Semesterplanering ????
Men alltså du behöver sortera upp vad som är vad då detta verkar vara droppen för din del. Som jag ser det:
Att hon krävde att du och din man skulle ta semester efter varandra är inte okej. Du har helt rätt i att det är föräldrarnas ansvar att dela upp sina semestrar om de vill att barnen är lediga så länge som möjligt.
Däremot att hon har lovat barnen att det inte blir tre veckor i följd låter rimligt. Det ÄR lång tid att vara ifrån sin förälder oavsett om det är mamma eller pappa.
Hennes anledningar till att vilja det ena eller det andra är inte din sak. Bara för att hon är ledig betyder ju inte det att hon inte har annat att ta hänsyn till. Hon kanske har möjlighet att få låna en stuga en viss vecka eller så är hennes man ledig vissa veckor som de vill ha tillsammans precis som du och din man.
Jag är själv biomamma där mitt ex och hans nya tycker att jag kan rätta mig helt efter deras planering för att jag inte har någon ny man att ta hänsyn till. Otroligt respektlöst.
Däremot kan det förstås inte vara så att allt är efter hennes pipa utan det måste finnas en jämvikt i att möta era respektive önskemål.