• sextiotalist

barnet va planerat, kan han göra juridisk abort?

Anonym (Moa) skrev 2017-02-15 08:10:49 följande:

Nu har han blivit samma idiot som innan igen. Bara att du vill han ha barnet så att han kan ha "makt"..
    känner mig så hjälplös och mår illa när jag tänker på honom. Han vill följa med på inskrivning och ultraljud på MVC, måste jag informera honom om dessa tider eller kan jag underhålla honom det utan att det får konsekvenser?

Eftersom det är din kropp, din kropp som undersöks, så har du rätt att bestämma vilka som får vara med. Hans rättigheter kommer först när barnet är fött och faderskapet fastställt.
    Du behöver inte ha med honom vid förlossningen heller.
    Så nej, inga konsekvenser alls.
  • sextiotalist
    Anonym (Moa) skrev 2017-02-15 08:21:06 följande:

Jag har tänkt neka honom vårdnaden när jag ska ange fader och sånt. Kan jag få en nackdel genom att inte berätta anser

Nej, fortfarande, han har inga som helst rättigheter till detta eftersom det först när han blir pappa juridiskt som han har rätt till information.
    Du har automatiskt enskild vårdnad eftersom ni inte är gifta (är ni gifta så blir det automatiskt gemensam vårdnad) och det finns inget som kan tvinga dig i första läget att skriva på för gemensam vårdnad. Om han sedan vill ha gemensam vårdnad, så får han driva processen, och det kan ta tid.
  • sextiotalist
    Anonym (Moa) skrev 2017-02-15 08:22:21 följande:

Oj det blev helt tokigt!
    Tänkte fråga om jag kan få nackdelar i en ev rättsprocess för att jag inte informerat pappan om sådana möten fast han utryckt att han vill vara med?

Nej, eftersom det faller under patientsekretess. Det är fortfarande din kropp som undersöks, det är din hälsa man kontrollerar, självklart kontrollerar man fostrets hälsa också, men fostret räknas som del av din kropp tills det är fött.
Svar på tråden barnet va planerat, kan han göra juridisk abort?