• LFF

Räknas inte min son? :(

Beklagar förlusten av ert blivande barn men tyvärr så "räknas" han inte i de sammanhangen eftersom han aldrig hade överlevt eller att man hade försökt rädda honom.

Ta hjälp av kurator för att bearbeta det som skett. Jag har två misslyckade graviditeter bakom mig där båda har dött runt v9 och första gången började jag blöda spontant, andra gången upptäcktes det på KUB-ul i v12+nånting. Det var något av det värsta jag varit med om, att se min döda bebis ligga där så fridfullt. Tyvärr så fick vi inget erbjudande om samtal och jag sökte inte heller hjälp på egen hand vilket resulterade i att när jag väl blev gravid igen spenderades halva graviditeten med att inte våga tro på att det skulle gå vägen denna gång heller. Nu gjorde det som tur var det, annars hade jag nog gått under och vår relation hade aldrig klarat av ytterligare en misslyckad graviditet.

Det som hjälp mig mycket är att våga prata om mina missfall och att vara ärlig, samt att prata mycket här på FL.

• LFF
    Anonym (Änglabarn?) skrev 2017-02-07 11:16:12 följande:

Fast jag vet att han inte räknas som en person eller individ juridiskt. Fast tillräckligt mycket för att få kremeras och spridas i en minneslund.

Det som stör mig är att han tydligen inte räknas som ett änglabarn utan enbart som ett missfall. Han dog inte innan v 12 utan efter och är inte heller ma. Har haft tidiga mf och ett ma. Inget av dessa kunde jag hålla i min hand och se kön, drag av syskon i ansiktet eller räkna alla fingrarna och tårna. Han var mer en ett jävla enkelt missfall men tydligen får jag inte känna och tycka så enligt "äkta" änglamammor. Och tydligen ska jag inte sörja enligt andra som gjort abort i v 15-16 av friska levande barn för det är ju inte nått barn.

Nån som fattar vad jag är ute efter?

Ang kurator. Väntar på samtal och gör hennes förbannade jobb under tiden. Ordnat plats i minneslund t ex. Det utlovades att jag inte skulle behöva men orka jaga nån som är för upptagen tydligen

Men du dissar ju min förlust av ett pyre som dött i v9 på precis samma vis. Jag fick se mitt pyre i v12 eller 13. En alldeles perfekt liten varelse som såg ut att sova. Bilden på skärmen kommer aldrig att lämna mig. Hade jag velat så hade jag säkerligen kunnat se denna lilla pyttemänniska i blodet som kom ut senare samma kväll. Jag kände hur pyret gled ut ur mig. Den förlusten höll på att ta knäcken på vår relation.

Din förlust är vare sig värre än min eller mindre än någon vars barn dött senare. Men för att räknas som änglabarn så finns gränsen att pyret ska ha haft chansen att leva utanför livmodern och det kunde vare sig ditt eller mitt pyre.
  • LFF
    Anonym (Änglabarn?) skrev 2017-02-11 00:16:13 följande:

På vilket sätt dissar jag din förlust?

Du berättar att du minsann kunde se fingrar och tår, spår av syskon etc eftersom ditt pyre dog i v14 till skillnad från om det varit innan v12. Mitt pyre dog i v9 men det var ett alldeles perfekt litet ansikte där.

Alla förluster av önskade och älskade pyren är lika värda men ett barn räknas det som om det kan leva utanför livmodern.
Svar på tråden Räknas inte min son? :(