Inlägg från: snedtak |Visa alla inlägg
  • snedtak

Hjälp mig! C-uppsats

äldreochklokare skrev 2017-02-06 22:20:39 följande:
    Men, du måste ju ha skrivit B-uppsatser innan om du nu är på C-nivå. Man gör likadant bara mer och djupare om det går. 
    Titta på tidigare kursates uppsatser. 
    Det måste man inte alls ha gjort, läser man ett kandidatprogram ger C-uppsatsen en kandidatexamen men man skriver vanligen ingen B-uppsats som ger en tvåårig högskoleexamen (tar någon ens sådana längre?). Vanligen har man väl skrivit ett par rapporter/PM eller liknande i tidigare kurser, men det är ju inget krav.
  • snedtak
    Glammig skrev 2017-02-08 22:30:47 följande:
    Jaha ja! Jag ska höra med den som äger tidningarna. Om det är som hon säger, att hon var ca 16 eller ngt när hon läste den, kanske även 14?, så reagerar jag på att det står så mkt om abort, p-piller och behovet att skaffa kille.

Ska även ta upp det med att det inte står något om homosexualitet trots att den svenska fria sexualiteten kom på 60-talet, men inte ens på 70-talet kan dom inte ens skriva om hur man som tjej hittar sin drömtjej osv.

Dessutom kom den fria aborten 1 februari 1975, men varför skriver man redan 1973 om aborten? När tidningen gavs ut var man fortfarande tvungen att söka tillstånd att göra abort.....

Det känns lite som att du "försöker "gå ett steg för långt" redan nu, eller vad man ska säga. Du behöver ju inte veta nu vilken målgruppen för tidningen är, men om du är intresserad av att diskutera det bör du tydliga formulera en frågeställning. (OBS, jag jobbar inte med just media så mina exempelfrågor är nog inte så proffsigt formulerade).

"Hur har målgruppen för tidningen Hennes 1973 förändrats jämfört med en tjejtidning idag?"

"Vilka huvudteman behandlar tidningen och hur kan dessa kopplas till målgruppen?" Då kan man undersöka i vilken utsträckning artiklarna handlar om abort och preventivmedel och sätta det i samband med tonårstjejernas roll i samhället och den sexuella revolutionen typ.

Kom ihåg att en viktig del i att hitta en bra frågeställning är att göra bra avgränsningar. Är området för stort och för öppet är det mycket svårare att hinna med eller finna några vettiga slutsatser inom ramen för en uppsats.

Svar på tråden Hjälp mig! C-uppsats