Inlägg från: Det kommer bli bra |Visa alla inlägg
  • Det kommer bli bra

Hjälp mig! C-uppsats

Nu har du ju säkert redan haft kontakt med din handledare, men här kommer ytterligare tips: Kontakta ditt universitets/högskolas språkverkstad (studieverksatd eller vilket namn det nu går under). Boka tid och gå dit! Där är de verkligen experter på att handleda och kan ge dig tid. En "vanlig" handledare har ju oftast fått max 15 h (ofta mindre) till alla kontakt med studenten som innefattar läsning, kommentarer av manus, träffar, grupphandledning, etc. Där ryker de 15 ganska snabbt på så där 3 träffar, några mejl och sedan läsning och kommentarer...

Läs kompendiet, sök också gamla uppsatser, be att få låna exempel från din institution. (eller på tex uppsatser.se) Titta på hur frågeställningar är formulerade, titta på strukturen. Modellera din efter en bra förlaga. 

Angående ditt ä'mne måste det vara något som du intresserar dig för. Om du inte tycker det är kul med dessa tidskrifter från 1973, välj ett annat ämne. Kanske något som passar den kurs du läser nu, eller där du kan hitta teoretiskt perspektiv i en kurs du läst eller den du läser nu. 

Bestäm deadlines när olika delar ska vara skrivna. Schemalägg skrivande och sedan bara kör igång. 

Om det finns text kan du också få hjälp att komma vidare. 

• Det kommer bli bra
    Glammig skrev 2017-02-08 20:15:38 följande:
    Hej!
    tack för pepp Undrar bara vad du menar med din sista mening... Att det finns hjälp att få med text?
    Jag menar om du har något skrivet av dig - hur lite som helst eller hur osammanhängande som helt. Då blir det lättare för din handledare och för personalen på studieverkstaden (om du går dit) att hjälpa dig vidare.

Ett bra tips är att du när du bestämt dig för syfte och frågeställning börjar skriva på de delar som går, tex teoretiskt perspektiv, eller metod. Analysen tar ju lite tid, men det kommer kännas skönt för dig också att se att du har fått ihop lite text.

Lycka till!

Jag är helt säker på att du fixar detta, bara du bestämmer dig och tar tag i det. :)
  • Det kommer bli bra
    Glammig skrev 2017-02-08 22:30:47 följande:
    Jaha ja! Jag ska höra med den som äger tidningarna. Om det är som hon säger, att hon var ca 16 eller ngt när hon läste den, kanske även 14?, så reagerar jag på att det står så mkt om abort, p-piller och behovet att skaffa kille.

Ska även ta upp det med att det inte står något om homosexualitet trots att den svenska fria sexualiteten kom på 60-talet, men inte ens på 70-talet kan dom inte ens skriva om hur man som tjej hittar sin drömtjej osv.

Dessutom kom den fria aborten 1 februari 1975, men varför skriver man redan 1973 om aborten? När tidningen gavs ut var man fortfarande tvungen att söka tillstånd att göra abort.....
    Jag googlade på tidningen "hennes" och bara denna lilla info på wikipedia var intressant:
    sv.wikipedia.org/wiki/Hennes

Det mest intressanta är ju att hennes alltså återuppstått, och senast lades ner 2009. Alltså skulle du kunna försöka hitta nummer från 2009 för att göra en jämförelse. Du kan mejla förlaget och fråga om du kan få exemplar, eller om de har ett arkiv du kan besöka. (om det är möjligt för dig att resa dit så klart)

Kanske kan du också mejla förlaget och fråga om vilken målgruppen var för tidningen 1973. (Hemmets journals förlag och senare Egmont förlag).

Det låter också som du har en vinkel, dvs du är intresserad av hur sex och samlevnad och/eller sexualitet skildras i tidskriften. Eller hur genus konstrueras i tidskriften hennes. Ett exempel på syfte skulle då kunna vara:
    Syftet är att undersöka hur sexualitet framställs i tidskriften Hennes årgång 1973. Jag undersöker också hur genus konstrueras genom skildringarna av sex och samlevnad. Och sen hittar du på bra frågor till det.

Då passar ju genusteoretiskt perspektiv och diskursanalys t.ex..

Du har ju också en början på bakgrund du kan skriva utifrån detta om den "sexuella revolutionen" på 1960-talet, p-piller införande, och att fri abort kom 1975. Du har alltså jättemycket du redan nu kan skriva ner till nästa handlednings tillfälle om du kör på detta spår! :)

• Det kommer bli bra
    Glammig skrev 2017-03-11 12:03:13 följande:
    Hej.. Nej det ska bara vara en vanlig beskrivande studie. Handledaren berättade att en tvärvetenskaplig studie var så mkt mer än det jag trodde. Oavsett så gör jag bara en vanlig beskrivande och tror det är snabbat o lättast för mig.
    Jobbar extra o pluggar sista terminen samtidigt så fattar inte nu att jag att jag inte började i januari utan nu har det snart gått 3 månader. Gaaah!
    Kommer jag hinna på 2,5-3 månader???
    Du hinner. En beskrivande studie är helt okej på C-nivå. Men du måste ändå ha ett teoretiskt perspektiv, alltså teoretiskt laddade begrepp (som du förklarar i ditt teori-avsnitt) genom vilka du tematiserat din beskrivning och som du sedan använder i diskussionen. 

Men börja nu - skjut inte upp mer, för då blir du inte klar. Bestäm att du skriver minst 1 timme per dag och någon dag skriver du mer. 

Hur långt har du hunnit skriva nu? har du frågeställningarna klara? 
  • Det kommer bli bra
    Glammig skrev 2017-03-11 13:43:27 följande:
    Hej
    tack..
    Har inte börjat alls, det är väl det som är paniken! Har dock tidningarna här samt typ två böcker av kvinnliga forskare som skrivit om genus med kvinnor i media typ. Måste öppna dem o läsa.
    Sedan börja med inledning och frågeställningar och allt som ska med. Sen måste jag hitta teori och metod för hur jag ska göra.

Ångrar nu att jag inte lärde mig så mycket i höstas på metodkursen. Fan.
    Då är tipset att börja NU på en gång! Hade du bestämt frågeställningar och syfte? För det är ju ingången.
    Sedan kan du börja med punkter till inledningen, samt bestämma teori och analysmetod. Har du en övergripande teoribok? Om inte, skaffa en. Ni hade säkert en på teori- och metodkursen. Är det någon av teorierna där du gillade eller kan något om som du nu kan återanvända?

Men ja, du måste börja jobba. Läsa och skriva, annars går det inte! Det är DU som ska göra jobbet. Men tänk på att det kommer vara värt det när du kan ta ut din examen sen.
  • Det kommer bli bra
    Glammig skrev 2017-03-13 23:17:06 följande:
    Aha visste inte... jag heller...
    I detta ingår också de begrepp som du använder i analysen. 
Svar på tråden Hjälp mig! C-uppsats