• Brumma

Semesterplanering ????

Du och din sambo har semester som planerat, efter hur ni har dina barn.

Är din sambos barn där då så är de mer på semestern, annars inte.

Sedan ser din sambo till att de hädanefter antingen har fasta veckor som de kommer överens om ELLER så är det dags att börja bestämma vartannat år.

• Brumma
    Anonym (Sortera) skrev 2017-02-14 21:30:37 följande:

Nja, tittar man på standard när rätten dömer umgänge så bestämmer man två veckor var senast den 1 april. Där man då turas om att välja först. Varken fasta veckor eller att den ena bestämmer allt vartannat år...

Anonym (Sortera) skrev 2017-02-15 08:30:44 följande:

Ja, allt som man yrkar på går beroende på vad rätten finner bäst. Men det verkade som att det var enda alternativen och jag ville mest visa att det finns ytterligare alternativ. Men blir nyfiken på vilka era yrkanden var gällande just det? :)

Att du vill visa på att det finns andra alternativ är ju jättebra. Men varför då skriva det som att mitt förslag inte är "vanligt"? Jag vet flera som antingen har fasta veckor eller som bestämmer vartannat år (och för att förtydliga så menar jag då att man bestämmer sina två veckor först ena året och nästa år bestämmer den andra sina två veckor först).
  • Brumma
    Anonym (Sortera) skrev 2017-02-15 08:58:35 följande:

Det ÄR inte så vanligt att man har fasta veckor. :) Och gällande att bestämma vartannat år kunde man tolka ditt svar som att man bestämmer hela sommaren vartannat år. Den som läser och inte är insatt kan ju inte gissa att du menade två veckor i taget. ;)

Ja jag var lite otydlig där tror jag :)

Fasta veckor vet jag dock flera som har. Men det är nog vanligare där det finns stora samarbetsproblem såklart.
  • Brumma
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2017-02-20 09:00:22 följande:

Barnen älskar att vara hos oss! Att de bör lång tid förra året v att hon lämnade bort dom samt att dom v hos farmor , mormor mm. Men he man gemensmvårdad kommer man överens tillsammans kring barnen inte med barnen bakom ryggen. Det är mkt hon säger som barnen inte alls håller med om. Men jag bokar inget på min semester utan inväntar möte då som nu ska t barnen ev våran vecka i vår och åka utomlands. Då ville hon sammarbeta! Och få godkännande av min man.

Men de är synd!

Men det är som vissa skriver att man får göra allt man vill under semestern sen bara låta dom vara med om dom är hos oss annans inte. Men jag vet att dom blir besvikna då dom inte får följa med på saker oavsett om de är hos oss eller sin mamma.

Självklart blir man besviken ibland - men har man två hem finns inte alltid möjlighet att delta i allt. För det är väl inte så att resten av familjen lever på sparlåga bara för att alla inte är samlade? Din dotter tex, hon skall ju inte behöva avstå från att leva ett normalt liv halva tiden bara för att hennes bror och bonussyskon bor vv hos sin andra förälder. Din son skall inte behöva avst0 från en normal semester med sin mamma och syster för att bonussyskonen är hos sin mamma just då.

Man får lite utgå från verkligheten, och verkligheten är att bonusbarnen har två hem som de delar sin tid mellan lika mkt. Din dotter har inte det. Och din son har en annan förälder än dina bonusbarn och därför andra förutsättningar (som i förväg överenskommen semester).
  • Brumma
    Anonym (Sortera) skrev 2017-02-21 07:50:37 följande:

Jag förstår hur du tänker men så funkar det ju ändå inte riktigt. Många har en ekonomi att ta hänsyn till och kan kanske inte göra större familjeaktiviteter både när bonusarna är borta och när de är hemma. Precis som en kärnfamilj inte alltid åker på flera semestrar. Och då blir det onekligen ett val att göra saker med eller utan bonusarna.

Jag skrev inte att man alltid skall göra dubbelt. Snarare tvärtom..

Man kan inte planera livet enbart efter ngn som är där på halvtid. Det är inte rättvist mot de barn som bor på heltid. För i praktiken innebär det att man planerar in ett år på 182 dagar istället för 365. De andra 182 dagarna räknas ju för de heltidsboende barnen också, men då skall de leva på sparlåga?
  • Brumma
    Anonym (Sortera) skrev 2017-02-23 08:04:33 följande:

Beror ju på vad du menar med sparlåga? Det handlar om semester så jag tänker på semesterresor eftersom det ofta är det som kräver planering. En annan sak att åka och bada, göra utflykter och liknande. Men om man gör semesterresor utan bonusarna så kan det ju innebära att de inte får semester alls med sin ena förälder? Om båda föräldrarna resonerar likadant kan det till och med bli så att de inte få resa med på någon av familjens resor. Är det mer rättvist tycker du?

Om man har semester vissa veckor- som TS har - och en förälder (i detta fall bonusbarnens mamma) vägrar planering eller på annat sätt omöjliggör att man kan planera utifrån att alla barn är där så måste man kunna planera in familjesemestern på de veckor man faktiskt HAR semester.

Ja, det är synd om bonusbarnen inte får någon resa (om det är vad som är planerat) men det ansvaret får i detta fall mamman ta på sig. Här anser jag att de andra barnen inte skall behöva skippa en semesterresa. DET är nämligen inte rättvisa.

Som ett exempel så hade vi en överenskommen semester med bonusdotterns mamma. Vi planerade in en semesterresa till Spanien tillsammans med svärföräldrar och kusiner. Två månader innan resan kommer mamman på att hon fyller år och att hon vill att dottern är hos henne istället. Kontentan blir att bonus tyvärr inte kunde åka med till Spanien. Ngn resa med mamma samma tid blev det inte heller eftersom de firade hemma. Visst, det var jättesynd att hon inte följde med och vi var både arga och ledsna MEN att flytta resan gick inte och att ställa in hade inte varit rättvist mot resterande barn. Mamman fick i detta fall ta ansvaret.
Svar på tråden Semesterplanering ????