Inlägg från: viola321 |Visa alla inlägg
  • viola321

Hjälp mig! C-uppsats

När man arbetar med mediematerial är det dessutom intressant att ställa sig frågan om vilken mottagaren är - läsaren/publiken eller som i ditt fall - den som ser en bild. Vem är den tänkta betraktaren (tonårsflickor?) och vad säger omslagsbilden och -texten om dessa? Vilka intressen, ideal, tabun uttrycks på omslagen och vad säger det om tonårsflickor 1973? Vad ämnar man göra med omslagets bild och text (locka, lugna, inspirera, provocera, utbilda et c) och hur är omslaget specifikt kopplat till mediets genre (i det här fallet ungdomstidning)? Kort och gott: HUR märks det på omslaget vem som är den tänkta mottagaren/konsumenten?

Där går det dessutom att göra en jämförelse med nutida material, om man vill. Hur ser omslagen på tjejtidningar ut idag? Skillnader och likheter - och vad kan dessa bero på?

• viola321
    Glammig skrev 2017-02-08 20:29:27 följande:
    Hej
    Bra skrivet. Tack!

Ska fundera på dina frågeställningar och ha dem i bakhuvudet inför mitt möte med handledaren nästa vecka.
    Har haft möten med henne som jag nog skrev i stora texten, men nu nsta vecka blir det alltså starten å jag själv har något att komma med och inte bara hon som "pratar med luft" och at det är hon som kommer med förslag. För mig krävdes det typ två första korta möten med handledaen där jag frågade vad egentligen man gjorde och hur detta gick till. Ibland när man känner sig lite dum är det lätt att man, eller jag då, ställer lite frågor men sen inte fråga mer för man känner sig sååå dum och istället nickar och typ inbillar sig själv at man förstår.
    Till detta mötet ska jag verkligen anteckna ALLT eller till och med spela in om så behövs.

Tror dock att tidningen Hennes när den kom ut riktades till äldre tonåringar, typ 16 kanske hon var som jag fått låna tidningarna av...

Men antar du menar målgruppen för de som ska va intresserade av att läsa min rapport? Hmm.... jag tor nog feminister, forskare, folk med intresse av media/reklam, genusperspektiv, kvinnans roll i samhället osv. Är jag på rätt spår eller ute o cyklar? Hjälp mig gärna.....

Nej, jag menade målgruppen för tidningen. Alltså vem riktade sig tidningen (i ditt fall Hennes, 1973) till. Det är ju inte alltid det står direkt uttalat på eller i tidningen, och då kan det ju vara intressant för dig att diskutera detta. Om du ser på omslaget så drar du kanske snabbt slutsatsen att den typiska läsaren är en tonårstjej, hur kommer det sig att du gör det (till exempel?) Och vilken bild av tonårstjejer målas upp genom omslagsbilden och -texten? O s v.
  • viola321
    Glammig skrev 2017-02-11 22:19:06 följande:
    Hej ni som skrivit nu igen! :D
    Så glad att ni tar er tid o hjälpa o guida mig..

Pratade nyss med en bekant som är lärare och som själv har skrivit för många år sedan, och som gärna ville hjälpa mig över telefon..

Vi diskuterade lite olika alternativ och hon nämnde bland annat tvärvetenskaplig studie.
    Att jag tar 2-3 tidningar Hennes från 1973 och gör en analys på den och en helt annan analys på en nutida tidning. (Då kan jag ju kanske ta Hennes från 2009 beroende på om det ingår i en tvärstudie, att det kan vara samma tidning.) Tänkte ta VeckoRevyn eller Cosmopolitan typ som verkar mest lik.

Ex att jag gör olika sektioner för det innehåll som finns, tex, heminredning, stickning, skönhet och sex. Och i den nutida tidningen kanske det fortf är heminredning men mycket träning och sex, eller skönhet eller ngt.
    Frågor som; är det fortfarande att man ska göra sig vacker för mannen eller för sin egen skull eller hur är värderingarna?

