• narie24

Influensa och gravid?

Halloj!

Vabbar med två ungar som visar alla symptom på influensan, men 40 graders feber, hosta, snor, värk i kropp, kräkningar.

Har ju funderat på att vaccinera mig för influensan men det har inte blivit av. Nu ångrar jag mig såklart ;).

Risken känns ju överhängande att jag själv ligger om några dgr. Läst på flera ställen att det kan vara farligt att ha influensan som gravid. På vilket sätt undrar jag då? För mig eller för fostret?

Ngn gravid som ligger hemma sjuk?

• Svar på tråden Influensa och gravid?
  • Summerflower

Jag var gravid i vecka 17 och fick influensan, hade över 40 graders feber trots att jag mådde så dåligt så mådde bebisen bara bra. Men var helt slut några veckor. Håller tummarna att du klarar dig från den.

• narie24

Tack för ditt svar! Hörde du av dig till skolgården ngt när du var sjuk?

Svårt att inte vara nära sina skruttungar när de är krassliga.

• Carambolan

Ditt immunförsvar är sämre än vanligt så du löper större risk att få följdsjukdomar som kan bli allvarliga, till exempel lunginflammation. Innan det har hänt finns inget skäl att kontakta vården.

• Fru Ve

Ja får du själv influensasymtom så kontakta vården. Kanske behöver du ha någon förebyggande behandling typ Tamiflu i så fall. Man kan ju bli jättesjuk om man är gravid och får influensa.

• ankanp

Nu börjar influensasäsongen närma sig igen. Säger som Fru Ve - ta Tamiflu som en förebyggande behandling (eller för att snabbare bli frisk). En annan tanke är att det kan vara bra att vaccinera sig nu när vi har effektiva influensavaccin att tillgå. Om du är intresserad av Tamiflu kan du läsa dig till mer information härGlad

• Krusbärskompott
    ankanp skrev 2017-10-08 19:29:22 följande:

Nu börjar influensasäsongen närma sig igen. Säger som Fru Ve - ta Tamiflu som en förebyggande behandling (eller för att snabbare bli frisk). En annan tanke är att det kan vara bra att vaccinera sig nu när vi har effektiva influensavaccin att tillgå. Om du är intresserad av Tamiflu kan du läsa dig till mer information här. 

Eller så vaccinerar man sig vilket är gratis om man är gravid då man räknas som riskgrupp. =/
  • ankanp
    Krusbärskompott skrev 2017-10-08 19:57:41 följande:
    Eller så vaccinerar man sig vilket är gratis om man är gravid då man räknas som riskgrupp. =/
    Vilket jag också skrev. Flört
Svar på tråden Influensa och gravid?