• cupcakemom

Billigaste/ bästa sättet att ta sig runt stockholm

Ska ner i helgen med 2 st 13 åringar... Vi ska bo ute vid globen nånstans, åker tåg ner. Kommer ner mitt i dagen fredag åker hem på söndag EM...

Vad är billigast.. Gå såklart men önskemål är mall of Scandinavia bla.

Hur mkt kostar tunnelbana.. Kan man köpa familje kort? Helgkort , antal resor eller vad kan tänkas funka bäst...

Var ner i somras då bodde vi mer centralt och höll oss till city och djurgården och då gick vi.. Men det känns inte lika optimalt den här gången...

Är föräldraledig så pengar växer inte träd men hade lagt undan för denna helg men tyvärr blev det en oväntad och ganska stor tandläkarräkning precis nu som pajade budgeten rejält... Så jag. Måste försöka få till det så ekonomiskt som möjligt då bara mat till 3 Pers blir en hel del.

• Svar på tråden Billigaste/ bästa sättet att ta sig runt stockholm
  • PurpleHeart

sl.se kan du kika på de olika alternativen som finns. Det beror ju lite på hur mycket ni kommer åka runt. På T-centralen precis vid tunnelbanespärrarna står det folk från SL som kan hjälpa dig också.

Hoppas ni får roligt!

• cupcakemom
    PurpleHeart skrev 2017-02-07 06:49:40 följande:

sl.se kan du kika på de olika alternativen som finns. Det beror ju lite på hur mycket ni kommer åka runt. På T-centralen precis vid tunnelbanespärrarna står det folk från SL som kan hjälpa dig också.

Hoppas ni får roligt!

Tack för tipset

Tjejerna ska se Marcus och Martinus så dom kommer nog bli nöjda oavsett
  • Nyfikna72

Det är bara 24 eller 72 timmars sl kort som gäller isåfall. Minns ej exakt men vuxen kostar 120 resp 230 och ungdom snäppet mindre.

• FrökenKanSjälv

24-timmars kostar 120 (80 för ungdomarna) och 72-timmars kostar 240 (160 för ungdomarna) så det är nog smartast att köra på 72-timmars. Med tanke på att ni ska bo vid Globen behöver ni ta tunnelbanan både från och till tåget (fredag och söndag).

För MoS (eller Mosen som Solnaborna säger) så är det absolut bäst att ta pendeltåget. Man åker mot Märsta (eller Upplands Väsby eller Uppsala) och kliver av på Solna station. Sätt er längst fram i tåget så är ni i rätt ände. Framme i Solna åker ni upp för rulltrappan, går ut genom dörren och svänger till vänster. Sen är det bara över gångbron och så är ni framme.

Jag rekommenderar att komma hyfsat tidigt på en lördag. Och ät lunch tidigt om ni vill slippa hysterisk väntan. Bered er på att irra runt, jag går fortfarande vilse när jag letar efter en butik jag inte har varit på förut. (Och då tränar jag ändå på gymmet där ett par gånger i veckan).

För tidtabeller och smidigast resväg rekommenderar jag sl's app. Res i Sthlm.

• FrökenKanSjälv

Jag hade tänkt skriva att vad du än gör så köp inte enstaka resor men nu kollade jag upp det. Det kostar 43kr (29kr ungdom) för en sms-biljett eller enstaka resa, vilket är svindyrt. Men om man köper ett plastkort och laddar på det med pengar (reskassa) så kostar varje resa 30kr (20kr ungdom) och om du reser färre än åtta enkelresor under helgen så lönar det sig faktiskt.

• cupcakemom

Tack för tipsen uppskattas...

Finns det något man kan göra ute vid globen? Tjejerna ska som sagt på konserten på lördagen två föräldrar ska följa med men jag gav bort min biljett till sambons dotter så hon kunde följa med så jag har ngr tim själv att fördriva på lördag... Och vi måste hitta på nåt efter konserten.. I alla fall att äta nånstans.

Svar på tråden Billigaste/ bästa sättet att ta sig runt stockholm