• Fitnessmamman

Får Dagispersonal prata om andra föräldrar?

Fick häromdagen veta att en i personalen på mitt barns dagis har pratat om mig och mitt barn med en annan förälder.

Är detta okey?

Jag hade blivit upprörd över en sak och tagit detta med berörd personal. Och detta pratade då personen i fråga med den andra föräldern. Hon hade tydligen blivit jätteledsen för mitt "utbrott" som hon kallade det.

Men hur funkar det? Är detta okey?

• Svar på tråden Får Dagispersonal prata om andra föräldrar?
  • Anonym (..)

Vad är det hon har sagt till den andre föräldern?

• Froken Lokens
    Fitnessmamman skrev 2017-02-05 12:29:43 följande:

Fick häromdagen veta att en i personalen på mitt barns dagis har pratat om mig och mitt barn med en annan förälder.

Är detta okey?

Jag hade blivit upprörd över en sak och tagit detta med berörd personal. Och detta pratade då personen i fråga med den andra föräldern. Hon hade tydligen blivit jätteledsen för mitt "utbrott" som hon kallade det.

Men hur funkar det? Är detta okey?

Låter som att ni båda agerat fel.
  • Fitnessmamman
    Froken Lokens skrev 2017-02-05 12:33:06 följande:

Låter som att ni båda agerat fel.

På vilket sätt har jag agerat fel? Jag skällde inte på henne. Jag gapade inte och skrek utan jag markerade tydligt att det som hade hänt var fel. Jag vill absolut inte bråka med personalen. Jag vill ha god kontakt med dem så jag kan känna.mig trygg med att lämna mitt barn där. Och då måste jag också ta upp saker som jag upplever är fel.
  • Fitnessmamman
    Anonym (..) skrev 2017-02-05 12:31:41 följande:

Vad är det hon har sagt till den andre föräldern?

Oj vad är det hon inte har sagt!?

Den andra föräldern har pratat om att mitt barn skulle hem till ett annat barn. Att jag skulle skällt ur personen (jag skäller aldrig ut någon. Jag pratar lungt men bestämt) hon har pratat om mig och mitt barn vad vi gör osv osv....
  • Fitnessmamman
    Fitnessmamman skrev 2017-02-05 12:39:33 följande:

Oj vad är det hon inte har sagt!?

Den andra föräldern har pratat om att mitt barn skulle hem till ett annat barn. Att jag skulle skällt ur personen (jag skäller aldrig ut någon. Jag pratar lungt men bestämt) hon har pratat om mig och mitt barn vad vi gör osv osv....

Personalen har pratat med den andra föräldern ska det stå...
  • viseversa

Det är såklart inte okej. Som personal på förskola har du tystnadsplikt och får alltså INTE prata om barn eller föräldrar med andra föräldrar eller andra som inte har med det att göra. Jag skulle maila chefen för förskolan om jag var du.

• Fitnessmamman
    viseversa skrev 2017-02-05 13:21:00 följande:

Det är såklart inte okej. Som personal på förskola har du tystnadsplikt och får alltså INTE prata om barn eller föräldrar med andra föräldrar eller andra som inte har med det att göra. Jag skulle maila chefen för förskolan om jag var du.

Tack för ditt inlägg. Kanske borde göra det. Det har vart så mycket problem med den nya personalen som jag vet att flera andra föräldrar reagerat på med. Blir ju trött på att vara en typ av skvaller kärring till deras chef med...
  • viseversa
    Fitnessmamman skrev 2017-02-05 13:24:07 följande:
    Tack för ditt inlägg. Kanske borde göra det. Det har vart så mycket problem med den nya personalen som jag vet att flera andra föräldrar reagerat på med. Blir ju trött på att vara en typ av skvaller kärring till deras chef med...
    Jo fast så ska du inte känna. Det är hon som gör fel. Att bryta mot tystnadsplikten är ingen liten sak. Finns en anledning till att dom reglerna finns. Hon får inte prata om föräldrar och barn utanför jobbet heller med sina vänner tex. Och absolut inte nämna namn på föräldrar och barn. Det är jättehårt detta. Just för att skydda barn och föräldrar. Vem pratade hon med? Och hur vet du detta? Hade det hänt mig hade jag inte varit nådig.
  • Fitnessmamman
    viseversa skrev 2017-02-05 13:30:42 följande:

Jo fast så ska du inte känna. Det är hon som gör fel. Att bryta mot tystnadsplikten är ingen liten sak. Finns en anledning till att dom reglerna finns. Hon får inte prata om föräldrar och barn utanför jobbet heller med sina vänner tex. Och absolut inte nämna namn på föräldrar och barn. Det är jättehårt detta. Just för att skydda barn och föräldrar. Vem pratade hon med? Och hur vet du detta? Hade det hänt mig hade jag inte varit nådig.

Fick veta detta av den föräldren som hon pratat med. Mitt barn och hennes barn lekte häromdagen och då berättades detta för mig
  • viseversa
    Fitnessmamman skrev 2017-02-05 13:33:31 följande:
    Fick veta detta av den föräldren som hon pratat med. Mitt barn och hennes barn lekte häromdagen och då berättades detta för mig
    Bra att det kom ut. Denna personal måste vara väldigt korkad.
Svar på tråden Får Dagispersonal prata om andra föräldrar?