• Anonym (Josse)

Vem sjukskriver under graviditet?

Väntar mitt första barn och är i vecka 17.

Mår dock inte bra, och skulle behöva träffa en läkare. Vet att på MVC där jag går är läkaren endast en gång i månaden. Är inte det väldigt lite?

Blir det konstigt om jag ringer VC? Blir det svårare att få till en sjukskrivning av en allmän-läkare än en på MVC?

• Svar på tråden Vem sjukskriver under graviditet?
  • Långbenopluto

Det beror på varför man behöver en sjukskrivning, vad problemet är. Men en läkare på VC kan sjukskriva en gravid.

• nnnnnnnn

Ring och prata med din BM, kanske kan läkaren komma en extra gång? ELler så är det kanske dags för läkarens månatliga besök snart? Eller kan de rekommendera dej till VC eller en annan läkarklinik?

• Anonym (Spec.)

Via mvc kan du få remiss till spec-mvc där en läkare kan sjukskriva dig. Brukar gå fort.

• Anonym (:):))

När jag var gravid ringde jag bara vårdcentralen och min familjeläkare sjukskrev mig. Blev sjukskriven för ryggont. Kontakta VC och hör med dem? 

• Anonym (VC)

Vårdcentralen sjukskrev mig utan problem.

• Fru Ve

Min MVC har ingen läkare alls så jag har fått gå till vanliga VC. Har fått sjukskrivning därifrån p.g.a. foglossning. Fördelen om man har läkare på MVC kanske är att denne har mer kunskap och förståelse just för gravida kvinnors krämpor, till skillnad från vissa läkare på MVC. 

• Anonym (Spec läkare)

Jag sjukskrevs först av vc tilla jag fick läkartid hos mvc. Läkaren på vc sa att en spec läkare ger mer tyngd till sjukskrivningen, hos försäkringskassan. Men eftersom jag inte kunde jobba alls så kunde han sjukskriva mig först. Hör är det också få läkartider så jag fick tid hos mvc läkare i en annan kommun.

• Anonym (sjukskriven)

Hej,
    Det beror nog på vad du är för sjuk.
    Jag är också gravid med mitt första barn och i v 17 precis som dig :)
    Är sjukskriven sedan en månad tillbaka pga migrän och jag gick genom en läkare. Bokade en tid hos VC, var inga konstigheter med att få en sjukskrivning.

Hoppas du mår bättre snart!

• Ruter

Jag blev sjukskriven för illamående och kräkningar i 3 månader och jag ringde till min barnnorska och hon ordnade så läkaren ringde upp mig sen sjukskrev hon mig via telefon två veckor åt gången, när sjukskrivningen höll på att gå ut ringde hela giden läksfen upp och frågade om den behövde förlängas. Så vänd till din barnmorska/ mvc så berättar hon vart du ska väbda dig /göra.

• Anonym (sjukskriven)
    Ruter skrev 2017-02-06 10:43:26 följande:

Jag blev sjukskriven för illamående och kräkningar i 3 månader och jag ringde till min barnnorska och hon ordnade så läkaren ringde upp mig sen sjukskrev hon mig via telefon två veckor åt gången, när sjukskrivningen höll på att gå ut ringde hela giden läksfen upp och frågade om den behövde förlängas. Så vänd till din barnmorska/ mvc så berättar hon vart du ska väbda dig /göra.

Fick du det godkänt från FK i 3 månader?

• Anonym (FK)

En allmänläkare kan absolut sjukskriva dig. Det FK tittar på är hur välbeskrivna dina besvär och de konsekvenser de får för din arbetsförmåga är, inte vem som sjukskriver.

I de fall det finns oklarheter kring de rent medicinska aspekterna som handläggaren behöver rådfråga försäkringsmedicinsk rådgivare (aka "FKs läkare") om avidentifieras alltid läkarintyget först så att det inte framgår vem som är sjukskrivande läkare / instans. Detta just för att undvika att man färgas av vem det är som sjukskriver.

• Ruter
    Anonym (sjukskriven) skrev 2017-02-06 10:50:52 följande:

Fick du det godkänt från FK i 3 månader?

Ja, jag fick det godkänt av fk utan några som helst problem. Ända gången jag pratade med fk va när jag började jobba halvtid efter tre månader och då av andledningen att jag jobbade hela pass men hälften antal dagar och rede ut mitt schema och funka kanon :)
Svar på tråden Vem sjukskriver under graviditet?