Inlägg från: Carambolan |Visa alla inlägg
  • Carambolan

Hjälp mig! C-uppsats

Jag tänkte bara flika in att om du ändå VILL göra en jämförande studie så behöver det inte alls vara svårt och dyrt. Det är bara att gå till ett bibliotek med tidningsavdelning, de brukar prenumererar på alla möjliga magasin och sparar säkert åtminstone det senaste årets nummer.

• Carambolan
    snedtak skrev 2017-02-07 20:17:57 följande:

Det måste man inte alls ha gjort, läser man ett kandidatprogram ger C-uppsatsen en kandidatexamen men man skriver vanligen ingen B-uppsats som ger en tvåårig högskoleexamen (tar någon ens sådana längre?). Vanligen har man väl skrivit ett par rapporter/PM eller liknande i tidigare kurser, men det är ju inget krav.

Lite olika tradition i olika ämnen också. Jag skrev både a- och b-uppsats, trots att det inte fanns någon som helst möjlighet till tvåårig examen.
  • Carambolan

När det gäller teorier TS: du får inte bonuspoäng för att du väljer en teori som ingen i klassen har hört talas om. Gör det enkelt för dig och utgå från en teori som ni haft på seminarierna :) Skittråkigt kanske, men då kan du istället lägga krutet på att hitta relaterad forskning som ger en spets som passar just det ämnesområde du valt. Att formulera syfte och frågeställningar är mycket enklare när du vet vilket teoretiskt ramverk du har att förhålla dig till.

Svar på tråden Hjälp mig! C-uppsats