• midnattljus

Hur hitta hus?

Hej! Det är så att staden vi bor i finns det knappt några hus ute på marknaden. Inga vi är intresserad av i alla fall. Det bor många äldre så som gamla par eller ensamma i stora fina hus som finns här. Vi är jätte intresserad av att kunna få tag i ett men hur går man till väga för att fråga någon äldre om den tänkt sälja? Vi har aldrig köpt hus och så men vill verkligen ha ett hus som vi tänkt stanna i länge då vi inte har planer på att flytta runt och så. Har ni något tips eller på något annat sätt gå till väga? Vi har tyvärr inte råd med nybygge i den storleken för annars hade vi gärna gjort så! Vi letar hus i storleken 180-300kvm. Alla tips mottages gärna!

• Svar på tråden Hur hitta hus?
  • Anonym (keke)
    midnattljus skrev 2017-02-07 21:55:16 följande:

Tack så mycket! Vi har funderat på att gå och prata med någon mäklare. Vi har ett lånelöfte men vi ska nog ta ett nytt då det är lite gammalt nu och vi har sparat in mer pengar så har råd med mer än för ett år sedan.

Ta så många mäklare ni orkar (jo det finns en gräns - en del är väldigt trevliga men många är det mer "hot air" än vett i). Och var noga med att ringa in vilket område som ni vill köpa i så att ni bara får erbjudanden som är aktuella för er.
  • ExitSong

Ett tips till är att kolla lånelöfte med Skandiabanken, de är väldigt flexibla och har väldigt bra ränta också. Vi hade svårt att få något vidare lånelöfte hos någon annan bank men hos Skandia var de jättebra. Man kan fylla i på deras sida och få ett preliminärt lånelöfte.

Du kan ju också sätta upp lappar i affärerna i närområdet, jag tror att det finns många äldre som läser lappar och annonser i tidningar men som drar sig för att anlita mäklare.

• nnnnnnnn

Om ni ber mäklare att hålla utkik så kanske de gör en kampanj i de områden ni är intresserade av.
    Har hänt några gånger att vi fått en lapp i brevlådan (oadresserat) av tyopen:
    "nu söker vi hus i ert område, är ni intresserade av att kostnadsfritt värdera ert hus så ring: XYZ - ZYX YZX XZY"

• Anonym (husägare)
    midnattljus skrev 2017-02-06 17:23:46 följande:

Hej! Det är så att staden vi bor i finns det knappt några hus ute på marknaden. Inga vi är intresserad av i alla fall. Det bor många äldre så som gamla par eller ensamma i stora fina hus som finns här. Vi är jätte intresserad av att kunna få tag i ett men hur går man till väga för att fråga någon äldre om den tänkt sälja? Vi har aldrig köpt hus och så men vill verkligen ha ett hus som vi tänkt stanna i länge då vi inte har planer på att flytta runt och så. Har ni något tips eller på något annat sätt gå till väga? Vi har tyvärr inte råd med nybygge i den storleken för annars hade vi gärna gjort så! Vi letar hus i storleken 180-300kvm. Alla tips mottages gärna!

På orten där jag bor finns inte heller några hus till salu. Inte ens en ynka hyresrätt är ledig. Det projekteras för byggnation av hyres och bostadsrätter. Tomter som legat i träda i "evigheter" börjar säljas. Värdet på mitt hus har stigit med ca 200% på 18 månader.
    Och här får jag lite nu och då små lappar i brevlådan från människor som är intresserade av att köpa hus. Jag vet av två änkor som är 70+ som sålt sina hus till spekulanter som lämnat en intresselapp i brevlådan.
    Så det är mitt tips, lämna en lapp med kontaktuppgifter i brevlådan i de hus som intresserar er, det är mitt tips.

• midnattljus
    Anonym (husägare) skrev 2017-02-08 15:31:56 följande:

På orten där jag bor finns inte heller några hus till salu. Inte ens en ynka hyresrätt är ledig. Det projekteras för byggnation av hyres och bostadsrätter. Tomter som legat i träda i "evigheter" börjar säljas. Värdet på mitt hus har stigit med ca 200% på 18 månader.

Och här får jag lite nu och då små lappar i brevlådan från människor som är intresserade av att köpa hus. Jag vet av två änkor som är 70+ som sålt sina hus till spekulanter som lämnat en intresselapp i brevlådan.

Så det är mitt tips, lämna en lapp med kontaktuppgifter i brevlådan i de hus som intresserar er, det är mitt tips.

Tack så mycket för tipset! Vi har samma sak där vi bor också. Väldigt få lägenheter och hus men de säljs för jätte mycket då det är sådan brist! Ska skriva ut lite lappar och se om någon nappar!
  • Anonym (keke)
    midnattljus skrev 2017-02-09 08:46:07 följande:

Tack så mycket för tipset! Vi har samma sak där vi bor också. Väldigt få lägenheter och hus men de säljs för jätte mycket då det är sådan brist! Ska skriva ut lite lappar och se om någon nappar!

Har ni råd då?
  • midnattljus
    Anonym (keke) skrev 2017-02-09 17:01:52 följande:

Har ni råd då?

Ja det har vi, problemet är bara att när det kommer ut något över budar de dom husen upp till flera miljoner..
  • kvarnfot

Jag har lite svårt att se att gamlingarna skulle vilja sälja bara för att ni är trevliga.

Ni kan inte tänka er att byta ort och köpa hus?

• midnattljus

Jo absolut vi kollar faktiskt runt om med men är jätte svårt ändå att hitta något som inte överstiger flera miljoner tyvärr

• Lilas

En tanke jag funderade över är om det kanske är så att hus i attraktiva områden "går i arv" alltså att barn eller barnbarn tar över, och köper ut ev andra arvtagare. Alltså att de på så sätt inte kommer ut på marknaden.

• midnattljus
    kvarnfot skrev 2017-03-16 16:52:33 följande:

Har ni hittat något ts?

Hej! Ja vi har äntligen hittat hus och tog alla tips ur tråden som vi fått. Så skön känsla när det äntligen ger med sig då vi ska ha barn i framtiden :)
  • midnattljus
    Lilas skrev 2017-03-17 23:10:47 följande:

En tanke jag funderade över är om det kanske är så att hus i attraktiva områden "går i arv" alltså att barn eller barnbarn tar över, och köper ut ev andra arvtagare. Alltså att de på så sätt inte kommer ut på marknaden.

Ja det är precis så det är i vår "by". Barnbarnen tar över husen så inga kommer ut på marknaden! Vi satt upp lappar på Ica och la lappar i postlådor om tips. Tillslut ringde en jätte gullig äldre man som ville gärna hjälpa till då vi ska ha barn och han inte behövde ett hus på 200kvm själv då. Så ibland går det :)
Svar på tråden Hur hitta hus?