Behöver hjälp med mattetal (primtal, sammansatt tal)
Hej! Går igenom matte 1b och 2b böckerna igen för att jag i gymnasiet var urdålig i matte och gjorde inget, och känner väl att jag borde ta tag i det:)
Håller just nu på med Primtal, sammansatta tal osv, fastnat på några uppgifter som jag skulle behöva hjälp med, vill inte titta facit för att få svaret kommer inte hjälpa mig att faktiskt lära och FÖRSTÅ hur man räknar ut det och varför. Skulle vara jätte snällt om ni kunde hjälpa mig med dessa, som sagt vill INTE ha svaret utan bara hjälpa mig att förstå hur jag ska gå till väga.
Vad är positiva tal? Är det alla tal?
1141. a) vilken siffersumma har talet 231?
b) Är 231 delbart med 3?
Har förstått att siffersumman då är 2+3+1=6. Men delar man sen 6 med 3 eller 231 med 3?
1142. Är talet primtal eller ett sammansatt tal?
a) 63 b) 19 c) 592 d) 327
Förklara hur du tänker.
Förstår inte riktigt detta alls. Finns det ett sätt att räkna ut det på eller flera olika sätt? Och vilka sätt?
1147. Summan av tre på varandra följande heltal är alltid delbar med 3.
a) visa med eget exempel om detta är sant.
b) Förklara varför detta är sant,
Här förstår jag inte frågan alls.
1148. Inför en temadag på en skola ska eleverna delas upp i grupper, Om eleverna delas upp i par, så blir det en elev över. Likadant blir det om antalet elever i grupperna är 3,5 eller 7. Antalet elever är mindre än 500. Vilket är antalet?
Som sagt. Vill INTE ha svar på vad svaren blir. Utan hjälp med hur man ska räkna ut. :)