt helt själv bara för du inte tycker om hans sambo...

• Dixie
    beckfraz skrev 2017-02-05 08:25:27 följande:

Flytta hemifrån ska jag absolut göra men jag bor i stockholm och det är lite svårt att få förstahandskontrakt här. Om jag ska köpa lägenhet måste jag jobba ihop till tillräckligt med pengar för att kunna betala en kontantinsats så kan inte flytta på några år.

Till er som säger att jag borde acceptera henne för min pappa älskar henne. Borde inte min pappa bry sig mer om mig än henne eftersom jag är hans barn medans hon bara är en häxa?

Gissningsvis tycker inte din pappa att hon är en häxa..... brukar du alltid få din vilja igenom, har det alltid varit du som stått i centrum och nu tycker du det är jobbigt att inte få bestämma??
  • beckfraz
    Dixie skrev 2017-02-05 08:26:26 följande:

Så du menar att du ska "göra slut" åt din pappa??

Bättre att du planerar för din framtid, du är ju ändå påväg ut i vuxenlivet, finns väl ingen anledning att din pappa ska behöva sitt helt själv bara för du inte tycker om hans sambo...

Om jag kommer och hälsar på min pappa kommer jag tvingas träffa henne även fast jag flyttat!
  • beckfraz
    Dixie skrev 2017-02-05 08:28:41 följande:
    Gissningsvis tycker inte din pappa att hon är en häxa..... brukar du alltid få din vilja igenom, har det alltid varit du som stått i centrum och nu tycker du det är jobbigt att inte få bestämma??
    Nej brukar inte få min vilja igenom. Det har inte varit jag som står i centrum tycker det är jobbigt att ha henne i familjen.
  • Dixie
    beckfraz skrev 2017-02-05 08:28:53 följande:

Om jag kommer och hälsar på min pappa kommer jag tvingas träffa henne även fast jag flyttat!

Så det är bättre att din pappa sitter själv, än att du ska behöva träffa henne de gånger du hälsar på.... det låter väldigt självcentrerat!
  • Annelie 76

Växer upp och flyttar hemifrån. Du behöver inte gilla henne bara vara artig och normalt trevlig. Fixar du att vara det mot lärare och klasskamrater så kan du vara det mot henne också.

Svar på tråden Hur ska jag göra mig av med min styvmamma?