Varför är jag aldrig nöjd?
Det här kan väl på sätt och vis betraktas som ett lyxproblem, en 30-årskris eller bara en helt vanlig identitetskris.
Nyligen bodde jag i en stad i norra Sverige. Jag flyttade dit för ett jobb, bodde där i några år, kände aldrig att jag riktigt kom in i staden. Sommaren var för kall, det var för långt till familj och vänner, kände inte att det stämde helt och hållet med de nya vänner jag fick. Kände också allt mer att det där jobbet kanske inte var vad jag ville ägna mig åt resten av mitt liv. Kom på en annan inriktning jobbmässigt jag ville prova, sökte olika jobb inom detta på andra orter. Fick ett jobb som borde vara drömjobbet. Tackade ja till det. Flyttade till en annan stad. Köpte en lägenhet jag trivs jättebra i. Allt borde ju vara bra. Men ändå är det hela tiden något som skaver.
Och jag känner igen det här, hur jag sätter upp ett mål, uppnår det - och sedan mest känner mig tom.
Jag sätter tilltro till att en ny stad ska få mig att blomma upp igen, att jag kanske bara är på fel plats, och om jag bara byter stad blir saker annorlunda. Då kanske jag känner mig mer hemma, träffar nya vänner som jag har mycket gemensamt med. Och så flyttar jag till en ny stad, och skillnaden är inte så stor, förutom att jag än en gång måste börja om från noll, inte har några vänner osv.
Samma sak med jobbet, när några kollegor inte är så trevliga eller stämningen inte så bra som jag skulle önska börjar jag tänka att jag borde tackat ja till något annat av de jobb jag blev erbjuden istället. Gräset är alltid grönare, och jag är aldrig nöjd.
När jag bodde i en liten stad ville jag bo i Stockholm och bara jag bodde där skulle allt bli annorlunda. När jag bodde i Stockholm blev jag otroligt trött på alla hetsiga stockholmsmänniskor och längtade ut på landet. Och så fortsätter det så.
Nu känner jag mig lite fast i min nya stad där jag inte känner någon, är lite osäker på om jobbet är vad jag hade hoppats att det skulle vara. Men samtidigt vet jag ju att det här med att bara bryta upp och börja om inte riktigt leder någon vart. Det kanske inte är staden det är fel på, eller jobbet. Men på något sätt antar jag att jag känner att jag inte riktigt är där jag vill vara i livet och gärna skyller det på yttre omständigheter.
Jag vet inte ens vart jag vill längre, jag trodde jag visste och hade en riktning nu i samband med den här flytten, men istället börjar jag tveka. Jag känner mig otroligt splittrad som person som å ena sidan vill satsa på min karriär, vill vara grym yrkesmässigt, drömmer om stadsliv och restaurangmiddagar och teaterbesök och hela storstadspaketet. En annan del av mig vill köpa hus på landet, skaffa hund och gå runt i gummistövlar och stickad tröja och plocka svamp. Jag känner ofta att jag har svårt att hitta vänner som förstår alla sidor av mig. Att dom där som också vill plocka svamp i gummistövlar inte alls är intresserade av att gå och äta på en bra restaurang. Jag känner mig vilsen och vet inte riktigt hur jag ska lösa det här på den plats jag befinner mig här och nu, för att flytta har ju som sagt inte visat sig lösa något.