Inlägg från: Guapa |Visa alla inlägg
  • Guapa

Medborgarlön - Vilket är ditt bästa argument för eller emot?

Det är en väldigt intressant fråga och jag kommer följa tråden. Vi får se om det går att göra en utvärdering av Finlands experiment om ett par år.

Jag är tyvärr inte särskilt insatt i ämnet men spontant:

+ Minskade administrationskostnader = mer skattepengar över till annat

+ Minskad stress hos befolkningen. Tid kan läggas på bättre saker än att söka bidrag, överklaga beslut etc. Kanske långsökt men bättre folkhälsa i stort?

- Väldigt många jobbtillfällen försvinner

- Kanske blir folk mindre motiverade att jobba om de kan överleva på basbeloppet.

• Guapa
    Valkyria75 skrev 2017-02-05 19:10:30 följande:

Menar du att alla skulle ha samma lön oavsett arbetsinsats eller yrke? Eller menar du en form av minimilön alla är garanterade, men man kan få mer beroende på vad man gör?

De olika alternativen skulle innebära rätt olika saker för mig.

Ja, en tydlig definition av vad medborgarlön är vore bra i trådstarten. Jag tänker mig ett basbelopp som alla medborgare får oavsett om de jobbar, är sjukskrivna etc. Ett minimibelopp som går att överleva på och som kan ersätta en stor del av bidragssystemet men som är tillräckligt lågt för att motivera jobb. Lön från jobb får man utöver medborgarlönen. Men det kanske innebär något helt annat?
  • Guapa
    Tyrfing skrev 2017-02-05 19:18:39 följande:

Fast samtidigt skulle de som blir mindre motiverade att jobba lämna plats åt villiga arbetslösa. Jag skulle tippa att det är ett antal som skulle lämna sina jobb/springvikariat antingen av lättja eller att de inte mår bra under sina omständigheter (gränsen till utmattning, kroppar som får stryk, kamp med försäkringskassan osv). 

Ja så skulle det också kunna bli. Svårt att spekulera i hur folk skulle agera i praktiken.

Nivån för basbeloppet är också avgörande. För en ensamstående är 7000 kr/mån inte mycket pengar. Precis så man klara de basala behoven. Men om ett gäng på ex 4 20-åringar slår sina påsar ihop och börjar leva i kollektiv har de plötsligt massor av pengar att röra sig med. De delar på alla fasta räkningar och kan leva loppan för resten. Knappast så att det motiverar fortsatta studier.
  • Guapa
    Farfallos skrev 2017-02-06 13:56:04 följande:

Varför skulle många jobb försvinna?

En rejäl effektivisering av bidragssystemet kommer innebära att en stor mängd mantimmar och därmed även personal kommer kunna plockas bort.
  • Guapa
    Kasperina skrev 2017-02-06 19:25:36 följande:

Och där skapade du precis en helt ny marknad för svartjobb

Poängen med medborgarlön är just att det är något som alla medborgare ska få.

Säg att man får den från 18-årsdagen. Då uppför alla andra bidrag iom det.

Inget studiebidrag, inga socialbidrag, ingen sjukersättning för långtidssjukskrivna. Någon typ av a-kassa behövs, barnbidrag och bostadsbidrag. Sjukersättning för dem som arbetar, men kanske via sjukförsäkringar som betalas via arbetsgivaren. Ta bort hela bidragsfusket och 75% av bidragsadministrationen (vild gissning). 

Arbete lönar sig iom att man då får en högre inkomst, men lönerna kan sänkas iom att man får sin medborgarlön i grunden.

Studiebidragen är ju en pytteliten del om man jämför med de totala lånen som studenter behöver ta. Medborgarlön skulle i så fall innebära att studenterna inte längre behövde ta studielån. Låter dyrt. Men kul för studenterna :)
Svar på tråden Medborgarlön - Vilket är ditt bästa argument för eller emot?