• Boomerbums

    Jag har 7 småsyskon, fråga vad ni vill

    Hejsan alla! Jag är en tjej som har 7 småsyskon, alltså är jag det äldsta barnet i en familj på 10 personer.

    Jag vet ett många blir förvånade och frågar massor av saker, vissa undrar vad mina föräldrar håller på med, medan andra tror att vi vill ha bidrag eller att mina föräldrar är väldigt religösa och skaffar massor av barn pga det.

    Jag vet också att folk har väldigt olika åsikter om stora familjer, då vissa tycker att det är sjukt med fler än 4 barn, vissa tycker att man ska ha två, vissa tycker det är tråkigt med 1 osv.

    Så jag kan svara på frågor ni undrar över, om ni skulle vilja veta något alternativt inse att vara en stor familj inte behöver vara kaos och skrikande ungar överallt

  • Svar på tråden Jag har 7 småsyskon, fråga vad ni vill
  • Boomerbums
    Anonym (Rutan) skrev 2017-02-05 22:33:59 följande:

    Är ni laestadianer?


    Nej, vi är inte religösa.
  • Anonym (Mamma)

    Har du några råd till en mamma med snart fem barn?

    Alltid kul att få höra barnens perspektiv :) tänker främst på min äldsta tjej på 10 år. Hon är väldigt duktig o vill gärna hjälpa till, tex i morse satt jag o amma minstingen när vår 2 åring kom upp. Utan att jag ber om det lyfter hon upp henne och pussar henne på kinden o frågar vad hon vill ha till frukost, fixar i ordning frukost o myser o gosar med henne. Det är ju fantastiskt att se o jag blir väldigt stolt och glad men är samtidigt rädd att hon tar för stort ansvar..

    En sån där grej folk varnar för..

    Vad säger du som är äldst?

  • cosinus

    Hur löste ni bilfrågan eller är det så stor ålderskillnad att ni aldrig åkte ihop alla. 9-säten är väl max för vanliga bilar.

    Hur mycket aktiviteter kunde ni ha och hur löstes logistiken? Har själv 4 barn med olika aktiviteter och det är ett rent ut sagt djäkla pussel :)

    Känner du dig nära dina yngsta syskon? Min lillebror är 11 år yngre, minns knappt att jag bott hemma och det är först i vuxen ålder det känts som vi haft något utbyte av varandra.

  • Anonym (x)

    Tycker du själv att ni har varit för många? Negativa/positiva erfarenheter?
    Hur många barn vill du själv ha?

  • Jasmin Karlsson

    Många som är kritiska till många barn säger att barnen inte hinner få tillräckligt med uppmärksamhet från sina föräldrar, stämmer det? Känner du dig nära din mamma o pappa?

  • Boomerbums
    Anonym (Mamma) skrev 2017-02-05 22:39:32 följande:

    Har du några råd till en mamma med snart fem barn?

    Alltid kul att få höra barnens perspektiv :) tänker främst på min äldsta tjej på 10 år. Hon är väldigt duktig o vill gärna hjälpa till, tex i morse satt jag o amma minstingen när vår 2 åring kom upp. Utan att jag ber om det lyfter hon upp henne och pussar henne på kinden o frågar vad hon vill ha till frukost, fixar i ordning frukost o myser o gosar med henne. Det är ju fantastiskt att se o jag blir väldigt stolt och glad men är samtidigt rädd att hon tar för stort ansvar..

    En sån där grej folk varnar för..

    Vad säger du som är äldst?


    Fint att hon hjälper till! Jag skulle dock inte be henne om ansvar som att jämt ta hand om sina syskon, mina föräldrar har i stort sätt aldrig bett mig att fixa frukost osv, men det gör jag gärna själv ändå!

    Jag tror att jag skulle tröttna på min familj om jag var tvungen att ta hand om allt, det kanske din dotter också skulle?

    Så TVINGA inte din dotter till att ta hand om sina syskon så är det nog inget problem :)
    cosinus skrev 2017-02-05 22:40:49 följande:

    Hur löste ni bilfrågan eller är det så stor ålderskillnad att ni aldrig åkte ihop alla. 9-säten är väl max för vanliga bilar.

    Hur mycket aktiviteter kunde ni ha och hur löstes logistiken? Har själv 4 barn med olika aktiviteter och det är ett rent ut sagt djäkla pussel :)

    Känner du dig nära dina yngsta syskon? Min lillebror är 11 år yngre, minns knappt att jag bott hemma och det är först i vuxen ålder det känts som vi haft något utbyte av varandra.


    Vi har två bilar, en bil med plats för sju och en vanlig bil med plats för fem. Vi bor alla åtta barn hemma just nu och det är inget problem, varken med att åka bil eller med aktiviteter.

    Ang aktiviteter har vi det 3 dagar i veckan så det är ganska lungt.

