Räknas inte min son? :(
Sorg kan inte mätas eller jämföras. Sorg är subjektivt. Det finns ingen sorg som är mer "rätt" än någon annans. Därför finns heller ingen sorg som är överdriven eller "fel".
Dock finns medicinska termer och medicinska ställningstaganden, exempelvis att ett barn som är 14 veckor medicinskt inte räknas som ett barn då han inte skulle kunna överleva. Rent juridiskt är det alltså inget barn, än. Det betyder inte att ditt barn inte räknas, eller inte får sörjas. Du har precis samma rätt till din sorg som alla andra som förlorat ett barn. Det är du som bestämmer om han var ett barn för dig, det kan ingen juridik, medicin eller annans åsikt ändra på.
Du kan leta bekräftelse i hur många trådar du vill, vissa kommer hålla med dig - vissa kommer tycka att ditt barn inte var någon barn än. Det kan kännas orättvist, men du har själv uttryckt i tråden att din son minsann var ett barn och "inget vanligt simpelt missfall". Hur tror du att det påverkar andra som förlorat? Det är precis samma smärta och orättvisa som brinner i deras bröst som i ditt. För du säger precis samma sak till dem, att den förlusten och sorgen inte väger lika tungt - för ditt barn var minsann inget simpelt missfall som deras. Du ifrågasätter andra om det verkligen var 14 veckor, eller om det avstannat tidigare. Om deras barn verkligen hade fingrar och tår. Ser du inte problemet i det?
Jag förstår sin sorg, och jag tycker du ska prata med någon och tillåta dig själv att sörja. Men tänk ett steg till innan du ber om förståelse och medkänsla, för att i nästa sekund besvara med samma hemska metoder som du förkastar.