Sen att jag tar med någon studie som någon annan gjort i ämnet, ex en jämförelseanallys. Hon nämnde någon belgisk forskare, Ferdinand, som forskat om sådant,

Det jag tycker är svårt det är ju hur man hittar gamla artiklar. På onsdagar har dom i bibblan språkverkstad och dit måste jag fan gå för att få hjälp med exakt vilka ord jag ska söka efter och hur. Jag ä rädd att inte hitta artiklar men det är klart det måste finnas forskning på tjejtidningar idag och förr.

Jag tror att detta verkar vara den lättaste studien. Vad tror ni?
    Ni har så många tips och alla är lika spännande och jag skulle vilja göra alla. Men jag måste vara realistisk och ta det som går fortast och som är genomförbar för mig eftersom jag tycker det verkar lite svårt. Plus att jag är ensam skrivande o pluggar heltid fortfarande, kan det inte vara för stort.

Jag har skrivit massor av uppsatser på både c- och masternivå och känner rent spontant att du nog måste avgränsa dig ännu mer. Det kan vara en bra idé att dela upp innehållet i sektioner, men jag skulle snarare satsa på att behandla typ två "teman" ordentligt än gå igenom fem översiktligt. En c-uppsats är trots allt inte så många sidor och du ska ju hinna säga någonting av värde också. Du verkar ju vara lite inriktad på genus, varför inte ta två teman som är lätta att knyta an till genusteori (till exempel sex - som du ju har varit inne på - samt skönhet)? Eller heminredning plus stickning - två hobbyer som är tämligen kopplade till den kvinnliga sfären. Det finns dessutom massor av intressant genusteoretisk forskning som du skulle kunna använda, inte minst konstvetenskaplig genusteoretisk forskning om du tänker titta om omslagsbilden eller annat bildmaterial. Där finns det hur mycket som helst att hämta. Genusteori används ofta inom etnologisk och litteraturvetenskaplig forskning också, där kan du få hjälp med hur du kan närma dig en genusteoretisk textanalys! Så summa summarum: du kan definitivt vara hjälpt av en tvärvetenskaplig studie. Och för guds skull, begränsa dig. Det är ett vanligt misstag att man tar sig an alldeles för många frågeställningar eller ett för stort material i början och om man inte lyckas begränsa sig leder det till att ens undersökning blir ytlig och spretig! Det gäller på alla nivåer, om du tittar på doktorsavhandlingar så ser du att till och med de har valt ett litet, avgränsat och nischat område att undersöka.

• viola321
    Glammig skrev 2017-03-04 09:56:06 följande:
    Hej
    Tack för mkt bra tips.
    Dock blir det en beskrivande studie.
    Har du några andra tips på det eftersom det du skriv ovan gällde för tvärvetenskaplig...?

Ska nog bara utgå från de tidningar från -73 jag har. Väljer kanske 3-5 st. Kommer inte blanda in några nya tidningar eftersom det är en beskrivande studie. Min handledare har sagt i december och även senaste mötet att det är det bästa för mig att göra.

Vad har du för tips eller vad säger du?

Tack...

Det kan ju fortfarande vara en tvärvetenskaplig studie, även om den är beskrivande?

Men bra att du har ditt material klart för dig och en empirisk ingång. Jag gissar att du och din handledare har diskuterat vilket teoretiskt ramverk du ska använda? Det är ju annars nästa steg.

• viola321
    Glammig skrev 2017-03-11 11:52:51 följande:
    Nej, jag har ju tidningar. Och jag ska bara hålla mig till dom jag har från 73.. Ska INTE jämföra med dagens tidningar, det är en beskrivande studie UTAN tvärvetenskaplig twist.
    Ärligt talat så låter "beskrivande studie" inte tillräckligt för en kandidatuppsats, i alla fall inte enligt mig. Jag gissar att du menar att du ska göra något slags kartläggning där du beskriver och jämför innehåll, men det är ju inte mycket till analys? Du måste ju ha minst ett teoretiskt perspektiv också, en analytisk ingång som du tillämpar på materialet? Det är ju trots allt en vetenskaplig övning du ska göra.
  • viola321
    Bibbidi skrev 2017-03-13 22:49:20 följande:
    Vad menas med teoretiskt ramverk?
    Teoretiska utgångspunkter och perspektiv.
Svar på tråden Hjälp mig! C-uppsats