    Mellan mig och den yngsta är det 13 år och jag älskar henne till månen och tillbaka! Känner mig väldigt nära dom små
  • Boomerbums
    Anonym (x) skrev 2017-02-05 22:43:46 följande:

    Tycker du själv att ni har varit för många? Negativa/positiva erfarenheter?

    Hur många barn vill du själv ha?


    När jag var mindre (drygt 9-13) tyckte jag att det var jobbigt att säga att jag hade många syskon, även om jag hade färre syskon då än vad jag har idag.

    Jag vet att min ena syster som är i den åldern tycker det är jobbigt nu att ha så många syskon, men det verkar ändras ju äldre man blir då jag är superstolt över att ha 7 småsyskon!

    Svårt att säga direkt vad som har vart negativt eller positivt, då sånt nog finns i alla familjer, varken om man har 1 eller 7 syskon.

    Jag skulle vilja ha 4-5 barn, troligtvis inte 8 iallafall
  • Anonym (Mamma)
    Boomerbums skrev 2017-02-06 16:59:26 följande:

    Fint att hon hjälper till! Jag skulle dock inte be henne om ansvar som att jämt ta hand om sina syskon, mina föräldrar har i stort sätt aldrig bett mig att fixa frukost osv, men det gör jag gärna själv ändå!

    Jag tror att jag skulle tröttna på min familj om jag var tvungen att ta hand om allt, det kanske din dotter också skulle?

    Så TVINGA inte din dotter till att ta hand om sina syskon så är det nog inget problem :)Vi har två bilar, en bil med plats för sju och en vanlig bil med plats för fem. Vi bor alla åtta barn hemma just nu och det är inget problem, varken med att åka bil eller med aktiviteter.

    Ang aktiviteter har vi det 3 dagar i veckan så det är ganska lungt.

    Mellan mig och den yngsta är det 13 år och jag älskar henne till månen och tillbaka! Känner mig väldigt nära dom små


    Tusen tack för svar :) nä jag har faktiskt aldrig bett henne om det. Hon gör det för att hon själv vill, verkar tycka det är mysigt :)
  • Anonym (Q)
    Boomerbums skrev 2017-02-06 17:05:21 följande:
    När jag var mindre (drygt 9-13) tyckte jag att det var jobbigt att säga att jag hade många syskon, även om jag hade färre syskon då än vad jag har idag.

    Jag vet att min ena syster som är i den åldern tycker det är jobbigt nu att ha så många syskon, men det verkar ändras ju äldre man blir då jag är superstolt över att ha 7 småsyskon!

    Svårt att säga direkt vad som har vart negativt eller positivt, då sånt nog finns i alla familjer, varken om man har 1 eller 7 syskon.

    Jag skulle vilja ha 4-5 barn, troligtvis inte 8 iallafall
    Varför vill du inte ha 8 st?
  • Boomerbums
    Jasmin Karlsson skrev 2017-02-06 07:56:08 följande:

    Många som är kritiska till många barn säger att barnen inte hinner få tillräckligt med uppmärksamhet från sina föräldrar, stämmer det? Känner du dig nära din mamma o pappa?


    Känner mig väl ganska nära mina föräldrar, trivs dock ensam så det är inget jag dör av. Mina syskon är väldigt nära dom.

    Självklart får vi uppmärksamhet, ingen frisk förälder kan ju ignoera sina barn liksom
  • Boomerbums
    Anonym (Q) skrev 2017-02-06 17:33:24 följande:

    Varför vill du inte ha 8 st?


    För att jag inte känner för att skaffa 8 barn?

    Kom inte tilbaks med att säga "men om du har 7 syskon, varför vill du då inte ha så många barn själv?" Mina föräldrar har ett syskon var och dom skaffade ju inte två ungar för att det var så dom växte upp, bara för att man är uppväxt i en familj med 8 barn betyder inte det att man själv vill ha så många barn själv :-P
  • Yaniznaya
    Jasmin Karlsson skrev 2017-02-06 07:56:08 följande:

    Många som är kritiska till många barn säger att barnen inte hinner få tillräckligt med uppmärksamhet från sina föräldrar, stämmer det? Känner du dig nära din mamma o pappa?


    Sorry om jag kapar tråden men kan tipsa om något mina föräldrar gjorde. Vi är 6 syskon i min familj och när vi var små brukade vi få ha uppesittarkvällar. Man fick då vara själv uppe senare än alla andra syskon. Man fick välja en förälder (den andre nattade de andra och anslöt sig senare) och man fick välja aktivitet tex pyssel, spel eller liknande. Vi älskade dessa speciella stunder då man fick all uppmärksamhet av föräldrarna. Något jag minns med värme nu i vuxen ålder.

    Så kan rekommendera om man är förälder till många barn.
Svar på tråden Jag har 7 småsyskon, fråga vad ni vill